Bukefalos 28 år!

lerig stallbacke

lizzie

Trådstartare
Tyvärr har vi inte världen bästa stallplan. Gräs utanför stallet. Nu när det regnar och regnar så blir det hur geggigt som helst.

Det stora problemet är att vi har lite uppförslut från stalldörren till vår gårdsplan och eftersom jag är tvungen att lasta min kuse från stalldörren. Så blir det i princip omöjligt att få upp bil och trailer när marken är mjuk.

Helst skulle jag vilja gräva ur, på med matta, bärlager osv. Men det har vi inte råd med just nu. För att förbättra lite så har maken fått ett stort lass med tegelpannekross. Naturligtvis kommer det sjunka ner i marken, men det kanske hjälper ett tag i alla fall.

Men nu vill maken ha detta tegelkross liggandes i en hög tills VÅREN :eek: För han vill gräva bort typ lite jord för att sedan lägga på tegelkrosset.

Jag vill lägga på tegelkrosset direkt på makren och så får det sjunka ner bäst det vill.

Nu är min fråga. BEHÖVS det verkligen grävas bort någon jord? Är det inte bara att lägga på krosset direkt på leran. Blir det fäste så blir det?

Vi är lätt osams i denna fråga. Jag har panik över hur jag ska få på hästskrället på trailern eftersom jag behöver lasta flera dagar/vecka för att kunna rida vettigt. Maken tror att jag kan ställa av hästen typ hela vintern *suck* och börja rida när det blir just ute igen... Allt för att slippa lasta kusen...

/Lizzie
 
Sv: lerig stallbacke

Det är inte lätt att svara när man inte själv sett hur mkt lera det handlar om, men det bästa är om ni kan få bortschaktat så klart. Ni har ingen bonde med skopa i närheten? Bekymret med att lägga på tegelkrosset på leran är väl också att du riskerar att få en otrevlig blandning som ska schaktas bort och läggas var (?) när det finns pengar att göra vid gårdsplanen ordentligt (om det nu är för djup lera).

Jag hade ett mkt lerigt parti vid ena stallporten. Där schaktade grannen av det översta lerlagret, sen lade vi på ett par skopor sten med stenmjöl i (stenmjölet packar stenen). Blev riktigt bra.

Och så tänker jag vara lite tråkig (tyvärr - kan inte låta bli) och påpeka att det absolut bästa måste vara om du kan lasta din häst var som helst. Tar en del tid att lära in men är inte omöjligt.

:grin: Krocket
 
Sv: lerig stallbacke

Nu vet jag att detta inte riktigt är vad du tänkt dig men vi har tagit bort ett lager jord utanför stallet, lagt en markmatta och grusat. Det var inte alltför dyrt (hittade en sjysst bonde med billig matta) och blev jättebra :)

Jag har inte lagt grus rätt på backen men misstänker starkt att det kommer sjunka ned i leran om det är ordentligt lerigt.

En lösning kanske kan vara att bygga som en liten "hage" någonstans där du kan backa för och lasta? Finns en sådan smart lösning på strömsholms djursjukhus b.la. för svårlastade hästar.
 
Sv: lerig stallbacke

Till alla!

Vi har inte djup lera då vi bor på en sandhög. Utan det är översta lagret där gräset växer som blir geggigt. Skulle det vara platt mark så skulle det inte vara några problem, utan eftersom vi har UPPFÖRSBACKE från stallet så får vi inte upp släpet när det regnat mycket och gräset är blött.

Målet är ju naturligtvis att hästen blir så lättlastad att det går att lasta vart som helst, men innan hon blir det så måste man ju hålla på och traggla. Tidigare så gick det att lasta genom att ställa trailern så man ramade in vänstra sidan och sedan använde linor. Nu går inte det längre, utan pållan stegrar sig och slänger sig åt alla håll och kanter, springer baklänges osv. Det enda som fortfande funkar är att lasta direkt från stalldörren - då kliver hon direkt in utan krångel. Och då är den varianten jag har att utgå ifrån och jobba vidare med.

Alltså måste jag ha någe på backen som gör att hjulen får fäste i gräset....

/Lizzie
 
Sv: lerig stallbacke

Jag tycker ni ska fixa till ordentligt och gräva bort den översta jorden innan ni gör nåt annat... blir mkt jobbigare att fixa i efterhand. Vi fuskade så och det blev inget bra alls.

Men när ni åker iväg med hästen, hur får du henne lastad på borta plan? Måste du låna nåt stall där för att då lastat igen då?
 
Sv: lerig stallbacke

Det var inte menat som påhopp att kommentera dina lastningsproblem. Om du vill ha tips om hur du kan lösa dem kan du antingen söka här på Buke eller PM:a mig så ska jag tipsa. :)

Om du inte kan få tag i någon som kan schakta av ett lager (det blir bäst om du tar bort översta lagret) tycker jag som du att det är bättre att göra en nödlösning så vintern är räddad. Men jag hade kollat runt noga först om det inte fanns någon som kunde schakta. Lycka till! :laugh:

:grin: Krocket
 
Sv: lerig stallbacke

Känns mycket onödigt att chansa med det där med leran! Gräv bort jorden, går alldeles utmärkt att göra även nu(inte vänta till våren), hyr en minigrävare , kostar några hundalappar om dagen.

Men att lägga tegelkross känns inte som något långsiktigt? Det jag har sett av tegelkross ute på ridvägarna är att det ligger väldigt ojämnt och aldrig riktigt sätter sig. Jag skulle gissa att det ger dåligt fäste för bil(släp). Dessutom är det inte trevligt att gå på... Jag hade aldrig lagt på det, och speciellt inte utan att gräva bort matjorden.

Något som är grymt bra om man inte vill grunda med bärlager, matta o grejer så skaffa asfaltskross! De flesta störe åkerier brukar ha en hög liggandes o säljer mot frakten, det är ju ett "spillmaterial". Asfaltskross sätter sig väldigt bra, blir stenhårt! Behövs inge matta. Det blir inte som grus som luckras upp utan som asfaltsväg typ, och det dränerar ur väldigt bra.

Lycka till md både stallbacke o lastträning!
 
Senast ändrad:
Sv: lerig stallbacke

Något som är grymt bra om man inte vill grunda med bärlager, matta o grejer så skaffa asfaltskross! De flesta störe åkerier brukar ha en hög liggandes o säljer mot frakten, det är ju ett "spillmaterial". Asfaltskross sätter sig väldigt bra, blir stenhårt! Behövs inge matta. Det blir inte som grus som luckras upp utan som asfaltsväg typ, och det dränerar ur väldigt bra.

Lycka till md både stallbacke o lastträning!


Tack för tipset! Det ska jag kolla upp!

/Lizzie
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag håller på att bygga en rastgård till barnens kaniner som dessa kommer ha tillgång till dygnet runt. Den kommer vara 2 x 2 m och stå...
Svar
14
· Visningar
1 885
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: Leoni
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·
Småbarn Jag skulle så gärna vilja få hjälp med hur vi skall hantera vår situation... Många här har ju vana med både barn och hund, och jag...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 697
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp