Bukefalos 28 år!

leriga ben-spola eller inte

B

Bellson_

jag har alltid varit noga med att spola av hästens ben när dom är leriga. men nu pratade jag med en tjej som håller på med hästuppfödning och hon säger att man INTE ska spola benen utan låta leran torka och sedan borsta bort den. hon säger att hennes hästar aldrig har haft mugg medans alla hennes inaccorderingar(stavas?) har hållt på att spola benen hela tiden och dom hade mugg varje vinter. :confused:
hur gör ni och varför?
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Jag spolar oftast benen för annars blir det tex små gruskorn som hamnar under benskyddet och skaver.... Mina får inte mugg av det iaf
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Jag spolar om man ska rida direkt efter att man tagit in hästen för all lera går ju inte bort när den är blöt och man borstar.
Kasnka mugg kommer lättare när man spolar men man får överväga fördelar och nackdelar med att spola; Skav och småsår eller att ha risk att få mugg?

Om man inte ska rida direkt låter jag leran torka och sedan borstar bort den. :p
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Jag har aldrig spolat några hästben på de hästar jag haft (totalt fem stycken) har aldrig haft några problem med mugg, eller dylikt.
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Jag brukar inte spola benen på hästarna speciellt ofta. Dessutom brukar leran alltid ha hunnit torka, och går då lätt att borsta bort.
Det jag hört från äldre hästkarlar är att lera är bra för senor och ligament, då lera suger åt sig fukt. Då blir benen torra och gallor och liknande försvinner.
Gjorde så på kallblodstravaren jag tränade, lät leran sitta kvar på benen (inte karlederna) när jag bara var hemma, och tänk att benen har nog aldrig varit torrare och finare!

/Sanna
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

jag försöker att borsta det mesta jag kan, men ibland så svampar jag om det ser förjävligt ut :)
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Jag spolar alltid då torkad lera är döden för hovarna, och då följer benen med på köpet.

har aldrig nånsin haft problem med mugg av det. är man orolig/har en känslig häst kan man ju handukstorka lite sen - då torkar de jättesnabbt. det är ju om de står fuktiga och blöta och inte torkar (tex i fuktigt stallklimat) som det finns risk - med torr vanlig luft ska det inte vara ngra problem.....
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Sand torkar ut hovarna, lera kvar under hovarna bibehåller fukt.

Sen vad det gäller ben och senor. Det är ingen större skillnad på "bonnlera" och kyllera på hink, principen är densamma, dock ej priset;)
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Jag spoalr alltid min hästs ben och han har aldrig haft mugg. Men det är väl individuellt hur känsliga de är.
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

har fått lära mig att man aldrig ska spola leriga ben med varmt vatten, eftersom det får hudporerna att öppnas = smuts släpps in. kallt vatten däremot är inga problem.
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Jag spolar aldrig benen på hästarna utan låter det torka och sedan använder fingrarna för att "pilla" bort det. Är väldigt försiktig med att använda en borste på karlederna.
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Var det inte din häst som stog på Djursjukhus med mugg som du inte fick bort ioförsig på ett ben men dock mugg /rasp??

Miaa

Det stämmer att han stod på djursjukhus, men det var inte mugg/rasp. Prover tagna men det kom inte fram till vad det var, mera som eksem. Men om jag inte höll detta rent så blev det katastrof på en gång. Fick ordination om tvål massage varje dag.
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Jag spolar inte mina hästars ben. Är dom leriga och jag ska rida, så borstar jag hela hästen, sadlar, tränsar, tar fram mina saker. När jag har gjort allt detta så har leran på benen torkat så att det går att borsta bort. Mina har ganska mycket hovskägg:love: och faktiskt så är ALLTID karlederna torra och rena trots ler i hagarna.
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

ja det är ju en fördel med mycket hovskägg, leran kommer inte ända inpå benen som den gör annars.
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

hej jag spolar benen på min häst när hon kommer in i från hagen.
annars kan det ju fastna och bli mugg så jag tycker det är bäst att spola.:D
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

Sand torkar ut hovarna, lera kvar under hovarna bibehåller fukt.

Sen vad det gäller ben och senor. Det är ingen större skillnad på "bonnlera" och kyllera på hink, principen är densamma, dock ej priset;)

Ja lera UNDER hovarna - för den torkar inte utan förblir fuktig.
Lera som är UTANPÅ hovarna och har torkat, drar ur all naturlig fukt ur hoven.
så det är vesäntlig skillnad beroende vad vi pratar om.
 
Sv: leriga ben-spola eller inte

JAg spolar inte benen på mina hästar. Det får torka och så borstar jag bort det i stället. Nu använder jag sällan eller aldrig benskydd så jag har inte det problemet att det måste vara rent under skydden.

Jag har haft mugg på mina hästar 1 gång hitills... Det var i somras på en av hästarn och det berodde inte på lera....

Om jag däremot använde skydd när jag red och hästen skulle gå direkt efter hagvisstelse... då skulle jag skölja av för att få rent under skyddet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
229
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 658
Senast: Lilla vän
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 745
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Lädervård
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp