Leriga hovar

ryttareochhast

Trådstartare
Hej!
Detta är min första tråd så jag hoppas att jag kommit rätt.

Angående detta med hovar, hur gör ni när era hästar har massvis av lera på hovarna?
Jag är fodervärd på 2 st olika hästar på en ridskola, samt stallvärd.
Igår när jag åkte till stallet så såg jag på 4 utav ridskolans hästar (inklusive mina foderhästar) att de hade ett tjockt lager med stenhård lera på hovarna, och undrar nu hur ni behandlar & rengör hovarna vid dessa tillfällen?
Leran är verkligen stenhård, vet inte om jag borde prova någon typ utav schampo, hovolja etc.

Öppen för förslag!
 
...och en diskborste!

Börja med att skrapa av lera med en hovkrats, sedan en hink med vatten och diskborste. Sen är det bara att skrubba loss.

Sitter det blöt lera i karlederna så är våtservetter för små bebisrumpor det allra bästa tycker jag. Använder de även till näsborrar, ögon, hästens mer privata delar osv. Bara din fantasi sätter stopp!
 
Hej!
Detta är min första tråd så jag hoppas att jag kommit rätt.

Angående detta med hovar, hur gör ni när era hästar har massvis av lera på hovarna?
Jag är fodervärd på 2 st olika hästar på en ridskola, samt stallvärd.
Igår när jag åkte till stallet så såg jag på 4 utav ridskolans hästar (inklusive mina foderhästar) att de hade ett tjockt lager med stenhård lera på hovarna, och undrar nu hur ni behandlar & rengör hovarna vid dessa tillfällen?
Leran är verkligen stenhård, vet inte om jag borde prova någon typ utav schampo, hovolja etc.

Öppen för förslag!

Spolar av med vanligt vatten.
 
Okej, tack för era svar!
Spolade av allas hovar med vatten igår efter att de varit i hagen, blev jätte bra!
Det ända problemet nu är att 2 utav hästarna har fått väldigt torra hovar. Men ska börja använda hovolja på de & förhoppningsvis ska de bli bättre.

Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 926
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 080
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 581
Senast: Susan
·
P
Hästvård Nu när det börjar bli vått och lerigt ute i hagarna då är det väl viktigt att rengöra hovarna varje dag? Kan det inte börja ruttna mm...
Svar
12
· Visningar
5 007
Senast: Stopek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp