Lervälling, hemska hagar

Sporthorse

Trådstartare
Pga den uteblivna vintern så har våra hagar förvandlats till stora lerbad. Det är så mycket lera att hästarna knappt vill röra sig i hagarna samt att jag är rädd för strålröta och mugg.
Finns inga andra hagar eftersom dom också riskeras bli upptrampade och då är hästarna utan bete.

Vad hade ni gjort?
Jag funderar på att bara ha ut hästarna några timmar om dagen, kanske två eller tre timmar? Och ta ut och longera/promenera en gång på morgonen istället och rida på EM.
Känns inte så givande för dom att stå i gyttja halva dagen.
 
Vi nyttjar alla hagarna under vintern vilket gör att de inte blir upptrampade, men såklart slits de och betas ner. Partier blir leriga, vid grind och ev smala passager. Men hästarna kan alltid gå på torr mark i övrigt. På vårkanten när det börjar spira och det torkar upp minskar vi ner hagarna och låter gräset komma upp. Beteshagarna hinner återställa sig tills det är dags för bete.

Beror såklart på vilka ytor man har att tillgå osv, såhär gör vi eftersom vi kan behålla grindarna närmast stallet men öppna upp så hagarna sträcker sig längre bort. På sommaren ändrar vi stängsling och grindar efter behov eftersom det inte är lika krävande med in/utsläpp då.

En sån här vinter kanske man får ändra sin tanke om hur det ska vara, ordna så det funkar och under sommaren göra ev åtgärder för att förbättra ifall det blir samma visa ofta framöver. T.ex. hårdgöra ytor och förbättra dräneringen.
 
Vi nyttjar alla hagarna under vintern vilket gör att de inte blir upptrampade, men såklart slits de och betas ner. Partier blir leriga, vid grind och ev smala passager. Men hästarna kan alltid gå på torr mark i övrigt. På vårkanten när det börjar spira och det torkar upp minskar vi ner hagarna och låter gräset komma upp. Beteshagarna hinner återställa sig tills det är dags för bete.

Beror såklart på vilka ytor man har att tillgå osv, såhär gör vi eftersom vi kan behålla grindarna närmast stallet men öppna upp så hagarna sträcker sig längre bort. På sommaren ändrar vi stängsling och grindar efter behov eftersom det inte är lika krävande med in/utsläpp då.

En sån här vinter kanske man får ändra sin tanke om hur det ska vara, ordna så det funkar och under sommaren göra ev åtgärder för att förbättra ifall det blir samma visa ofta framöver. T.ex. hårdgöra ytor och förbättra dräneringen.
Jag står inackorderad så kan inte påverka speciellt mycket mer än just hur länge mina hästar ska stå ute, alla hagar ser mer eller mindre lika trista ut.
Jag tvivlar på att marken ens hinner återhämta sig till nästa vinter.
 
Jag står inackorderad så kan inte påverka speciellt mycket mer än just hur länge mina hästar ska stå ute, alla hagar ser mer eller mindre lika trista ut.
Jag tvivlar på att marken ens hinner återhämta sig till nästa vinter.
Brukar ändå ta sig rätt bra om man trumlar hagarna när det börjar torka. Man blir förvånad av naturens återhämtningskraft.
Vi har samma problem och kortar av hagtiderna. Särskilt när det regnar hela dagarna så är alla hästarna mer nöjda med mer tid i torr box än konstant väta från alla håll. Och få har vi ändå så stora hagar att det bara är runt grindarna som det är lervälling. Men när det är tråkigt väder ställer de sig i leran vid grinden fast dr har gräs att plocka med en bit bort...
 
Tror inte marken kommer återhämta sig, men men vi får väl se.
Nu har lervällingen frusit och risken för stukade ben är stor istället. 😪😪😪
 
Pga den uteblivna vintern så har våra hagar förvandlats till stora lerbad. Det är så mycket lera att hästarna knappt vill röra sig i hagarna samt att jag är rädd för strålröta och mugg.
Finns inga andra hagar eftersom dom också riskeras bli upptrampade och då är hästarna utan bete.

Vad hade ni gjort?
Jag funderar på att bara ha ut hästarna några timmar om dagen, kanske två eller tre timmar? Och ta ut och longera/promenera en gång på morgonen istället och rida på EM.
Känns inte så givande för dom att stå i gyttja halva dagen.
Jag har dragit ner på hagtiden, några enstaka dagar har en av mina inte gått i hage alls (han har sulor och specialskor som han absolut inte får tappa....) men såklart fått komma ut ordentligt på annat sätt. Inte optimalt men dom överlever och av två onda ting så 🤷🏻‍♀️
 
Jag står inackorderad så kan inte påverka speciellt mycket mer än just hur länge mina hästar ska stå ute, alla hagar ser mer eller mindre lika trista ut.
Jag tvivlar på att marken ens hinner återhämta sig till nästa vinter.
Förutsatt att de får en större yta att gå på under sommaren kommer hagen att återhämta sig.
Som sagt, vi har partier där det nästan bara kommer upp gatkamomill och enstaka andra ogräs på sommaren. Kring grinden - där det också blir mer stampat jordgolv på sommaren. Det handlar om några få kvm. Resten blir gräs, även om det varit knöligt där på vårkanten.

Min kan inte gå på bete och har gått kvar i vinterhagen på sommaren, som då stängslas ner och blir bra mycket mindre på sommaren. Men den hämtar sig snabbt från leran. Vi vältar (trumlar) inte, marken plattas till av hästarna när det torkar upp.

I ditt läge hade jag ändå undersökt möjligheten att ändra på hagarna något med stallägaren och i annat fall haft hästen inne mer. Om det går kan man ha två eller flera grindar för att kunna variera mellan om det är blött eller fruset t.ex. Stallägaren kanske kan hjälpa till att dika ur hagarnas avvattnande diken som en akutåtgärd?
 
Blir en ond cirkel lite, ju mindre hästarna är ute desto galnare blir dom när man släpper ut, dvs rejsar i leran och risk försträckning och annat dumt ökar. Är rädd att dom ska gå omkull för så tjock lera är det. Ena hästen ska bort och den andra är ny så vore ju riktig otur om jag blev utan häst till våren.
Har flyttat dom till små leriga rutor idag för känns bättre att dom springer där och nu är det fruset så då vadar dom inte i lera iallafall och springa går inte i dom här mindre hagarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 699
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 529
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 635
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp