Ava22

Trådstartare
Jag och sambon ska snart flytta till hus utanför stan och behöver då varsin bil. Sambon äger en bil, så det så nu är det upp till mig vad jag vill köra. Har längtat efter egen bil nu ett tag, men det har inte behövts, funkar bra med SL. Men nu är det dags då.
Det blir konsument-leasing, inget lån, ingen kontantinsats, inga extra kostnader och en helt ny bil.

Bilen ska vara i en mellanklass, och dra så lite bensin som möjligt. Först stod det mellan audi a3, volvo v40 och vw golf. Audin är bortsållad, den blir lite för dyr. Så det är golfen och volvon kvar. De har liknande innehåll och skiljer ca 300:- i månaden, golfen är billigare. Personligen tycker jag att volvon är snyggare än golfen, men sambon säger att golfen är bättre.
Så jag vill gärna höra era åsikter om bilarna! Service ingår i månadskostnaden, och det enda jag behöver köpa till är vinterdäck. Bilen kommer användas till att pendla till jobb (först smal väg på landsbygden och sedan motorväg) och senare (om det blir barn) för mig att ta mig runt med ett barn och barnvagn i bagaget.

Vad tycker ni?
 
Jag skulle kolla krocktester och säkerhet, speciellt om du ska köra på liten landsväg med mycket vilda djur. Om det inte skiljer skulle jag åka till bilhandlare, eller hitta någon som äger dessa modeller, och provköra. Och sedan ta den där jag sitter bäst, speciellt om det handlar om pendling och mycket tid i bilen.

För mig är körkomforten viktig, men beror till stor del på att jag är kort och i alla bilar kan jag inte hitta en bra körställning där jag samtidigt har bra sikt. Men det är ju individuellt, kanske inte har så stor betydelse för andra :)
 
Jag skulle kolla krocktester och säkerhet, speciellt om du ska köra på liten landsväg med mycket vilda djur. Om det inte skiljer skulle jag åka till bilhandlare, eller hitta någon som äger dessa modeller, och provköra. Och sedan ta den där jag sitter bäst, speciellt om det handlar om pendling och mycket tid i bilen.

För mig är körkomforten viktig, men beror till stor del på att jag är kort och i alla bilar kan jag inte hitta en bra körställning där jag samtidigt har bra sikt. Men det är ju individuellt, kanske inte har så stor betydelse för andra :)

Provköra ska jag absolut göra, jag hann inte igår när vi kollade runt.

Volvon ser större ut, jag har inte kollat upp säkerheten i den (men är inte volvo känt för att ha säkra bilar?), golfen hade lite roliga grejer, såsom kör man under 30 km/h så stannar den om man kommer för nära, eller är nära en krock, eller hur säljaren förklarade. Den hade även trötthetsvarning, adaptiv farthållare mm.
 
Alla bilar idag har 5+ i krocktester, nåt annat säljs inte.
VW och Volvo kan man nog likställa på sådana bitar.
Tror det handlar om vad du gillar, ta den som känns bäst.

den här sidan tycker jag är bra om man vill jämföra kostnader för att äga bil.
http://www.bilsvar.se/
 
Till en golf kan man väl få massor av roliga tillbehör? Parkeringsassistans m.m. Då fickparkerar bilen själv :-) Backkamera, navigation m.m.
 
Till en golf kan man väl få massor av roliga tillbehör? Parkeringsassistans m.m. Då fickparkerar bilen själv :-) Backkamera, navigation m.m.
Tyvärr brukar också godis/lull-lull kosta pengar.
Att den ena kostar 300:- mer än den andre kommer inte längre att gälla.
 
Jag googlade lite och såg var det för kostnader på konsumentleasing, vilket enligt mig var väldigt höga för dessa bilmodeller. Så tänk på att det är begränsad körsträcka i vissa avtal, räkna på hur långt och mycket du kommer att köra under de år avtalet gäller och välj den bil som ger mest körning för lägst summa.
Man kan t ex få Duster för halva priset av vad dessa kostar.
 
Jag googlade lite och såg var det för kostnader på konsumentleasing, vilket enligt mig var väldigt höga för dessa bilmodeller. Så tänk på att det är begränsad körsträcka i vissa avtal, räkna på hur långt och mycket du kommer att köra under de år avtalet gäller och välj den bil som ger mest körning för lägst summa.
Man kan t ex få Duster för halva priset av vad dessa kostar.

Vi har räknat lite, och att ta lån på en helt ny bil, plus betala helförsäkring, service, blir inte billigare än med k-leasing. det skulle kosta mig ca 2700:- i mån med golfen och då är den helt fabriksny med grundutrusning som jag tycker är jättebra. Det enda jag hade velat ha extra hade varit parkeringssensor och GPS, men det behöver jag eg inte, det är mer för bekvämlighetens skull :)
1500 mil ingår /per år, då har jag 2 mil ca till jobbet. Skulle jag åka dessa mil (4 mil), varje dag inkls helgen, dvs 365 så skulle det bli 1460 mil:) Den andra bilen vi har är den vi ska åka långt med, så 1500 mil räcker utmärkt :)
 
Men är det verkligen så mycket värt för dig, att ha en helt fabriksny bil? Det går ju att komma ner oerhört i kostnad om ni väljer att köpa en begagnad bil istället.
 
Men är det verkligen så mycket värt för dig, att ha en helt fabriksny bil? Det går ju att komma ner oerhört i kostnad om ni väljer att köpa en begagnad bil istället.

Absolut kan det bli billigare att ta lån och köpa beg bil. Men jag vill ha ett problemfritt ägande och slippa sälja bilen sen när man ska byta. Bara att slippa sälja bilen gör k-leasing värt det :p Om jag sen vill efter 3 år så får jag köpa loss bilen för restvärdet, eller ta en ny igen.
 

Liknande trådar

Äldre Jag skulle behöva lite hjälp att bena ut mina tankar inför kommande bilköp Jag har i dagsläget inte en susning och enda kriteriet som...
2
Svar
31
· Visningar
2 286
Senast: hastflicka
·
Äldre Jag står inför ett bilköp i höst och tycker att jag har lite ont om idéer. Jag letar efter en större bil, stor nog för att kunna ha...
2
Svar
21
· Visningar
3 070
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp