Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

annakg

Trådstartare
Igår hade jag klickern med hela promenaden och helt plötsligt fick mina ord lite mer tyngd i herrns öron ;).

Detta är något jag gärna fortsätter med, men då fick jag direkt ett problem med passande godis! Jag använder nu Frolic på alla promenader och leversnittar hemma. På kurs osv så bemödar jag mig till att stå och hacka köttbullar, korv, ost osv i små kuber.

Frolic delar jag i fyra (trycker på den) och ger som all vardagsbelöning och vov tycker det är jättegott!

MEN jag tycker fortfarande att 1/4 frolic är för stort (och i mina ögon ganska onyttligt!). Hunden vägen 16kg så det är ingen liten hund men jag vill ha så små godbitar som möjligt bara för att kunna belöna oftare.

Så frågan är: VART? hittar man godis som är små mumsbitar (redan "uppskura") som inte gör hunden tjock, fortfarande är lite småkladdiga (som Frolic) och smakar gott?

Har kollat i mina djuraffärer men hittar inget likande, då är det internet och kattmat kvar. Ni som använder kattmat: finns det mat som är småkladdigt, gott och som faktiskt har en lista på ingredienser som inte är superskum?

Kan nämna att belöning med leksaker är inte tillräckligt intressant i vardagen och jag tycker det kan bli bökigt, det sparar vi till träningen istället. Social belöning gillar han man jag vill ju ha en stark belöning efter klicket.

Ge mig tips! Vad använder ni?!
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Mjukost på tub? Du slipper hackandet, du slipper kladd i fickan och du kan själv bestämma hur mycket du vill ge?

När min hund var liten köpte jag små godisbitar på djuraffären, men jag minns tyvärr inte vad de heter. Det ser ut som små, små ben och finns i antingen en smak (kyckling tror jag det var) eller tre olika (kyckling, lax och lever). De var ganska mjuka och lätta ge, men jag tyckte de var ganska osmidiga att ge just för storleken :D
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Mjukost på tub? Du slipper hackandet, du slipper kladd i fickan och du kan själv bestämma hur mycket du vill ge?

När min hund var liten köpte jag små godisbitar på djuraffären, men jag minns tyvärr inte vad de heter. Det ser ut som små, små ben och finns i antingen en smak (kyckling tror jag det var) eller tre olika (kyckling, lax och lever). De var ganska mjuka och lätta ge, men jag tyckte de var ganska osmidiga att ge just för storleken :D

Tack för svar!
Glömde nämna två saker: Mjukost/andra saker på tub har vi testat och det slutar alltid med att jag och hunden är täckta med kladdet från topp till tå, haha. Det är inte vår grej ;).

Sen var det med att jag gärna bulkar upp med godis i både stora förpackningar och stor mängd, att köpa de små godispåsarna i affärerna skulle kosta multum då det kanske går åt en sån på tre dagar eller nåt ( :angel: ). Eller det kanske var stora påsar?

Egentligen hade kattmat varit perfekt men jag vågar nog inte experimentera på egenhand...
 
Senast ändrad:
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Whiskas om hunden själv får välja. Inte kladdig, men lätta att ha med och lagom stora. Köper alltså vanligt torrfoder. Sen tycker hunden att de är mums.

Vid inlärning av nya saker använder jag påläggkalkon, då skivorna redan är tunna är det snabbt gjort att göra pyttebitar som man kan ge många av. Förvaras i godispåse som man hänger i bältet, bara langa in kylen så håller det ett par dagar.
Köper kalkon i bauta-pack, strimlar, gör små högar som jag lägger i folie och fryser in. Vid träning så slänger jag ner ett folie-paket från frysen direkt ner i godispåsen, har tinat lagom tills vi kommer ut.
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Nu hänger ju allt på vad din hund gillar,men kolla upp om din hund gillar morötter,gurka,vitkål eller andra grönsaker. Min är bla totalt galen i rädisor:p och mina fickor är fulla av dessa,hackade i små bitar,när vi går ut. Försök hitta ett fettsnålt aleternativ din hund gillar,så behöver du inte bry dig så mycket om ifall bitarna är stora eller små.Huvudsaken är att de ger en belöning hunden gillar.

Nu har jag förvisso en större hund (35 kilo) som kräver godis på både det ena och det andra sättet(fruktansvärt bortskämd med egen vilja). Jag hackar då morötter och tar med mig ut,vilket inte bör öka vikten (på min tjockis) nämnvärt mycket. Jag vet inte,men jag tror att även leversnitt är ganska energisnålt. Små korvbitar,bitar av blodpudding eller liknande borde fortfarande vara ganska okej i normala portioner:)
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Nu hänger ju allt på vad din hund gillar,men kolla upp om din hund gillar morötter,gurka,vitkål eller andra grönsaker. Min är bla totalt galen i rädisor:p och mina fickor är fulla av dessa,hackade i små bitar,när vi går ut. Försök hitta ett fettsnålt aleternativ din hund gillar,så behöver du inte bry dig så mycket om ifall bitarna är stora eller små.Huvudsaken är att de ger en belöning hunden gillar.

Nu har jag förvisso en större hund (35 kilo) som kräver godis på både det ena och det andra sättet(fruktansvärt bortskämd med egen vilja). Jag hackar då morötter och tar med mig ut,vilket inte bör öka vikten (på min tjockis) nämnvärt mycket. Jag vet inte,men jag tror att även leversnitt är ganska energisnålt. Små korvbitar,bitar av blodpudding eller liknande borde fortfarande vara ganska okej i normala portioner:)

Smart! Min hund älskar morötter så det hade säkert kunnat funka. Jag kommer dock aldrig att börja skära upp vardagsgodis då jag tycker redan att bara för träningsgodis så är det för mycket jobb att stå och hacka. Jag tycker det är så förbannat tråkigt! :P
Önskar det fanns minimorötter, fast i myycket mindre format... ;)
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Hos oss är kattorrfoder perfekt träningsgodis! Lagom bitar och mumsigt enligt hunddjuret!
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Whiskas om hunden själv får välja. Inte kladdig, men lätta att ha med och lagom stora. Köper alltså vanligt torrfoder. Sen tycker hunden att de är mums.

Vid inlärning av nya saker använder jag påläggkalkon, då skivorna redan är tunna är det snabbt gjort att göra pyttebitar som man kan ge många av. Förvaras i godispåse som man hänger i bältet, bara langa in kylen så håller det ett par dagar.
Köper kalkon i bauta-pack, strimlar, gör små högar som jag lägger i folie och fryser in. Vid träning så slänger jag ner ett folie-paket från frysen direkt ner i godispåsen, har tinat lagom tills vi kommer ut.

Helt vanligt whiskas? Det låter ju faktiskt väldigt bra och jag tror nog att min kille hade tyckt det var gott. Funderar på att fråga i djuraffären vilken kattmat som är samma konsistens som Frolic och testa det.

Hur är det nu med katter, de är ju rena köttätare väl, och egentligen borde ju deras mat inte innehålla så mycket skumma grejjer förutom kött? Fast det gör det ju säkert ändå...

Smart med påläggsskivor ju! Jag tycker, som jag skrev tidigare att det är sååå tråkigt att stå och hacka godis så att bara stirmla skivorna är ju smidigt. Om jag tänker efter så har jag sett att det finns strimlad skinka i butikerna med.
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Bitar av blodpudding var det någon som föreslog. Om du torkar dem så blir det inte lika kladdigt.
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Bitar av blodpudding var det någon som föreslog. Om du torkar dem så blir det inte lika kladdigt.

jag har testat och han avgudar detta men så kommer vi tillbaka till problemet med att jag är lat och vill inte stå och skära blodpudding ;). Sen innehåller ju blodpudding en del för hund konstiga salter osv: inte det bästa att ge en hund varje dag. Jag ger ju en hel del godis ute på promenaderna :).
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Vi köper godis av ett fabrikat som heter Planet Pet. De har flera smaker, alla helt naturliga. Bara ren kyckling, anka, tonfisk etc. Inga tillsatser, inga spannmål. Speciellt tonfisk och en annan sort som är torsk och kyckling är poppis. De är mjuka och lätta att dela med fingrarna. Jag har hittills inte träffat en hund som inte älskar dem. T.o.m. kompisarnas extremt kräsna vavva, som brukar rynka på nosen åt allt, blev till sig av tonfiskgodisarna. Nackdelen är att det inte är gratis. Fördelen är att man vet att det är nyttigt och att det som sagt är gott och mjukt utan att vara kladdigt.
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Vi köper godis av ett fabrikat som heter Planet Pet. De har flera smaker, alla helt naturliga. Bara ren kyckling, anka, tonfisk etc. Inga tillsatser, inga spannmål. Speciellt tonfisk och en annan sort som är torsk och kyckling är poppis. De är mjuka och lätta att dela med fingrarna. Jag har hittills inte träffat en hund som inte älskar dem. T.o.m. kompisarnas extremt kräsna vavva, som brukar rynka på nosen åt allt, blev till sig av tonfiskgodisarna. Nackdelen är att det inte är gratis. Fördelen är att man vet att det är nyttigt och att det som sagt är gott och mjukt utan att vara kladdigt.

Det låter ju verkligen jättebra att det är helt rent kött! Hur är det med storleken på godisarna jämfört med en frolic/ delad frolic tex?

Finns de i storpack? Vart köper ni de, affär eller nätet någonstans? Är nyfiken! :)
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Vad använder ni för märke/sort på kattmat?

Jag köper vanlig Whiskas i papplåda på ICA, stallkatten får några bruna tråkiga "knärttar" från Granngården som gårdsägaren köper när han köper andra grejer där. Innhåller mest spannmål och hunden är helt galen och rensar kisses skålar om han kommer åt. Så det verkar inte vara så noga.
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Jag använder ett godis från Oliver Petfood -trainingbites. Finns att köpa i 500g påse och 10kg för storkonsumenten. Hittar du ingen återförsäljare går det att beställa på deras hemsida.

Fördelen med dessa är att de är mjuka utan att kladda. Håller sig mjuka länge i fickan där många andra godisar blir torra och tråkiga. De är ganska små bitar från början men ändå lätta att dela i mindre. Jag ger kanske 1/3 av dessa när jag tränar, 5-6mm godisbit kanske.

Nackdelen är att jag inte har en aning om vad de innehåller, finns ingen innehållsförteckning på påsen och inte heller på deras hemsida. Konstigt nog. Hade faktiskt kännts bättre att använda dom om jag visste vad de innehöll.
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Jag har en liten dvärgpinscher och det som fungerar enklast att göra smått är färdigstrimlad skinka tycker jag. Så nyper man av en bit av strimlan och ger den och reglerar själv hur stor biten blir.
Annars finns ju minifrolic och de lyckas jag dela i 16 bitar men då får man jobba lite;)
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Jag använder ett godis från Oliver Petfood -trainingbites. Finns att köpa i 500g påse och 10kg för storkonsumenten. Hittar du ingen återförsäljare går det att beställa på deras hemsida.

Fördelen med dessa är att de är mjuka utan att kladda. Håller sig mjuka länge i fickan där många andra godisar blir torra och tråkiga. De är ganska små bitar från början men ändå lätta att dela i mindre. Jag ger kanske 1/3 av dessa när jag tränar, 5-6mm godisbit kanske.

Nackdelen är att jag inte har en aning om vad de innehåller, finns ingen innehållsförteckning på påsen och inte heller på deras hemsida. Konstigt nog. Hade faktiskt kännts bättre att använda dom om jag visste vad de innehöll.

De hade faktiskt väldigt bra utbud av godis överhuvudtaget (kollade hemsidan). Men det är faktiskt lite läskigt att de inte alls skriver vad det innehåller?!
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Jag har aldrig sett minifrolic, men då har jag inte funderat på att det kan finnas! Bra att se att det funkar bra med färdigstrimlad skinka, ska köra det på kurs och så istället för att hacka köttbullar.

Ska leta i affärerna häromkring efter småfrolics.

Däremot känns det som att inte kommer sluta helt med de vanliga frolicsarna iaf för det är det enda som går att få tag på verkligen överallt, tom vissa mackar säljer det! Men jag behöver verkligen ett annat promenadgodis eftersom jag märkte att hunden nästan blev mätt på promenaden idag ju! INTE bra :rofl:
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Det låter ju verkligen jättebra att det är helt rent kött! Hur är det med storleken på godisarna jämfört med en frolic/ delad frolic tex?

Finns de i storpack? Vart köper ni de, affär eller nätet någonstans? Är nyfiken! :)

Ja, det känns toppen att ge något som faktiskt är ett komplement till fodret och inte en massa skräp. Storleken på bitarna varierar beroende på vad det är för sort. Torsk/kycklinggodiset kommer i mjuka stänger, ca 5-7 cm långa. De är mjuka och lätta att vrida av lagom stora bitar när man behöver. Om man orkar kan man så klart klippa bitar innan man tränar, men det behövs inte. Tonfiskgodisarna är också i stänger fast kortare. Också de är mjuka och lätta att dela med fingrarna i lagom små bitar.

Jag köper mitt på Malmö djursjukhus. En googling ledde mig fram till den här hemsidan som har bilder på produkterna och även en lista över återförsäljare.
http://www.lupus.se/templates/group_list.asp?GroupGuid=832

Jag har aldrig sett något storpack tyvärr. Tror vi betalar 32 kr för en påse, men för mig är det värt det i och med att jag vet att det är bra för hundarna, går att dela i små bitar och dessutom är mkt populärt hos vovvarna.
 
Sv: Letar efter små mumsbitar att ha som klickergodis

Ja, det känns toppen att ge något som faktiskt är ett komplement till fodret och inte en massa skräp. Storleken på bitarna varierar beroende på vad det är för sort. Torsk/kycklinggodiset kommer i mjuka stänger, ca 5-7 cm långa. De är mjuka och lätta att vrida av lagom stora bitar när man behöver. Om man orkar kan man så klart klippa bitar innan man tränar, men det behövs inte. Tonfiskgodisarna är också i stänger fast kortare. Också de är mjuka och lätta att dela med fingrarna i lagom små bitar.

Jag köper mitt på Malmö djursjukhus. En googling ledde mig fram till den här hemsidan som har bilder på produkterna och även en lista över återförsäljare.
http://www.lupus.se/templates/group_list.asp?GroupGuid=832

Jag har aldrig sett något storpack tyvärr. Tror vi betalar 32 kr för en påse, men för mig är det värt det i och med att jag vet att det är bra för hundarna, går att dela i små bitar och dessutom är mkt populärt hos vovvarna.

Det där märket säljer min stora djuraffär häromkring! Men jag vet inte om de har alla sorter. Det verkar ju väldigt bra verkligen. Kanske kattmaten är såpass liten så man slipper dela med.

Ska spana lite nästa gång jag är i affären, tack för tipset! Har köpt kycklingtugg av de en gång och det var superpoppis.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 003
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag har tidigare i höstas postat en tråd som handlade om min mammas boxertik som drabbats av besvärlig hälta i frambenet. Nu är det...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 127
Senast: Kijona
·
Övr. Hund Hej! Har länge försökt hitta något hundgodis som jag kan använda vid träning som min hund faktiskt vill jobba för. Hon är väldigt kräsen...
2
Svar
21
· Visningar
6 778
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
5 048
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp