Lets talk about dammsugare

Kiwifrukt

Trådstartare
Vilken sorts dammsugare har ni? Gillar ni den? Varför/varför inte? Vad rekommenderar ni? Kort sagt, hit me med era bästa dammsugartips.

Jag köpte min nuvarande, en Electrolux men minns inte exakt modell, 2017 när jag flyttade hemifrån. Valde en Electrolux och och inte de allra billigaste sorterna som finns på marknaden för att ändå ha en viss kvalitet, men ärligt, jag har aldrig kommit överens med den. Jag har ett ganska stort hus, i de rum som har klinker eller trägolv funkar den hyfsat men i de rum som har plastmatta (hela övervåningen plus kök och tvättstuga, så det är ändå en övervägande del), suger den sig fullständigt fast i golvet och (plast)mattan håller på att följa med upp. Detta är när den är ställd på absolut lägsta sugeffekt, den är så jobbig att man är helt slut när man dammsugit hela huset.

Letar främst efter en som inte suger sig fast men ändå är effektiv, har innekatter så det blir mycket hår och mycket kattsand. Pris är ganska ovidkommande, men inte robot utan en ”vanlig”.
 
Vilken sorts dammsugare har ni? Gillar ni den? Varför/varför inte? Vad rekommenderar ni? Kort sagt, hit me med era bästa dammsugartips.

Jag köpte min nuvarande, en Electrolux men minns inte exakt modell, 2017 när jag flyttade hemifrån. Valde en Electrolux och och inte de allra billigaste sorterna som finns på marknaden för att ändå ha en viss kvalitet, men ärligt, jag har aldrig kommit överens med den. Jag har ett ganska stort hus, i de rum som har klinker eller trägolv funkar den hyfsat men i de rum som har plastmatta (hela övervåningen plus kök och tvättstuga, så det är ändå en övervägande del), suger den sig fullständigt fast i golvet och (plast)mattan håller på att följa med upp. Detta är när den är ställd på absolut lägsta sugeffekt, den är så jobbig att man är helt slut när man dammsugit hela huset.

Letar främst efter en som inte suger sig fast men ändå är effektiv, har innekatter så det blir mycket hår och mycket kattsand. Pris är ganska ovidkommande, men inte robot utan en ”vanlig”.
Finns det inte en liten skjutlucka på handtaget? Det finns på min och öppnas den fullt reduceras sugeffekten nästan helt. Starkt sug är ju toppen på en damsugare :)
 
Sen brukar det också vara olika lägen på själva dammsugarmunstycket. På mitt så fäller man ned "borstar" när man kör på släta och hårda golv.

Min är också en Electrolux och jag hade gärna tagit mera sug, även om den är ganska ok på den fronten.
 
Jag har en påslös från biltema. Kommer aldrig köpa en nån med påse igen. Så värdelöst. Började med en påslös från jula när jag ledsnade på att byta påse var och varannan gång som jag dammsög och fick köpa påsar typ jämt och det var inte alltid lätt att hitta heller. Hade stor vovve som fällde kopiösa mängder året om.
 
Vilken sorts dammsugare har ni? Gillar ni den? Varför/varför inte? Vad rekommenderar ni? Kort sagt, hit me med era bästa dammsugartips.

Jag köpte min nuvarande, en Electrolux men minns inte exakt modell, 2017 när jag flyttade hemifrån. Valde en Electrolux och och inte de allra billigaste sorterna som finns på marknaden för att ändå ha en viss kvalitet, men ärligt, jag har aldrig kommit överens med den. Jag har ett ganska stort hus, i de rum som har klinker eller trägolv funkar den hyfsat men i de rum som har plastmatta (hela övervåningen plus kök och tvättstuga, så det är ändå en övervägande del), suger den sig fullständigt fast i golvet och (plast)mattan håller på att följa med upp. Detta är när den är ställd på absolut lägsta sugeffekt, den är så jobbig att man är helt slut när man dammsugit hela huset.

Letar främst efter en som inte suger sig fast men ändå är effektiv, har innekatter så det blir mycket hår och mycket kattsand. Pris är ganska ovidkommande, men inte robot utan en ”vanlig”.

Använder du borstarna på hårda golv?
 
Jag har en Electrolux Classic Silence, drygt 3år (borde vara ganska precis 3,5år!) gammal nu.

Jag har inga mattor, så där är jag usel som referens, men sugkraften är reglerbar. När den var ny hade jag den nedställd på nästan minimum, nu uppställd på max när jag dammsuger runt lister och på katternas klösträd men jag öppnar "spjället" på handtaget när jag dammsuger golven (det tar ner suget en del).

Jag gillar min dammsugare och är nöjd. Jag betalade en tusenlapp på kampanj (nypris låg på det dubbla). Sugkraften har minskat en del nu, men den är fortfarande stark. Jag beställde just ett nytt litet runt munstycke (sånt med borste, jag använder det runt om golvlister och på katternas klösmöbler och annat) för det är nästan slut nu. Men den jobbar mycket också - jag dammsuger ca 5-7 (ofta 6-7) gånger i veckan. Jag tycker att den är värd sitt pris och kommer nog köpa en i samma serie när det blir dags för en ny. Ica har påsar som passar.

Dammsugaren innan denna var en Volta - köpte billigaste jag hittade när jag skulle flytta hemifrån. Den byttes ut för att den sög dåligt, och för att det fasen knappt gick att få tag i nya påsar till slut. Skillnaden är enorm.

Jag har två innekatter.

Dammsugare med påsar är ett måste för mig. Jag vill inte behöva byta hela dammsugaren om jag har oturen att få skadedjur hemma (har haft klädesmal ett par vändor, tex).
 
Jag har en påslös från biltema. Kommer aldrig köpa en nån med påse igen. Så värdelöst. Började med en påslös från jula när jag ledsnade på att byta påse var och varannan gång som jag dammsög och fick köpa påsar typ jämt och det var inte alltid lätt att hitta heller. Hade stor vovve som fällde kopiösa mängder året om.
Jag har också påslös (också Biltema) av exakt samma anledning. Jag blev så trött på dammsugarpåsarna och att de fylldes upp direkt hundhår. Jag är dock inte supernöjd med min, utöver att den är just påslös, och funderar på att köpa en bättre variant av påslös och använda den gamla i garaget istället.
 
Dyson animal turbine, både sladdlös och med sladd. Köpte den sladdlösa först när jag bodde i lägenhet och utökade med en med sladd nu när jag bor lite större, men använder ändå mest den sladdlösa, även om den bara håller för ett par rum i taget (sådär 20-30 minuter kanske?).

Har aldrig haft en dammsugare som gör rent så bra, på verkligen alla underlag. Så sjukt lätt att använda, inga påsar, inget krångel, inget som fastnar i borstar eller dylikt. Fick med en massa borsthuvuden men det som jag är mest glad för är de fantastiskt bra huvudena till dynor och möbler, förstår inte hur jag orkade innan, men nu är det riktigt kul att dammsuga soffan och sängen nästan för att jag har katt och kan se hur håret verkligen bara försvinner. Det är himmelriket alltså!
 
Miele Complete C3 Powerline. Suverän kvalitet, ställbart sug, de tillbehör som behövs. Bra på trägolv, stengolv, klinker, mattor. Påsar köper jag från https://www.dammsugarpasar.nu

En sån har jag med, den är kanon! Sen har vi en Neatorobot också som gör grundjobbet samt kör under soffor och sängar


Kan också skriva under på att den är bra. Jag köpte en till maken i påskpresent. Han har aldrig varit bättre på att dammsuga och jag tror inte bara det är tekniken som förfinats 😅
 
Det där med bra sugeffekt men inte fastnar i golvet tycker jag handlar mer om munstyckets utformning än om något annat. Jag har använt Twinnermunstycken till alla mina dammsugare sedan de dök upp strax före millennieskiftet, och tycker att de gör just det. (Med reservation för funktionen på tjocka mattor, det har jag aldrig haft anledning att prova.)
 
Jag har en Electrolux Classic Silence, drygt 3år (borde vara ganska precis 3,5år!) gammal nu.

Jag har inga mattor, så där är jag usel som referens, men sugkraften är reglerbar. När den var ny hade jag den nedställd på nästan minimum, nu uppställd på max när jag dammsuger runt lister och på katternas klösträd men jag öppnar "spjället" på handtaget när jag dammsuger golven (det tar ner suget en del).

Jag gillar min dammsugare och är nöjd. Jag betalade en tusenlapp på kampanj (nypris låg på det dubbla). Sugkraften har minskat en del nu, men den är fortfarande stark. Jag beställde just ett nytt litet runt munstycke (sånt med borste, jag använder det runt om golvlister och på katternas klösmöbler och annat) för det är nästan slut nu. Men den jobbar mycket också - jag dammsuger ca 5-7 (ofta 6-7) gånger i veckan. Jag tycker att den är värd sitt pris och kommer nog köpa en i samma serie när det blir dags för en ny. Ica har påsar som passar.

Dammsugaren innan denna var en Volta - köpte billigaste jag hittade när jag skulle flytta hemifrån. Den byttes ut för att den sög dåligt, och för att det fasen knappt gick att få tag i nya påsar till slut. Skillnaden är enorm.

Jag har två innekatter.

Dammsugare med påsar är ett måste för mig. Jag vill inte behöva byta hela dammsugaren om jag har oturen att få skadedjur hemma (har haft klädesmal ett par vändor, tex).

Jag har en likadan, köpte den på ICA Maxi när de hade erbjudande (jag misstänker att du gjorde det också ;)). Jag valde den främst för att den är tystgående, jag HATAR högljudda dammsugare och vägrar dammsuga i ett par Peltor.

Jag är supernöjd med min och den har ordentlig sugkraft, man får som sagt reglera med spjället på handtaget.
 
Jag har en Dyson version 10( kanske?) som jag är jättenöjd med, förutom att den har svårt att dammsuga upp lite större saker, typ lecakulor. Älskar att den är sladd- och påslös, dammsuger upp extrema mängder päls varje dag och hade fått byta påse en gång om dagen annars.
 
Jag ska lägga till att jag är fullt medveten om att man kan ställa om effekten både på själva dammsugaren och på munstycket, det är när den är som mest öppen/ställd på det lägsta som den fortfarande håller på att ta golvet med sig upp. Och med matta menar jag inte en inredningsmatta, utan det som ligger på golvet istället för klinker eller trägolv.

Mamma har ett annat munstycke till sin dammsugare, som är helt amazing. Tyvärr var den inte kompatibel med min, det gick inte att sätta på den. Men det kanske är enklare att hitta ett passande munstycke som inte håller på att slita upp trossbotten varje gång man dammsuger?
 
Vilken sorts dammsugare har ni? Gillar ni den? Varför/varför inte? Vad rekommenderar ni? Kort sagt, hit me med era bästa dammsugartips.

Jag köpte min nuvarande, en Electrolux men minns inte exakt modell, 2017 när jag flyttade hemifrån. Valde en Electrolux och och inte de allra billigaste sorterna som finns på marknaden för att ändå ha en viss kvalitet, men ärligt, jag har aldrig kommit överens med den. Jag har ett ganska stort hus, i de rum som har klinker eller trägolv funkar den hyfsat men i de rum som har plastmatta (hela övervåningen plus kök och tvättstuga, så det är ändå en övervägande del), suger den sig fullständigt fast i golvet och (plast)mattan håller på att följa med upp. Detta är när den är ställd på absolut lägsta sugeffekt, den är så jobbig att man är helt slut när man dammsugit hela huset.

Letar främst efter en som inte suger sig fast men ändå är effektiv, har innekatter så det blir mycket hår och mycket kattsand. Pris är ganska ovidkommande, men inte robot utan en ”vanlig”.
Köpte precis en Electrolux green line och vi är jättenöjda! Det är snarare positivt att den hm suger.

Om man inte vill att dammsugaren ska suga sig fast så att säga kan jag rekommendera vår gamla Volta, (eller kanske en ny Volta) köpes billigt på ICA. Det fungerar ännu bättre om man som vi har varit tvugna att tejpa fast slangen i dammsugaren med ducttape. Den suger inte fast knappt ens i yogamattan. Speciellt inte på lägsta effekt och om man inte har mattfunktionen nedtrampad.
 
Vilken sorts dammsugare har ni? Gillar ni den? Varför/varför inte? Vad rekommenderar ni? Kort sagt, hit me med era bästa dammsugartips.

Jag köpte min nuvarande, en Electrolux men minns inte exakt modell, 2017 när jag flyttade hemifrån. Valde en Electrolux och och inte de allra billigaste sorterna som finns på marknaden för att ändå ha en viss kvalitet, men ärligt, jag har aldrig kommit överens med den. Jag har ett ganska stort hus, i de rum som har klinker eller trägolv funkar den hyfsat men i de rum som har plastmatta (hela övervåningen plus kök och tvättstuga, så det är ändå en övervägande del), suger den sig fullständigt fast i golvet och (plast)mattan håller på att följa med upp. Detta är när den är ställd på absolut lägsta sugeffekt, den är så jobbig att man är helt slut när man dammsugit hela huset.

Letar främst efter en som inte suger sig fast men ändå är effektiv, har innekatter så det blir mycket hår och mycket kattsand. Pris är ganska ovidkommande, men inte robot utan en ”vanlig”.
(Faktum är att om du bor i krokarna kan du få den :D tänkte lämna den till loppisdelen av återvinningen. Den kan behövas städas ur lite... Alltså den är verkligen helt funktionell och jag skäms lite över att byta ut den.)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 844
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp