Leva eller låta dö?

fawosimon

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska självklart, antar att jag bara behöver övertala mig själv egentligen. Och skulle någon orka läsa allt och slänga in en kommentar skulle jag bli väldigt glad!

Det är så att jag rider ett halvblod på 24,5 år som jag ridit i 4-5 år nu, och haft som min egen. Bara jag som ridit honom och haft ansvaret, men inte jag som äger honom, ägaren har bara "gått över" till sina yngre hästar, därav har jag haft honom som min egen i princip. Han har varit halt ett par gånger under dessa år, men i övrigt är han sjukt pigg för att vara så gammal, och enligt veterinären en av de "finaste" äldsta hästar han sett när det gäller muskler o dylikt. Han har alltid varit världens lugnaste, finaste häst i alla lägen och jag har många gånger ridit ut i bara grimma o gimskaft och så.

Nu de senaste veckorna/månaderna tycker jag att han har blivit mer och mer konstig. Han vill inte följa med in från hagen när jag kommer, han bara tvärvägrar och man måste säga till honom riktigt ordentligt för att få honom med sig, vilket inte är så kul. Han har dessutom blivit tittig ute i skogen, och de senaste två veckorna till och med börjat "kasta" sig och skygga, både ute i skogen och inne på banan, vilket är något han ALDRIG gjort förut och som är väldigt olikt honom, trodde han aldrig ens skulle komma på tanken att göra något sådant. Jag tror att han kanske säger ifrån att han har gjort sitt här i livet, även om han inte visar att han är "konkret" halt eller så, så tänker jag att han kanske har ont eller så eftersom agtt han beter sig som han gör och har haft lite problem med hälta pga kotor osv.

Ägaren är rent ut sagt dum i huvet, av flera anledningar (som inte riktigt hör hit), och tycker bara att "han trivs väl bra med de andra hästarna i hagen, och tittar och det gör han väl säkert för att han är pigg eller vill slippa undan". Det tror verkligen inte jag, då han som sagt ALDRIG gjort liknande förut, hur pigg eller lat han någonsin varit, det är inte likt honom. Jag tycker dessutom att jag har provat det mesta, ridit hårdare så att han blivit tröttare, ridit väldigt lätt, provat olika bett och sadlar, med sällskap, olika väder, olika ställen och allt man kan tänka sig, men jag upplever ingen skillnad vad jag än gör.

Allt detta har bidragit till att jag inte tycker att det är kul att rida honom längre eftersom att det alltid blir "bråk" och varken han eller jag njuter av att ta en tur i skogen som vi alltid annars gjort. Därför vänder jag mig nu hit till er (om någon nu har orkar läsa såhör långt ens), vad tror ni? Säkert väldigt svårt att ge en åsikt men är glad för alla försök till hjälp. Om jag slutar rida honom så kommer han att avlivas, vilket jag tror att jag tycker är det rätta eftersom att jag inte längre tror att han helt enkelt inte trivs i livet.

Glömde också att skriva att jag vill ta honom till veterinär/klinik för att få en veterinärs utlåtande (det är ju jag som känner honom bäst men ändå bra med en psikt om hur det ser ut kroppsligt) men ägaren vägrar detta eftersom att hon tycker att det är för dyrt, och jag har inte de pengarna att lägga ut heller. ingen av oss (eller någon annan som tittat) kan se någon hälta eller så, men iallafall enligt mig kan det ju lika gärna vara så att han är halt på båda fram (där han haft problem) och att man därför inte kan se något. Han visar dock lite på böjt spår.

Så hjälp mig, vad tror ni är rätt/fel? Tänker jag helt fel att man borde ta bort honom för att jag tror att han säger att han fått nog, eller har ägaren mer rätt i att det är "dumt" att ta bort honom eftersom att han inte är "direkt" halt eller annat sjuk än bara stel som alla gamlingar? Själv känner jag att det är mer schysst att göra det "för tidigt" och ge honom ett bra avslut på livet, istället för att dra ut på det tills han verkligen blir halt eller sjuk och får lida sista tiden istället. Känns inte kul när varken hästen eller en själv tycker det är kul längre. Det kanske inte är så mycket att en häst är tittig och kastar sig, men eftersom att det är så himla olikt honom så tycker jag ändå att det är ett "tecken".. Vad tror ni? TACKSAM FÖR ALLA SVAR! :confused:
 
Sv: Leva eller låta dö?

Jag hade börjat med att kolla hans syn! Du kan själv testa om han verkar se
och reagerar på rörelser från sidan på resp sida. Vid misstanke om att han inte ser så måste han ju kollas av vet för att se om det är ngt som går att åtgärda eller om hans ska vandra vidare till de evigt gröna ängarna!
Det kan ju vara så att inte ser på ena ögat och reagerar på detta. Många hästar kan dock vänja sig vid att bara se på ett öga, men det kan ju ta lite tid.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Tycker du har fått bra tips om synen, men vill också tillägga:

Pälssättning.

Min valack, visserligen bara 11 år, blir helt förbytt nu på hösten. Han är avig, grinig, vill inte komma in från hagen, arg på sadeln, arg på mig, tittig, retlig, sparkig och allmänt.. off. Brukar vara en häst du kan "lura" till vad som helst, finner sig i det mesta och tycker varken bu eller bä om något. Förutom nu vid pälssättning. Förra året föll han ur som hejsan och i år har han genomgått en personlighetsförändring.

Jag ser redan nu hur det börjar lätta, och eftersom jag känner honom vet jag att han har det jobbigt vid den här perioden. Många hästar reagerar starkt på pälssättning.
Vet ju inte hur det är med din häst, men jag tyckte mig känna igen mycket av det du beskrev i min knäppis. Även om han inte reagerat så på pälsen förut, så kan det ju komma med åldern nu att det blir jobbigare för honom.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Säger som några andra: kolla synen.

Min gammelman såg gradvis sämre och sämre vilket kunde leda till just den typen av beteende. Jag märkte det inte förrän han började snubbla och när vi gått omkull ringde jag ut veterinären.

Veterinären sa att så länge han var glad och pigg i övrigt och synen höll sig på den nivån så kunde h*n inte se någon anledning att ta bort honom. Han fick bli glad pensionär helt enkelt och gå promenader för hand, äta gräs och bara mysa. :love:
 
Sv: Leva eller låta dö?

Verkar lite hårt att avliva bara för att han skyggar. Det kan ju vara så med hästar att dom inte är exakt likadan hela tiden. Om han inte vill komma med från hagen så kan det ju bero på att han inte uppskattar träningen. Den kanske inte passar honom.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Säger också att det förmodligen rör sig om synen!
Möjligen pälssättning också, min häst har aldrig förändrats under pälssättning men förra året blev han som en annan häst, total personlighetsförändring.
Jag tror att det finns hopp om att lösa problemet! :)
 
Sv: Leva eller låta dö?

Tack för alla svar! Synen har vi kollat och det verkar inte vara något fel på den så vitt vi eller veterinären kunde se eller avgöra. Det med pälssättning har du/ni absolut rätt i, det skulle det absolut kunna bero på! Han har dock aldrig betett sig så förut vid sättning/fällning men det är ju sant att det blir värre ju äldre dem blir. Han får alltid extra B-vitamin vår- o höst för att underlätta, men det kanske helt enkelt är tungt ändå.

HotrodKitten: Jaha, aldrig hört talas om någon som reagerar så "starkt" på sättning, där ser man! Som jag skrev där uppe, han har aldrig reagerat på det förut men det kanske har kommit nu med åldern.. :d

Niceperson: Självklart är det så, men har man varit lika dan i ca 20 år är det konstigt om man helt plötsligt blir väldigt annorluna, vilket är det som får mig att börja undra. Så kan det också vara, men som jag skrev har jag provat alla olika former av olika träningspass, bara tagit ut honom o ryktat osv, men ingen skillnad ändå. Har även bara gått runt i hagen med honom i grimskaft för att han inte alltid ska tro att man ska ut ur hagen o in i stallet.

Stort tack till alla er som orkade läsa och svara! :laugh: mycket uppskattat.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Det där med pälssättning är ett otyg!
Min kolugna tant på 23 som inte är rädd för någonting och vanligtvis är något snabbare än en snigel blir som förvandlad ca 2 veckor på våren och hösten.

Hon hoppar, studsar, ska dra järnet, är rädd för allting i hela världen och är allmänt helknäpp. Det är tur att det bara är ett par veckor om året. :p

Jag har inget minne av att hon gjorde så första åren utan det har nog varit de senaste 3 åren eller så som hon blivit sån. Kanske kommer med åldern :D
 
Sv: Leva eller låta dö?

Haha jaha, ja där ser man, så det kan bli.. :D Ja precis, det gör väl det. Jag hoppas att det är så det är med min gammelgubbe oxå, men det är väl bara o vänta o se.. :banana:
 
Sv: Leva eller låta dö?

Delvis KL
... Och när kollades synen ?
Nyligen i samband med hans beteendeförändring ? Eller för länge sen ?
 
Sv: Leva eller låta dö?

Det som går att göra, "vifta" med föremål osv, dra handen förbi vid oväntade situationer osv. Det gjordes nyligen, när jag tyckte att han började bli alldeles för konstig :(
 
Sv: Leva eller låta dö?

Ok, vill bara berätta att min gammelman var också helt ok med viftande men veterinären tyckte ändå att det lät som att synen började bli dålig när jag berättade hur hästen betedde sig. I gammelmans fall märktes det tydligt att skarpt ljus kontra skuggor var något han hade bekymmer med. Enligt veterinären var det svårt att ögonlysa häst, men detta är länge sedan så mycket kan ju ha hänt på den fronten.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Ok, vill bara berätta att min gammelman var också helt ok med viftande men veterinären tyckte ändå att det lät som att synen började bli dålig när jag berättade hur hästen betedde sig. I gammelmans fall märktes det tydligt att skarpt ljus kontra skuggor var något han hade bekymmer med. Enligt veterinären var det svårt att ögonlysa häst, men detta är länge sedan så mycket kan ju ha hänt på den fronten.

Jaha, okej :) Det med skuggor och så är inget jag upplevt att han verkar titta på eller ha problem med, det är olika saker, kan vara stenar, stubbar, en påse eller ingentin, eller typ en fågel, vad som helst helt enkelt. Ja så sa veterinären till oss med, det finns inte så mycket mer att göra än en sån kontroll vi gjort tyvärr.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Jaha, okej :) Det med skuggor och så är inget jag upplevt att han verkar titta på eller ha problem med, det är olika saker, kan vara stenar, stubbar, en påse eller ingentin, eller typ en fågel, vad som helst helt enkelt. Ja så sa veterinären till oss med, det finns inte så mycket mer att göra än en sån kontroll vi gjort tyvärr.

Jag uttryckte mig nog otydligt, det jag menade var att jag direkt relaterade situationerna till ljussättning: det kunde vara att dressyrstaketet i ridhuset vilket i vanliga fall inte bekom hästen plötsligt blev till ett monster om ljuset låg skarpt på, att stenar vi passerat hundratals gånger blev otäcka i skarpt ljus, etc. Hästen gick obekymrat bland detta om det var en normalt halvmulen dag.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Allt detta har bidragit till att jag inte tycker att det är kul att rida honom längre eftersom att det alltid blir "bråk" och varken han eller jag njuter av att ta en tur i skogen som vi alltid annars gjort. Därför vänder jag mig nu hit till er (om någon nu har orkar läsa såhör långt ens), vad tror ni? Säkert väldigt svårt att ge en åsikt men är glad för alla försök till hjälp. Om jag slutar rida honom så kommer han att avlivas, vilket jag tror att jag tycker är det rätta eftersom att jag inte längre tror att han helt enkelt inte trivs i livet.

Svarar på detta också: Självklart är det inte roligt att rida om det blir bråk. Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du inte uppskattar dina stunder med hästen längre. Han har helt enkelt kommit till den punkten i livet när han inte kan låtsas vara ung och krämpfri, det kan ingen hjälpa utan man får bara göra det bästa av det. Jag skulle vilja att min häst dog lycklig, och där ingår inte termen bråk alls.

Kram på dig.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Vår 23 åring som aldrig skyggar eller dylikt började med det för ca ½ års sen. Hon blir lite osäker om man rider i mörker. Kan skygga lite även på dagen främst i skogen då. Jag började inse att synen blivit sämre. Men det är inget konstigt, hör ju åldern till. Man får bara vara medveten om det och förstå att hästen kan ändra beteendet lite, men man få försöka hjälpa till så gott det går. Hjälspa till gör man genom att välja ridvägar som kanske inte innebär att hästen kan snubbla för mkt på samt vara lugn och visa hästen. Tittar man på ögonen kan man ana lite gråstarr. Det roliga är att hästen ändå är riktigt rolig att rida. Pigg/het och positiv. I början va hon lite istadig innan man vande om sig.

Det finns ju hästar som förlorar ett öga, men funkar som ridhästar. Man bara måste låta dom få ställa om sig till det nya.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 143
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 954
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp