Leva eller låta dö?

Sv: Leva eller låta dö?

Svarar på detta också: Självklart är det inte roligt att rida om det blir bråk. Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du inte uppskattar dina stunder med hästen längre. Han har helt enkelt kommit till den punkten i livet när han inte kan låtsas vara ung och krämpfri, det kan ingen hjälpa utan man får bara göra det bästa av det. Jag skulle vilja att min häst dog lycklig, och där ingår inte termen bråk alls.

Kram på dig.

(svar på inlägget innan med)
Jaha, då förstår jag! Inget jag tycker att jag märkt att det är, men mycket möjligt att det kan vara så med kontraster/ljus. Ja precis, han har väl det kanske. Ja det vill jag också, jag är så rädd att han inte är lycklig och att jag bara drar ut på det onödigt länge, men sånt är ju typ omöjligt att veta.. Känns liksom inte kul att behöva stå och smacka på och slita och dra i honom för att få ut honom ur hagen liksom, ingen bra start direkt. Funkar inte med mat/godis heller :( Tack för dina svar, kram!
 
Sv: Leva eller låta dö?

Vår 23 åring som aldrig skyggar eller dylikt började med det för ca ½ års sen. Hon blir lite osäker om man rider i mörker. Kan skygga lite även på dagen främst i skogen då. Jag började inse att synen blivit sämre. Men det är inget konstigt, hör ju åldern till. Man får bara vara medveten om det och förstå att hästen kan ändra beteendet lite, men man få försöka hjälpa till så gott det går. Hjälspa till gör man genom att välja ridvägar som kanske inte innebär att hästen kan snubbla för mkt på samt vara lugn och visa hästen. Tittar man på ögonen kan man ana lite gråstarr. Det roliga är att hästen ändå är riktigt rolig att rida. Pigg/het och positiv. I början va hon lite istadig innan man vande om sig.

Det finns ju hästar som förlorar ett öga, men funkar som ridhästar. Man bara måste låta dom få ställa om sig till det nya.

Ja det är skönt om man tycker att det fortfarande är kul, vilket jag dessvärre inte tycker, då jag tycker att det är tråkigt att behöva "tvinga" fram honom i skogen förbi något han inte vill gå förbi egentligen, utan bara vill vända hem. Känns så tråkigt att han liksom aldrig kan slappna av utan alltid får gå på helspänn :( Självklart är det ju så att de måste vänja sig, jag hoppas att det blir bättre bara, för som det är nu känns det inte bra alls. Kan inte se någon starr än iallafall, men det är ju sånt som kanske kommer. :d
 
Sv: Leva eller låta dö?

Det är väldigt viktigt att man slappnar av själv. När hästen ser dåligt så måste den lite på sin ryttare.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Det är väldigt viktigt att man slappnar av själv. När hästen ser dåligt så måste den lite på sin ryttare.

Jo jag vet, och det gör jag också. Eftersom att jag känner honom utan och innan och vet att han aldrig skulle göra något dumt utan anledning så känner jag mig inte osäker eller nervös eller så, utan försöker bara visa att det inte är farligt osv, så jag tror inte att det är mig det beror på iallafall.. :)
 
Sv: Leva eller låta dö?

Har du kollat hans syn? Om du tittar på ögonen; ibland kan hästar få något som heter iris-cystor. Det ser ut som små svampar som sitter vid kanterna av pupillen och växer. De kan då skymma sikten helt enkelt. Om Pupillen är grumlig kan det också orsaka att de ser sämre och blir tittigare Sök på iris-cystor på nätet, SLU och veterinärsidor har bra bilder och se om det kan vara något sånt. Mitt gamla sto har sådana i båda ögonen och behöver lite mer tid på sej ute för att titta ordentligt. Dessutom börjar det se grågrumligt ut i ögat så det är bara att anpassa ridturen till det. Hon är mycket tittigare när hon är själv än när hon har kompisar med sej. Antar att att hon känner sej säkrare ute i sällskap och mer osäker själv. ibland behöver hon lite tid att stå och titta innan hon går framåt igen. Själv tar man ju på sej glasögonen när man behöver se, i alla fall jag, brukar jämföra det med det.
 
Sv: Leva eller låta dö?

Ingen lätt situation, jag har en äldre häst 23 år och vad jag märkt sista året är att vissa dagar är hon på topp och det är de flesta dagarna, men vissa är hon trött och vill inte. Finns inte någon logik i när de trötta dagarna kommer ibland efter tuffa ridpass dagen innan ibland när hon bara fått ta det lungt någon dag. Fick tom höra igår att vissa dagar är hon inte ens pigg på att gå ut i hagen, äter sakta osv andra dagar har hon ätit upp först och skulle nog vilja sticka ut som en raket om hon fick.

Jag har nog accepterat att det gå upp och ner, är det en avslagen dag så tar vi en skrittur ev att jag går brevid och piggare dagar så blir det arbetspass eller längre uteritter. Pigga dagar är hon nog bättre än någonsin och vi lär oss fortfarande nya saker, klart positiv häst, hon ställer upp på mig så när hon behöver ställer jag givetvis upp på henne.

Vet att jag inte gett något svar på din fråga, bara berättat hur vi har det, ska väl också tillägga att jag inte märkt några andra förändringar hos min häst.

Hur som lycka till :)
 
Sv: Leva eller låta dö?

Min första tanke är att du borde nog kolla synen på honom... Gamla hästar som får sämre eller nästan helt förlorar synen (det kan gå jättefort) kan bete sej väldigt märkligt.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 843
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 441
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 385
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp