Leva med tratt

Daff

Trådstartare
Doris har opererat bort en knöl under ögat idag och har nu ett par stygn där. När jag hämtade henne hade hon fått en tratt för att hon inte ska kunna klia upp stygnen och riva upp såret.

Stygnen ska sitta i upp till 14 dagar och jag känner redan att det blir ohållbart att hon ska behöva ha tratt dygnet runt så länge. Veterinären sa också att hon helst inte ska lämnas ensam med tratt på eftersom hon kan råka fastna men även om jag jobbar hemifrån kan jag inte vara hemma med henne dygnet runt så länge.

Hur har ni andra gjort när hudarna har behövt ha tratt? Har ni tagit ut vov ( vård av vovve)?

Ser det här ut att vara rimlig storlek? Jag tycker så synd om henne eftersom hon har svårt att hoppa upp i soffan med tratten så jag funderar om jag skulle kunna klippa ner den litegrann.
67DF95F3-EBB0-4CBD-8B56-CA17B655A374.jpeg
 
Jag ser några alternativ:

1. En bekant gjorde en krage av en skumgummimadrass, fixade fästanordning och satte på. Hunden tyckte den var helt ok, körde på ganska mycket som vanligt och han använde kragen som kudde. Fyllde samma funktion som tratt, men smidigare och mer bekvämt. Detta var ett antal år sedan, nu finns det färdiga kragar att köpa. Frågan är om krage står mot försök att klia? Min bekants hund fick inte slicka på operationssår. Det finns säkert erfarenheter här på Buke + att det naturligtvis beror på hur hunden beter sig.

2. En av mina hundar fick tratt efter en operation. Först ledsen hund. Sen lyckades hundvakten (jag var borta när detta hände) på något vis shejpa trattanvändningen genom extremt gott godis. Hunden blev då väldigt nöjd med sin tratt. Det gick så långt att min andra hund, som inte hade behov av tratt men som alltid lade nosen i blöt, lyckades sätta huvudet i tratten först några gånger och hundvakten hann knäppa fast tratten och belöna innan misstaget uppdagades...
 
Ang storlek på tratt så kollar man att storleken är rätt såhär. Sätt på hunden tratten. Tryck den så långt ner på halsen du kan och sträck nosen framåt. Nosen ska inte nå utanför trattens kant.

Nu har din hund såret på ansiktet, då gäller att hon som dina instruktioner säger inte ska kunna tycka ihop tratten mot golv eller annat och komma åt att klia såret, samt att ingen tass ska kunna krångla sig in så hon kan klösa på såret.

Tycker spontant att hennes tratt ser lagom ut på bilden.

Ang leva med tratt så vänjer de sig. Ha hunden i begränsat utrymme utan så mycket risker där den kan fastna om du måste lämna hunden själv med tratt på.


Doris har opererat bort en knöl under ögat idag och har nu ett par stygn där. När jag hämtade henne hade hon fått en tratt för att hon inte ska kunna klia upp stygnen och riva upp såret.

Stygnen ska sitta i upp till 14 dagar och jag känner redan att det blir ohållbart att hon ska behöva ha tratt dygnet runt så länge. Veterinären sa också att hon helst inte ska lämnas ensam med tratt på eftersom hon kan råka fastna men även om jag jobbar hemifrån kan jag inte vara hemma med henne dygnet runt så länge.

Hur har ni andra gjort när hudarna har behövt ha tratt? Har ni tagit ut vov ( vård av vovve)?

Ser det här ut att vara rimlig storlek? Jag tycker så synd om henne eftersom hon har svårt att hoppa upp i soffan med tratten så jag funderar om jag skulle kunna klippa ner den litegrann. Visa bifogad fil 103468
 
Min hund rev sin tratt i bitar flera gånger så jag fick lappa den med silvertejp och när hundvakten satte på henne en uppblåsbar "badring" istället så lyckades hon snart punktera och bli kvitt den också. Men hon var helt ointresserad av sitt operationsärr så det gjorde inte så mycket.
 
Jag hade nog försökt ha hej på en yta där hon inte kan gå in i saker eller fastna. I mitt fall hade jag delat av med kompostgaller i hallen tex och bäddat där.
 
Kailzie fick ha tratt på sig rätt ofta de sista åren innan vi kom tilll rätta med hennes allergier - vi klickade in den och hon lärde sig rätt fort att manövrera runt huset med den utan bekymmer. Hoppa upp i soffan var lite bevärligt men där lade jag bara en hög med kuddar nedanför så att hon kunde kliva upp istället.
 
Min ena hund har haft tratt på sig vid 2-3 olika tillfällen, och hon hade aldrig något emot den och hon vande sig snabbt att manöverera i princip alla situationer med tratten på (äta, dricka, hoppa upp i soffan, fara runt, etc.). Kanske att hon inte lyckades med tuggben, och hon blev nog aldrig tillräckligt tålmodig när jag öppnade dörrar/grindar att hon inte först försökte en gång innan tratten fick plats. Hon fick definitivt vara ensam med tratt både kortare och längre stunder, men det berodde delvis på hennes resterande mående, var hon var etc. (De första dagarna efter någon operation kunde jag t.ex. knappt lämna soffan då hon fortfarande var hög och snurrig på morfin och ville ha matte nära, och hon ville vara på den platsen som hon tyckte bäst om). Hon försökte aldrig förstöra den, ta av den, slicka såren, eller liknande.

Senast fick hon tratt för stygn som satt på bogen, precis nedanför tratten, och då valde jag att inte ha tratten på så många dagar som jag kanske egentligen skulle - dels kändes det som att det var risk för att den skulle störa stygnen utifrån hur tratten satt, och dels så var det mer problem att hon ville klia med bakben, vilket den inte hjälpte för. Så det slutade med att jag gjorde om ett par gamla leggings till en kroppsstrumpa, vilket funkade bra (hon hade väldigt lite klibenägenhet, och mindre efter att tratten åkte av).
 
Vår skrutt har väl haft tratt i 6 omgångar, tror jag. Eftersom hon är schäfer är ju tratten dessutom i storlek gigantidont men det brukar gå ganska bra efter en dag ändå.
 
Zeppelin har nyss haft tratt, det var mest jobbigt för inredningen och mina knäveck. Han brydde sig inte om tratten. Han var i vardagsrummet när han var ensam hemma. Vi har haft både "badring" och en tratt som ser ut som en tallrik, men han kom åt sitt framben som var där han hade såret med dessa så det fick bli vanlig tratt tillslut.
 
Vad skönt att läsa att det brukar fungera ändå.

Jag tror absolut att jag gör det till en större sak än vad det är för Doris men hon är väldigt mjuk och när tratten tar emot backar hon istället för att pröva igen. Jag är inte orolig för möbler, att hon ska ta av tratten eller förstöra den utan att hon ska känna sig hjälplös och inte kunna äta och dricka som hon vill. Jag känner mig som en riktig curlingmatte som försöker sopa undan alla problem hon kan uppleva 🥲

Hur gör ni på promenader? Jag tror aldrig jag har sett någon ute och gå med en hund med tratt men vi kan ju inte skippa promenader i två veckor.

Och brukar ni ta av tratten ibland för att låta huden tvätta sig?
 
Jag ser några alternativ:

1. En bekant gjorde en krage av en skumgummimadrass, fixade fästanordning och satte på. Hunden tyckte den var helt ok, körde på ganska mycket som vanligt och han använde kragen som kudde. Fyllde samma funktion som tratt, men smidigare och mer bekvämt. Detta var ett antal år sedan, nu finns det färdiga kragar att köpa. Frågan är om krage står mot försök att klia? Min bekants hund fick inte slicka på operationssår. Det finns säkert erfarenheter här på Buke + att det naturligtvis beror på hur hunden beter sig.

2. En av mina hundar fick tratt efter en operation. Först ledsen hund. Sen lyckades hundvakten (jag var borta när detta hände) på något vis shejpa trattanvändningen genom extremt gott godis. Hunden blev då väldigt nöjd med sin tratt. Det gick så långt att min andra hund, som inte hade behov av tratt men som alltid lade nosen i blöt, lyckades sätta huvudet i tratten först några gånger och hundvakten hann knäppa fast tratten och belöna innan misstaget uppdagades...

Jag har funderat på en ”badring” men jag är lite orolig att hon ska lyckas få dit tassen ändå eller att hon ska gnugga sig mot något som river upp såret vid ögat. Men dom ser mycket bekvämare ut.
Ang storlek på tratt så kollar man att storleken är rätt såhär. Sätt på hunden tratten. Tryck den så långt ner på halsen du kan och sträck nosen framåt. Nosen ska inte nå utanför trattens kant.

Nu har din hund såret på ansiktet, då gäller att hon som dina instruktioner säger inte ska kunna tycka ihop tratten mot golv eller annat och komma åt att klia såret, samt att ingen tass ska kunna krångla sig in så hon kan klösa på såret.

Tycker spontant att hennes tratt ser lagom ut på bilden.

Ang leva med tratt så vänjer de sig. Ha hunden i begränsat utrymme utan så mycket risker där den kan fastna om du måste lämna hunden själv med tratt på.
Skönt att höra att den ser lagom ut, jag upplever den som djup men på din beskrivning verkar det som att den ska passa.


Jag brukar klippa av tratten, huvudsak är ju att det är så lång att den gör sitt jobb.
Vad bra att höra att det brukar fungera.


Kailzie fick ha tratt på sig rätt ofta de sista åren innan vi kom tilll rätta med hennes allergier - vi klickade in den och hon lärde sig rätt fort att manövrera runt huset med den utan bekymmer. Hoppa upp i soffan var lite bevärligt men där lade jag bara en hög med kuddar nedanför så att hon kunde kliva upp istället.
Jag har en ganska hög säng och det kommer nog bli svårt för henne att hoppa upp med tratten men det var en bra idé att lägga dit något att kliva på. Det är ju lite mer komplicerat med en stor hund och högre höjd men det borde inte vara omöjligt att snickra ihop något. För pappa alltså 😁
 
Jag tog av tratten så han fick tvätta sig. Var både lös ute under uppsikt och utan tratt på promenad :)

Det låter vettigt. Jag funderar på om jag ska skaffa lite rejälare tossor att sätta på tassarna på den sidan av kroppen så att hon inte kommer åt med en klo om hon skulle klia sig. Då kan det kanske vara okej att hon går utan tratten på promenaden.
 
Jag har funderat på en ”badring” men jag är lite orolig att hon ska lyckas få dit tassen ändå eller att hon ska gnugga sig mot något som river upp såret vid ögat. Men dom ser mycket bekvämare ut.

Skönt att höra att den ser lagom ut, jag upplever den som djup men på din beskrivning verkar det som att den ska passa.



Vad bra att höra att det brukar fungera.



Jag har en ganska hög säng och det kommer nog bli svårt för henne att hoppa upp med tratten men det var en bra idé att lägga dit något att kliva på. Det är ju lite mer komplicerat med en stor hund och högre höjd men det borde inte vara omöjligt att snickra ihop något. För pappa alltså 😁
Jag tänker att liten hund och normal soffa/säng borde vara likvärdigt med långbent hund och lite högre soffa/säng. Kailzie var ju en liten smurf med pytteben. :D
Vårt största probem var att även lillasyster hund började förknippa tratten med belöningar och drog av Kailzie den för att byta mot godisar när jag åt popcorn.
 
Senast ändrad:
Jag har funderat på en ”badring” men jag är lite orolig att hon ska lyckas få dit tassen ändå eller att hon ska gnugga sig mot något som river upp såret vid ögat. Men dom ser mycket bekvämare ut.

Skönt att höra att den ser lagom ut, jag upplever den som djup men på din beskrivning verkar det som att den ska passa.



Vad bra att höra att det brukar fungera.



Jag har en ganska hög säng och det kommer nog bli svårt för henne att hoppa upp med tratten men det var en bra idé att lägga dit något att kliva på. Det är ju lite mer komplicerat med en stor hund och högre höjd men det borde inte vara omöjligt att snickra ihop något. För pappa alltså 😁
Jag brukar variera lite. Tex när jag kollar på tv och har hunden i knät så funkar ringarna rätt bra. Kan jag inte hålla henne under bra uppsikt så blir det en vanlig hederlig tratt.
 
Jag tänker att liten hund och normal soffa/säng borde vara likvärdigt med långbent hund och lite högre soffa/säng. Kailzie var ju en liten smurf med pytteben. :D
Vårt största probem var att även lillasyster hund började förknippa tratten med belöningar och drog av Kailzie den för att byta mot godisar när jag åt popcorn.
Haha jo det är sant men Doris kommer inte kunna rymma alla sina ben på en kudde så jag tror inte att hon fixar att kliva på det utan hon måste ha något lite större.

Nu har Doris iaf lagt sig på sidan och sover ordentligt så vi ska nog överleva natten 😁


Jag brukar variera lite. Tex när jag kollar på tv och har hunden i knät så funkar ringarna rätt bra. Kan jag inte hålla henne under bra uppsikt så blir det en vanlig hederlig tratt.
Det låter bra att variera litegrann, ska se om jag kan hitta badring på någon butik i stan imorgon.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad skönt att läsa att det brukar fungera ändå.

Jag tror absolut att jag gör det till en större sak än vad det är för Doris men hon är väldigt mjuk och när tratten tar emot backar hon istället för att pröva igen. Jag är inte orolig för möbler, att hon ska ta av tratten eller förstöra den utan att hon ska känna sig hjälplös och inte kunna äta och dricka som hon vill. Jag känner mig som en riktig curlingmatte som försöker sopa undan alla problem hon kan uppleva 🥲

Hur gör ni på promenader? Jag tror aldrig jag har sett någon ute och gå med en hund med tratt men vi kan ju inte skippa promenader i två veckor.

Och brukar ni ta av tratten ibland för att låta huden tvätta sig?
Jag tar av tratten när hunden ska gå ut, eftersom jag då har full kontroll på den.
 
Angående uppblåsbar halsring (så kallad badring). Den fungerar INTE för det som din hund har!!! Hunden når lätt ansiktet med en baktass med ringen på. Halsringen är toppen om hunden har gjort t ex en bukoperation, för då når inte hunden såret, men om såret sitter i ansiktet, så är det inga problem för den att nå med en baktass.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har precis samlat mod till att söka vård för min näsa. Jag GISSAR att jag har en sned nässkiljevägg, men jag vet inte. Hur som helst så...
Svar
7
· Visningar
2 296
Senast: Millicent
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Hundhälsa I tisdags kväll fick min älskade Abbe somna in. Ute på landet där han alltid mådde som allra bäst. Fem år och fyra dagar. Den orättvist...
Svar
11
· Visningar
1 578
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp