Leva på mindre än 10 000 kr i månaden, klarar du det?

Jag hade nog klarat mig med nöd och näppe! Hade fått sluta med hästar, skrota bilen och sluta snusa samt dra ned på hämtmat, streamingtjänster och gå ur facket dock! Min boendekostnad (hyrestvåa med sambo) ligger på ca 4000 inkl el.
 
Ja, som sagt skulle du klara av det i dagen samhälle? Tänk mer som ett långsiktigt lösning och inte kortvarigt. Hur skulle du göra då? Hur skulle du lägga upp ekonomin?

2009/2010 levde jag på runt 8500kr/månad. Studiebidrag + studielån

Hyrde ett rum i ett hus där vi bodde totalt 5 pers, tror det var 2400/månad inkl allt och wifi.

Stallhyra 400kr inkl hösilage, vi delade på alla pass.

Jag hade bil att tanka men det var min pappas bil så behövde inte betala nåt annat.

Telefonabonnemang

Mat, cigg och nöje utöver ovan nämnda
 
Hade jag varit tvungen så absolut jag är inte särskilt dyr i drift av mig.
Hade hittat en billig lägenhet i stan skaffat cykel och kärra istället för bil.
En liten hund hade jag dock unnat mig och förmodligen hjälpt någon vän med hästar.
 
Det skulle vara jäkligt svårt. Jag bor rätt billigt, men utanför stan och behöver bil för att hinna lämna barn och ta mig till jobbet. Hade jag inte jobbat kanske vi kunnat lösa det med kollektivtrafik, men det är tveksamt. Flytta närmare stan och barnens förskola/skola hade höjt boendekostnaderna rejält, även om jag hade kunnat kapa bilkostnaden helt.
 
Ja, som sagt skulle du klara av det i dagen samhälle? Tänk mer som ett långsiktigt lösning och inte kortvarigt. Hur skulle du göra då? Hur skulle du lägga upp ekonomin?
Nej, mina utgifter för hyra och resor till jobbet överstiger 10 000. Behöver mat till mig och sonen också, så det räcker inte att görs mig av med alla onödiga kostnader som hundar och Netflix.
 
Oj! Definitivt inte så som vi lever just nu, men ja... vårt boende är faktiskt billigt (radhus i en mindre stad i mellansverige), så om vi bor kvar i det, kommer ur leasingavtalet på bilen (4800 kr/mån - och det är ändå billigare än volvon vi ägde innan) och börjar gå/cykla till jobbet (vi har bara 3 km till jobbet och 1 km till förskola/skola), säljer husvagnen, slutar rida på ridskolan och maken slutar spela padel samt spela på trav och poker så funkar det nog! Förutsatt att ett av makens gamla lån var avbetalt, han amorterar typ 7000 kr i månaden på det så....men snart är det borta iaf, typ 6 månader kvar.

Just det, vi skulle behöva sluta röka också! Men det skulle vi ju behöva sluta med ändå av andra anledningar ;)

Kort sagt - skulle det hända nu inom kort så skulle vi absolut inte klara det. Å andra sidan så har vi en del möjligheter att sälja av grejer som skulle ge oss möjlighet att betala bort en del skulder om nånting blev akut. Men ja, vi skulle få en hel del panik om en av oss t.ex blev av med jobbet. Jag skulle vilja att vi hade mer utrymme i vår ekonomi, vi har det visserligen väldigt bekvämt som det är, men en del av makens lån sen innan blir det jävligt skönt att bli av med snart.
 
Det skulle bli svårt, jag skulle få göra mig av med åtminstone två av katterna, har tre. Men en har en kronisk tarmsjukdom och kräver specialkost och medicinering samt veternärkontroll vid jämna mellanrum. Dessutom forl (har fått ta bort en tand) den andra har forl och har redan blivit av med 4 tänder. Nummer tre är än så länge utan anmärkning. Sen skulle jag få minska ned på inköpen av tyg, annat hantverksmateriel samt trädgårdsväxter mm och ta bort mina prenumerantioner i olika form (storytell, lokaltidningen, spotify). Det skulle bli svårt med framförallt tandvård, jag är nu mitt uppe i ett gäng lagningar och har två av tre kvar. Slutsumman blir 8-10 000 kr. Dessutom skulle jag nog minska ner på antalet gånger jag gick förkontroller. De kostar runt 1600 kr inkl röntgen och rengöring.
 
Inga djur, ingen bil, strypa amorteringen, i princip noll lulllull någonstans så jo, då hade det kunnat gå men ännu med mycket små marginaler. Boendet är inte gratis hur man än gör, bara försäkringen på en gård är ju strax under tusenlappen varje månad. Och skulle ränteläge och elpriser samtidigt sticka iväg ännu mer så skulle det bli ännu svårare. Men det hade i princip nollat möjligheten att underhålla byggnaderna eller något annat. Tiden som frigjorts av att inte ha djur (hönsen kunde jag ev ha klarat att behålla) hade fått läggas på att lösa resor enbart med kollektivtrafik + odla så mycket egen mat (grönsaker, frukt, bär) som överhuvudtaget går och försöka leva på det i största möjliga mån. Fast det senare gör jag redan ganska mycket.

Tror en bättre förutsättning (alltså bättre rent ekonomiskt) med de ramarna hade varit att leva i någon form av kollektiv och vara många som delar på boendekostnader, matsamlandet och ev något gemensamt transportmedel utöver cykel/kollektivtrafik. Men sett till diverse andra aspekter så känns den tanken inte sådär överväldigande lockande.
 
Min boendekostnad just nu ligger på ca 9000 i månaden. Då räknar jag in lånet, el, och försäkring.
Hade klarat mig om jag sade upp alla abonnemang, tog något billigare telefonabonnemang, slutade med alla hobbies, inte hade försäkringar, inte var med i facket och inte behövde åka in till jobbet för att jobba (bara det kostar ju nästan en tusenlapp) osv.
Skulle nog klara mat på resterande tusenlapp om jag var lite smart och pillig.

Hade jag hamnat i den situationen hade jag nog sålt lägenheten och köpt mindre och billigare. Månadskostnaden för min lägenhet är dock liten från början, men för att få ner avbetalning på lån.
 
Skulle inte klara det som det ser ut just nu, med nyinköpt hus och nyinköpt häst. Men för inte så länge sedan drog jag runt hela familjen (två vuxna, ett skolbarn och en hemmaboende vuxen son och två hundar) för totalt 19000 kr/månad.
 
Det skulle bli svårt, jag skulle få göra mig av med åtminstone två av katterna, har tre. Men en har en kronisk tarmsjukdom och kräver specialkost och medicinering samt veternärkontroll vid jämna mellanrum. Dessutom forl (har fått ta bort en tand) den andra har forl och har redan blivit av med 4 tänder. Nummer tre är än så länge utan anmärkning. Sen skulle jag få minska ned på inköpen av tyg, annat hantverksmateriel samt trädgårdsväxter mm och ta bort mina prenumerantioner i olika form (storytell, lokaltidningen, spotify). Det skulle bli svårt med framförallt tandvård, jag är nu mitt uppe i ett gäng lagningar och har två av tre kvar. Slutsumman blir 8-10 000 kr. Dessutom skulle jag nog minska ner på antalet gånger jag gick förkontroller. De kostar runt 1600 kr inkl röntgen och rengöring.
Just det, byta frisyr kanske skulle bli aktuellt med, är korthårig nu vilket kräver klippning minst var 8de vecka för att se ok ut. Får bli någon halvlång page istället som kan växa på utan att man ser ovårdad ut.
 
Skulle inte klara det som det ser ut just nu, med nyinköpt hus och nyinköpt häst. Men för inte så länge sedan drog jag runt hela familjen (två vuxna, ett skolbarn och en hemmaboende vuxen son och två hundar) för totalt 19000 kr/månad.
Det var bra gjort och dra runt en hel familj ekonomiskt på den summan!
 
Just det, byta frisyr kanske skulle bli aktuellt med, är korthårig nu vilket kräver klippning minst var 8de vecka för att se ok ut. Får bli någon halvlång page istället som kan växa på utan att man ser ovårdad ut.

Kör kortklippt. Kräver klippning varje vecka för att se ok ut. Men det har kostat sådär 1000 kr per 10 år (8 kr per månad) att hålla det.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 655
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 803
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 167
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp