Leva på mindre än 10 000 kr i månaden, klarar du det?

Men det är starkt gjort. Det är inte lätt utan körkort o bil. Hur gör du på vintern med cykeln?

Cyklar gör jag inte på vintern tycker det är för stor risk med halka även om det finns dubbdäck. Så då går jag eller åker kollektivt. Vi har skaffat lägenhet lite mer centralt i början av året det underlättar enormt mycket. Har fått gångavstånd till många fler saker än innan och det är otroligt skönt.
 
Det som nu komplicerar bilden är de höjda drivmedelspriserna. Nära 20 spänn litern.
Jag är tvungen att köra bil pga mitt boende. Går inga bussar. Så det jag sparar in med jättebilligt boende knapras nu i kanten av dieselpriset.
Finns inte en sportkepa att jag har råd att byta till elbil så jag får allt dras med min snåla dieselbil.
 
Det skulle gå (förutsätter att maken och jag får 10 000 var att leva på), men då skulle vi antingen behöva betala av lånet på bostaden först (vilket vi kan) eller skaffa ett billigare boende. Sedan skulle vi behöva dra ned ytterligare någon tusenlapp, men det skulle gå fint antingen genom att skrota bilen, äta billigare eller dra ned på välgörenhet/abonnemang/streaming.

Levde frivilligt kring den summan de första två åren jag jobbade samtidigt som jag sparade ihop kontantinsats till lägenheten vi har nu, frånsett att lite utlandsresor drog upp kostnaden vissa månader. Förutom att hyreslägenheten var lite liten så tyckte jag inte att vi försakade någonting. Bil behövdes inte, vi åt vad vi ville och hobbyerna täcktes i stort sett av friskvårdsbidraget från jobbet. Nu har vi dock dragit på oss bil, större bostad, djur och dyrare vanor, så nu skulle det svida betydligt mer.
 
Jag har 3 st hästar så nej, inte som det ser ut just nu. Men hade jag inte haft hästarna så hade jag nog klarat det. Det hade blivit väääääldigt skralt, men jag hade överlevt. Jag har tur som har egen mark så jag kan odla till självhushåll för det hade ju behövts. Dessutom hade jag fått ta ett par kaninungar mer än vad jag gör i dagsläget så jag fick mer kött. Nu slaktar jag bara överskottshanarna och det blir bara ett par tre stycken på ett år.
 
Nej, inte som jag lever idag. Jag hade kunnat minska på ”onödiga” kostnader ganska rejält, men fasta kostnader är för höga för att klara 10 000kr. Har tidigare klarat mig på lite pengar, men jäklar vad enkelt det är att anpassa sig till större inkomst och obekvämt att dra ner på kostnaderna.
 
Jag klarade det utmärkt som student. Trots att jag hade häst.
Idag, nej jag tror inte det. Jag bor visserligen billigt men jag har vant mig vid att unna mig saker. Och dessutom har jag bil nu, som student cyklade jag överallt året runt. Jäklar vilken kondition jag hade då! Cyklade ca 2 mil om dagen, oavsett väder.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag stör mig på min hyra. Visserligen är det ett nybyggt hus (nåja, 2015) och en stad i bra läge (men inte Lund eller Malmö) men även när jag sätter prenumerationerna på alla ställen jag köar på (inkl de stora som kostar pengar) så finns det väldigt få bostäder öht under 5000 kr. Rum kostar liksom det. Nuvarande har stigit en del dessa dryga 2 åren jag bott här och nu är det uppåt 7000 kr inkl el. Nätavgiften kan man ju inte ens påverka. Det är liksom 44-45 kvm med plats för max en 120 säng i en sovalkov. Bredbandet hittade jag inte billigare än strax under 400, det är fiber in och typ ingen täckning annars i lägenheten.

Jag älskar lägenheten men stör mig på så hög boendekostnad. Som student delade jag en tvåa med en kompis och vi hade kanske totalt 5, max 5500 inkl allt att dela på.
 
Skulle aldrig fungera. Maken är sjukskriven och har ut 11000. Vi är beroende av min lön. Har inte ens råd att själv vara sjuk pga karens dag. Så tack vare snäll chef så tar jag ut semester när jag blir sjuk.
Inga djur längre pga ekonomin.
 
  • Ledsen
Reactions: rtf
Det som nu komplicerar bilden är de höjda drivmedelspriserna. Nära 20 spänn litern.
Jag är tvungen att köra bil pga mitt boende. Går inga bussar. Så det jag sparar in med jättebilligt boende knapras nu i kanten av dieselpriset.
Finns inte en sportkepa att jag har råd att byta till elbil så jag får allt dras med min snåla dieselbil.
Ja, det märks att det inte är oss på landet som Sveriges politik är utformad för.
 
Med lite justeringar ja. Skulle inte bli superkul kanske men har låg boendekostnad och övrigt går att justera ner.
 
Jag har sjukersättning på 7600 kr/månad och det är trixigt. Har lite sparpengar jag får nalla av nästan varje månad men det är inte hållbart i längden så måste ner till 7600 eller åtminstone 8600. Det är jätte svårt om man vill kunna unna sig mer än precis det allra mest nödvändiga. Känns jobbigt att jag bara kommer få mindre sparpengar och sen inget kvar och då leva på bara sjukersättning. 10 000 i månaden skulle vara lyx för mig. Drömscenario.
 
Studerade i början av året och levde på strax över 10 000 kr. Så visst kan jag det om jag måste men då får jag göra justeringar. Ingen ridning tex, inget fika och ätande ute, inga onödiga inköp typ bok, tidningar eller annat "villhöver" osv.

Ligger på ca 7800 kr på räkningar samt busskort och får då 2200 kr kvar till mat, nöjen, kläder och annat.
 
Självklart skulle de flesta klara av att leva på 10 tkr om man bara har sig själv att försörja. Får man inte in mer pengar än så får man ju rätta sig efter det.
 
I dagsläget; nej. Jag har en boendekostnad på ca 9000:-, vilket inte är direkt ovanligt i Gbg om man inte gjort bostadskarriär och köpt för länge sedan. Skulle jag flytta längre bort för att få ner hyran skulle jag få lägga ett gäng extra tusenlappar per månad på att äga bil istället.

Som student gick det helt okej, men det är ju faktiskt en begränsad tid då man kan skjuta lite på tex nya glasögon, och man är oftast såpass ung att man inte hunnit få högre kostnader för tandläkare och annat som är svårt att förhandla bort. Som student kan man dessutom ofta få boenden som ligger rimligt till för att cykla (åtminstone i den här stan är det mycket lättare att få bostad semi-centralt som student, en liten bostadsrätt på samma gata kan landa på 2-3 miljoner). Sen har ju priserna förändrats en del på tio år. Jag kommer tex ihåg när västtrafikkorten gick över 500:-/mån första gången. Nu är det 800:-.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 800
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 161
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp