Bukefalos 28 år!

sweep

Trådstartare
när man gör en levad så ska man väl först göra piaff och sen så sätter sig hästen i en levad eller går det att göra levad ur "inget"?

bara nyfiken.
 
Rent teoretiskt kan man säkert tänka sig en levad "ur ingenting", men för att uppnå den i praktiken behöver hästen oftast en väg dit, och då är just piaffen en bra väg att använda sig av. Man kan också (har jag förstått) göra levad ur terre-a-terre.

Levad är ju extremt krävande och jag tror det kan vara svårt att få hästen att komma till den muskelanspänning som krävs för en korrekt levad utan att gå via någon annan rörelse.
 
Nja, det där är inte vad jag skulle kalla levad. Dessa halvstegringar är något man ser nästan dagligen när man har hingstar. Och att rida dom går bra. Kallar det bara för träning av hjälp för att gå uppåt.
 
Självklart är det ingen levad och jag håller med dig i det du skrev men om man ska lusläsa detaljer så placerar han bakbenen väldigt jämnt och fint och balanserar upp sig bra, man kan med väldigt god fantasi ana att det är lätt att härifrån träna vidare på det.
 
Det är så att säga normalt för mig. Att dom har benen på rätt ställe. Skulle aldrig skaffa en häst med annat sätt.
Och så en sak så många förbiser.
Märrar och hingstar.
Hingstar är av naturen på bakbenen och kan hålla balansen.
Märrar slåss genom att skrika och sparka bakut. Dom har inte den balansen av naturen som en hingst. Många ggr när märrar går upp så slår de runt.
Och alla ni som har en knäpp märr som går på bakbenen, skriv inte in om den.
 
Jag håller totalt med dig. Jag kommer aldrig mer att skaffa en häst som inte ser ut så här och med dessa förutsättningarna, allat blir så mkt lättare och roligare på detta vis.
 
Hur man forhaller sig till levaden tycker jag beror pa vilka ambitioner man har med levaden. Man kan lara in den som ett cirkustrick, da kan man ta den ur en stegring eller vad som helst. Eller sa kan man se den som kronan pa det samlande arbetet, da tycker jag att man ska piaffera in i den, hasten ska ga framat hela vagen in i levaden och inte satta sig bakat eller hiva upp framdelen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skäll kan ni ta för er själva. Jag har en stövare sen ett par år. Hon skadade sig i ett framben och jakthundskarriären var över. Då fick...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 146
Senast: Sonic76
·
Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 700
Senast: Vovve
·
  • Artikel
Dagbok Jag bara gråter och gråter. Jag har ingen framtid. Jag vet inte hur jag ska orka. Folk ställer så höga krav på mig och jag ska orka...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 817
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 100
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp