Levande stenar

emlem

Trådstartare
Någon mer som odlar lithops eller har några hemma?
Min nya favoritväxt, köpte några olika frösorter som växer i ett miniväxthus med växtlampa eftersom det egentligen är alldeles för mörkt här under vintern. Mina är ca 2 månader gamla och några har börjat skifta färg :)

För den som inte vet vad levande stenar är så är det en liten växt som lever i de afrikanska öknarna, växten innehåller mestadels vatten så den är högt eftertraktad av djuren där så därför har den kamouflerat sig för att likna små stenar i massa olika roliga färger:idea:

71gQVn+270L._SY679_.jpg
 
längtar tills mina också är sådär stora men det lär nog ta 1-2 år, mina är bara som knappnålar än, det är ingen växt för den som är otålig om man vill odla från frön:grin:
 
Någon mer som odlar lithops eller har några hemma?
Min nya favoritväxt, köpte några olika frösorter som växer i ett miniväxthus med växtlampa eftersom det egentligen är alldeles för mörkt här under vintern. Mina är ca 2 månader gamla och några har börjat skifta färg :)

För den som inte vet vad levande stenar är så är det en liten växt som lever i de afrikanska öknarna, växten innehåller mestadels vatten så den är högt eftertraktad av djuren där så därför har den kamouflerat sig för att likna små stenar i massa olika roliga färger:idea:

Visa bifogad fil 21546
Nej, men jag älskar sådana! :love: Har velat ha väldigt länge, men är rädd att de är för svårskötta? (Jag har allmänt dålig hand med krukväxter och har lyckats ha ihjäl flera stackars blommor :crazy:) Är det mycket meck med dem? Är de känsliga/dör lätt om de blir lite bortglömda? :angel: Var kan man köpa dem? Aldrig sett i växtaffärer, bara i växthus på typ på botaniska och så...
 
De trivs bäst som bortglömda, vanligaste felet är att folk vattnar ihjäl dem. De behöver i vuxet tillstånd som på bilden bara vatten någon gång om året och då enligt sin växtcykel. Eftersom de är ökenväxter så behöver de torka och väldrenerat plantmedium. Pimpsten ( finns på Ikea) och lite kaktusjord funkar super. Sen behöver de växtljus på vintern för att inte bli superspretiga.

Vet ett ställe i Stockholm som har dem ibland annars är det internet som gäller. Jag köpte mina frön från en svensk webbutik men de säljer bara frön.
 
De trivs bäst som bortglömda, vanligaste felet är att folk vattnar ihjäl dem. De behöver i vuxet tillstånd som på bilden bara vatten någon gång om året och då enligt sin växtcykel. Eftersom de är ökenväxter så behöver de torka och väldrenerat plantmedium. Pimpsten ( finns på Ikea) och lite kaktusjord funkar super. Sen behöver de växtljus på vintern för att inte bli superspretiga.

Vet ett ställe i Stockholm som har dem ibland annars är det internet som gäller. Jag köpte mina frön från en svensk webbutik men de säljer bara frön.
Tack! Nu blir jag ännu mera sugen på att skaffa sådana. Var de svåra att odla upp från frön?
 
Inte alls egentligen, jag gjorde dock felet att skaffa en växtlampa alldeles för sent så några av mina har blivit paraplyformade :crazy:
De fick inte tillräckligt med ljus och sträckte sig mot solen.

Jag har mina i litet plastväxthus och olika sorter i varje kruka med växtlampa över. De är lite knepiga att så för fröna är mikroskopiska. Första grodden kom efter 2 dagar andra har inte börjat gro, vissa sorter gror efter 1 år men allt beror på fröts kvalitet,sort och förhållanden.

Tips är att googla och kolla på youtubevideor. Finns massa bra information på de engelska sidorna. Sök på grow lithops :up:
 
När jag var barn fanns såna att köpa i den lokala plantskolan och jag älskade dem! Ägde några stycken eftersom de dog efter ett tag - förmodligen pga min mors alltför nitiska vattning. Har funderat på frön, men drar mig lite för det.
 
Det lät ju skoj att odla. Ska nog också kolla efter fröer :D.
Det enda som överlever hos oss är suckulenter (hur stavas det egentligen?).
 
Häftigt odlingstänk 👍Du kommer behöva bra dränering eftersom de lätt får röta om de blir för blöta, och tänk på att de får långa rötter så inte för grund kruka ☺
 
Jord som i blomjord är inget vidare odlingsmedium för lithoper. Det är en växt som kommer från ett klimat där det är stenigt, magert och tort. Du kan antingen använda kaktusjord,perlit och pimpsten eller annat likvärdigt grus eller bara pimpsten, det verkar inte finnas någon magisk blandning. Hur som helst så ska mixen vara porös så att vattnet kan rinna undan och rötterna kan växa neråt eftersom de är mycket längre än själva växtkroppen, ex så är de jag köpte ca 1 cm i dm över växtkroppen medan rötterna var mellan 5-7 cm långa.
Skulle föreslå att du tar en högre plastkruka med hål i botten, för att så frön behövs ingen jättestor sånna som tex panseer kommer i etc brukar funka. I början behöver de fuktigt( inte blött) för att kunna gro sen kan du vattna mindre och börja följa växtens cykel. Viktigt att de sår ordentligt med solljus, växtlampa är bra för våra mörka årstider. Annars riskerar de att bli som små paraplyer och välta eftersom de inte rotar sig lika bra när de sträcker sig mot solen.

Finns många bra Youtube videos om skötsel och hur man sår från frön, sök på lithops så kommer det upp. Finns även bra sidor på nåtet som beskriver cykler mm. Lycka till

I övrigt om man vill köpa billigare och fler varianter av lithoper så har jag beställt mina frön från succseed, har även nåra från impecta men de växte inget vidare och nästan alla dog.
 
Såna sålde de på lokala handelsträdgården när jag var barn, tyckte dom var så mysiga att peta på :laugh: Brukade få såna i födelsedagspresent av min farmor men de överlevde aldrig till nästa :cautious: övervattning såklart.
Får bli projekt i framtiden när det finns plats för odling. Är de giftiga för katter?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 375
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp