Levande travhästar som står reggade som döda?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har stött på detta fenomen några gånger nu. Travhästar som står som döda i registret, fast jag träffat de flera år efter att de skulle ha "dött". Hur kommer detta sig? Är det bara så enkelt som att en häst med likvärdigt namn dött och så har man registrerat det på fel häst? Eller någon annan orsak? Kan tillägga att hästarna det handlar om är födda kring millenieskiftet och ska ha "dött" i slutet av 00-talet.
 
Det har tidigare varit ett vanligt förfarande att göra så när travhästar har sålts som ridhästar, för en spottstyver, för att de inte ska återgå till travsporten igen.
Jag trodde dock att man slutat göra så.

Intressant! :up: Finns det ingen "startspärr" (för travsporten) man kan sätta i systemet istället - särskilt nu när man har datorer och grejer?
Men ja, det görs uppenbarligen. Den första hästen som dök upp i mitt huvud, som blivit "utsatt" för detta "fenomen" är född 2001 och "död" 2009 - fast jag träffade honom, livs levande, så sent som 2014.....:angel:
 
Intressant! :up: Finns det ingen "startspärr" (för travsporten) man kan sätta i systemet istället - särskilt nu när man har datorer och grejer?
Jodå, man kan sätta permanent startförbud på dem och har så kunnat göra i många år. Smidigt och helt gratis, bara att printa ut en blankett på ST:s hemsida och skicka in. Är dock inte säker på att det förbudet har någon verkan internationellt, kanske finns det de som registrerar hästarna som döda för att radera risken att de skickas till Malta eller något annat land?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 776
Senast: Masse
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 860
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 535
Senast: krambanan
·
Övr. Katt Konstig fråga men jag sitter med ägarbyte samt en liten blankett från Agria här så kanske ni kan gissa vad det handlar om. Jag tog...
Svar
19
· Visningar
2 522
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp