Levaxin och tider

gul_zebra

Trådstartare
Det här med vilken tid man tar Levaxin, hur funkar det för er andra som tar det?

Jag konstaterade direkt att tidigaste tiden jag kliver upp på morgnarna är 9.30, så då tar jag mitt Levaxin. Nu har jag tagit eländet i några månader och nä, det funkar fan inte, Levaxinet krockar med min sömnstörning! Jag kan utan problem kliva upp framåt 13-14 på helgerna då jag tar igen mig efter vardagarnas sömnbrist, men sen jag började med Levaxin har jag snällt fått vakna och somna om alternativt vakna och inte kunnat somna om igen alls. Resultat - konstant sömnbrist jag inte lyckas ta igen och ironiskt nog en konstant trötthet. Jag är helt seriöst tröttare nu än innan jag började med Levaxin :meh:

Det är uppenbart att det här inte funkar men hur sjutton ska jag göra? Hur noga är det egentligen att ta skiten samma tid varje dag? Ska det prompt vara samma tid varje dag så hade det bästa för mig helt klart varit att ta det kvällstid när jag vet att jag är vaken, men det gick ju tydligen inte för sig alls och att helt enkelt ta eländet när man vaknar oavsett när verkar ju inte gå för sig det heller? :arghh:

Jag brukar dessutom under semestern låta bli att ta sömnmedicin en period och låta kroppen själv bestämma sin dygnsrytm, just för att verkligen få sova ut ordentligt, varesig jag sover mellan 9-17 eller 22-06 eller när som (jag har en vandrande dygnsrytm). Jag är aldrig så galet utvilad som då och jag längtar verkligen till den där perioden när jag helt enkelt får sova när jag är trött och kliva upp när jag vaknat självmant istället för att periodvis gå runt och känna mig som en zombie, men hur fan ska det gå med Levaxinet?! Jag behöver min semester :(
 
det bästa för mig helt klart varit att ta det kvällstid när jag vet att jag är vaken, men det gick ju tydligen inte för sig alls och att helt enkelt ta eländet när man vaknar oavsett när verkar ju inte gå för sig det heller? :arghh:

Varför skulle inte det gå? På mina 25 år med levaxin har jag inte hört från nån läkare (och det har varit många) att det måste vara exakt samma tid varje dag eller att det spelar nån roll vilken tid på dygnet man tar dem, så ta dem när det passar dig.
 
Levaxin är så pass långverkande att du inte behöver ta det exakt samma tid varje dag. Och glömmer du någon dag kan du utan problem ta dubbel dos dagen efter.
 
Jag tar dom direkt när jag vaknar. Vilket är allt mellan 6:00 och 10:00. Beroende på dag/helg och vilka pass jag jobbar.
Jag har inte haft några problem med sömnen och gjort så i 7 år nu, men i ditt fall som har sömnstörningar sedan tidigare låter ju kvällstid som en mycket bättre tid.
Är inte heller så noga med att magen ska vara tom. Tar de visserligen när jag vaknar men sen äter jag ju frukost rätt snart efter det.
 
Levaxin är så pass långverkande att du inte behöver ta det exakt samma tid varje dag. Och glömmer du någon dag kan du utan problem ta dubbel dos dagen efter.
Varför dubbel dos? Levaxin ska trappas upp långsamt med höjning ca var 6e vecka så att ta dubbel dos kan ge biverkningar.
 
Varför skulle inte det gå? På mina 25 år med levaxin har jag inte hört från nån läkare (och det har varit många) att det måste vara exakt samma tid varje dag eller att det spelar nån roll vilken tid på dygnet man tar dem, så ta dem när det passar dig.
Vad jag fick höra så ska de tas före frukost iom att de påverkar ämnesomsättningen och man äter ju inte frukost före sovdags. Varför de ska tas samma tid dagligen har jag däremot inte hört någon motivering på vad jag kan minnas och ska de prompt tas före frukost så känns det i mitt fall ganska ohållbart - jag kliver ju inte upp och käkar frukost vid 9.30 en helg liksom :cautious:

Levaxin är så pass långverkande att du inte behöver ta det exakt samma tid varje dag. Och glömmer du någon dag kan du utan problem ta dubbel dos dagen efter.
Nej, man ska inte ta dubbel dos.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19740301000047
 
Jag tar Levaxinet när jag vaknar, ibland blir det kl 6 och ibland kl 11.
Har läst att en del tar den på kvällen och då sover bättre men har inte provat själv.
Det viktigaste är att när man ska ta tsh-prov så ska man inte ha tagit Levaxinet på ett dygn.
Och så ska man undvika kalciumtillskott och tex Novalucol minst 2 helst 4 timmar före och efter att man tagit Levaxinet.
 
Tar när jag minns, stabila värden ändå. Struntar även i rekommendationen och kalcium eftersom jag i princip alltid sväljer med te etc så blir det likadant.

Under graviditeten lämnade jag prov var fjärde vecka som var i princip helt stabilt.
 
Jag är död om jag tar levaxin på morgonen! Dessutom ger den mig hemsk huvudvärk!!
På kvällen gick det lite bättre.
 
Jag tar levaxinet när jag är minst kräkfärdig under dagen. Det kan vara 07 eller 22, beroende på dag. Ibland inte alls. Har inte märkt någon skillnad öht.
 
Ähh, jag äter inte ens frukost :D och glömmer jag att ta när jag kliver upp så tar jag när jag kommer på det, så ta när det passar för det är som sagt långtidsverkande och enligt vad jag hört genom alla år inte petnoga att det tas exakt samma tid varje dag.
Men fyyyy ;)
Jo det får fan bli vid uppstigning framöver, oavsett när det är.

Tack för svar kära bukefalister!
 
Mmm, en annan levaxinist. Jag tar när jag stiger upp, vare sig det är 6 eller 12, har aldrig märkt någon skillnad och ligger alltid stabilt vid prover.
 
Vad jag fick höra så ska de tas före frukost iom att de påverkar ämnesomsättningen och man äter ju inte frukost före sovdags. Varför de ska tas samma tid dagligen har jag däremot inte hört någon motivering på vad jag kan minnas och ska de prompt tas före frukost så känns det i mitt fall ganska ohållbart - jag kliver ju inte upp och käkar frukost vid 9.30 en helg liksom :cautious:


Nej, man ska inte ta dubbel dos.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19740301000047

Du ska inte ta det samtidigt som mat för bästa upptag, men gör du likadant varje dag blir ju dosen anpassad efter det. Tid på dagen spelar ingen roll.
Har aldrig läst FASS för allmänheten så visste inte att det stod så, men rent praktiskt så är halveringstiden 6-7 dygn, så du kan absolut ta dubbel dos någon gång i bland och även ta på olika tider på dygnet utan att det påverkar något (om du inte ska lämna prover just den dagen förstås).
 
Varför dubbel dos? Levaxin ska trappas upp långsamt med höjning ca var 6e vecka så att ta dubbel dos kan ge biverkningar.

Det är för att det är så långverkande som det ska trappas upp långsamt, för att det inte går att utvärdera snabbare. Enstaka dubbel dos påverkar inget så länge den inte tas samma dag som provtagning.
 
Det är för att det är så långverkande som det ska trappas upp långsamt, för att det inte går att utvärdera snabbare. Enstaka dubbel dos påverkar inget så länge den inte tas samma dag som provtagning.
Nja. Enligt vad jag läst så är den långsamma upptrappningen pga att man kan få biverkningar på hjärtat. Hjärtklappning.
 
Hej jag tar min levaxin på morgonen det funkar för mig men det har hänt att jag har missat att ta den en gång men tar då när jag kan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 043
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: Rosett
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp