Lever du i en bubbla?

Sleepy

Trådstartare
Inspirerad av Ameo's tråd, så tänkte jag på det här talet från Ted:

http://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles.html

Han berättar om hur internet skulle kunna föra människor samman globalt så vi får mer information om varandra, men hur sökfunktioner har automatiserats till att visa oss det vi antas vilja se - utan att fråga oss. Så istället för att föra människor samman håller det oss isär.

Det är ett par år gammalt. Är det nån som vet om Google, Facebook mfl har gjort några förändringar sen dess?
 
Sv: Lever du i en bubbla?

Mitt google vill att jag ska godkänna att de sparar cookies som håller koll på sökresultatet :cool: Så nja, nej jag tvivlar på att något har ändrats. Tumblr verkar dock vara bra på att blanda upp folk, den verkar bara sortera mellan nsfw och inte nsfw.
 
Sv: Lever du i en bubbla?

Det är ännu mer aktuellt än förr. Google är jättesnabba på att lagra information om användare för att kunna rikta reklam. Facebook också. Och Bukefalos (som jag antar använder google ads eller liknande). Igår och idag får jag bara reklam om BHS och muslimska dejtingsajter :p
 
Sv: Lever du i en bubbla?

Det är ännu mer aktuellt än förr. Google är jättesnabba på att lagra information om användare för att kunna rikta reklam. Facebook också. Och Bukefalos (som jag antar använder google ads eller liknande). Igår och idag får jag bara reklam om BHS och muslimska dejtingsajter :p

Mäh, till mig försöker de bara kränga skoblock i cederträ :meh:
 
Sv: Lever du i en bubbla?

Google jobbar kontinuerligt mot "personligare" resultat. Detta märks tydligast om man även är inloggad på ett Google-konto (Gmail, Youtube etc). Den som har Google+ kan även få upp saker som vänner postat i sökresultaten. Ett enkelt test man kan göra är att söka efter en viss sak flera gånger i rad, t.ex. "restaurang new york", "hotell new york", "new york" etc. Gör detta under ett par dagar och lägg märke till hur new york relaterade resultat verkar poppa upp lite överallt.

Den som vill ha "objektiva" resultat bör se till att inte vara inloggad, resna cookies regelbundet och även gärna dölja sitt IP nummer. Samt använda Google.com och inte Google.se.

För Facebook är denna utveckling ännu tydligare. Ett tips är att läsa på om Graph Search, nytt projekt som enbart är till för att underlätta för folk att hitta andra som är lika dem själva.
 
Sv: Lever du i en bubbla?

Tack för info. Jag vill ju känna att jag väljer själv bland resultaten när jag googlar - och att ingen liten Google-gubbe sitter och samlar på sig info om mig och tror han vet vad jag söker. :D
 
Sv: Lever du i en bubbla?

Tack för info. Jag vill ju känna att jag väljer själv bland resultaten när jag googlar - och att ingen liten Google-gubbe sitter och samlar på sig info om mig och tror han vet vad jag söker. :D

Det finns ju andra sökmotorer också om man vill variera sig. DuckDuckGo.com är "anonym" och spårar inte sina användare alls.
 
Sv: Lever du i en bubbla?

Jag misstänkte nog att så var fallet. Är själv lätt skadad då jag jobbar i branchen :p
 
Sv: Lever du i en bubbla?

Varfor har ni inte add-blocker? Jag har inga anonser alls.:D

För att jag är alla annonsörers mardröm, jag har inte en susning om reklamen och ser den inte trots att den uppenbarligen visar sig på min dator. De gånger det har varit problem med reklamen och den har visat tex porrreklam som det var ett tag fick jag lov att verkligen leta för att se den... Så för mig finns det ingen anledning att ha add-blocker, jag ser den ändå inte.
Ytterligare något man kanske ska ha i bakhuvudet är att det finns en anledning till att det kanske finns reklam, det kostar lite att dra runt ett sånt här forum tex och vill man ha det kostnadsfritt, ja då får man kanske stå ut med lite reklam.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Dejtingtråden del 37
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp