Bukefalos 28 år!

Lever i sin bubbla

H

horses4life

Hej! :)

Jag har haft min häst i snart ett halvår nu och har lite frågor. Han är supersnäll i all hantering, men det känns som att han lever i sin egna lilla ”bubbla” och lyssnar inte alltid. Han är väldigt envis och det har blivit värre sedan han släpptes ut i sommarhagen med flocken. Han buffar upp boxdörren och skrapar med hoven, och lyfter ibland bakbenen när man sköter. Han har nu börjat backa när man ska sitta upp. Jag undrar nu om det är någon som vet hur jag ska göra för att bli av med detta och hur han ska börja se mig. :confused: Vi har övat ganska mycket från marken och det går jättebra men dagen efter struntar han i allting och slutar lyssna.

Jättetacksam för svar! :)
 
Sv: Lever i sin bubbla

Hur övar du från marken då :)?
Hur är du mot han om han gör fel tillexempel :)?
Är han typ sån som man behöver väcka till liv innan man lyssnar?

Sommarhagar kan vara stora problem ibland. hur många hästar e det i hagen :)?
Ju mera hästar det är i en hage, ju mera problem kan de bli.
Har haft våra två hästar med andra 3 hästar, det blev ingen vidare.
Så våra 2 fick gå själva istället :)

Men när han sparkar med hoven å de är nog för att han har bråttom att komma ut, men då ska man givetvis säga till, för han ska tillåta att han ska stå inne.
Hur gör han när han struntar i dej då?
 
Sv: Lever i sin bubbla

typ att han ska stanna när jag stannar, flytta, att han ska komma när jag backar och "sänker" kroppen och att han ska backa när jag rätar på kroppen och tittar honom i ögonen och tar ett steg mot honom, stå stilla när jag går längre och längre bort från honom(det har han blivit jätteduktig på:laugh:). och sen longerar och tömkör vi också. haha jag är inte så jätteduktig på just markövningar än, men jag försöker. :crazy:
När han tex skrapar med hoven tar jag ett bestämt kliv mot honom och säger nej med ganska hög röst och tittar honom i ögonen, när han slutar så låtsas jag som om det inte hänt. Men han lyssnar i ett kort tag, sen testar han igen. Jaa! han är precis en sån som man måste "väcka"! Han går tillsammans med 10-11 andra hästar och är ganska hög i rang. Och varje gång man leder in honom från hagen reser han huvudet och gnäggar hela vägen hem till stallet och letar efter något att bli "rädd" för..
 
Sv: Lever i sin bubbla

Du ska berömma när den gjort rätt.
Det är det som fattas.

Belöna rätt betéende o den lär sig vad du vill o vill lyssna. Lön för mödan.

att han vill hellre vara hos sina kompisar måste du ha förståelse för o gör tiden med dig trevlig istället- håll inte på med markövningar i onödan utan rid den istället.
Motion ger ro.

Varför får den inte putta upp boxdörren om den står kvar? Lås den annars.
 
Sv: Lever i sin bubbla

typ att han ska stanna när jag stannar, flytta, att han ska komma när jag backar och "sänker" kroppen och att han ska backa när jag rätar på kroppen och tittar honom i ögonen och tar ett steg mot honom, stå stilla när jag går längre och längre bort från honom(det har han blivit jätteduktig på:laugh:). och sen longerar och tömkör vi också. haha jag är inte så jätteduktig på just markövningar än, men jag försöker. :crazy:
När han tex skrapar med hoven tar jag ett bestämt kliv mot honom och säger nej med ganska hög röst och tittar honom i ögonen, när han slutar så låtsas jag som om det inte hänt. Men han lyssnar i ett kort tag, sen testar han igen. Jaa! han är precis en sån som man måste "väcka"! Han går tillsammans med 10-11 andra hästar och är ganska hög i rang. Och varje gång man leder in honom från hagen reser han huvudet och gnäggar hela vägen hem till stallet och letar efter något att bli "rädd" för..


Gör roliga saker istället för att drilla. :) Gå ut och gå promenader, berätta hur duktig han är, löshoppning tycker de flesta hästar är spännande, rid ut i den vackra naturen och mys. Gör enkla cavalettiövningar och beröm när han går över och hittar balansen... Han ser väl ingen vettig orsak att ta kontakt, och stänger av helt enkelt - är mycket av hanteringen negativ (= du kommenderar runt honom), så lockar du ju inte riktigt till kontaktsökande heller.
 
Sv: Lever i sin bubbla

Ok tack så mycket! jag ska göra mitt bästa! :)
 
Sv: Lever i sin bubbla

Om man ska se till psykologin så är det dubbelt så mycket bättre att berömma ett bra beteende än att bestraffa ett dåligt! Dock om han sparkar eller liknande så måste man ju säga till, men jag tror du förstår vart det är jag försöker att komma ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 162
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 491
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 868
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp