Leverproblem/leverskador på häst!

A

Amaranth

Har precis fått tillbaka provsvar på blodprov på min häst, och det visade sig att han låg utanför de rekommenderade referensvärden och att han har problem med sin lever. Om jag förstod rätt så har han helt enkelt en mindre leverskada?

Hittills har han väl inte haft några direkta symptom, utan blodprovet togs som en ren rutinkoll eftersom han är tjugofem år gammal. Har tagit blodprov år 2006, 2007, 2008 utan anmärkning, och så nu 2009 då han hade förhöjda levervärden. Ringde till kliniken och pratade med chefsveterinären och hon rekommenderade en proteinfattig diet, B-vitamin tillskott samt mer kolhydratrikt foder. I dagsläget äter han bland annat lucern, vilket jag skulle dra ner på, samt betfor, vilket jag skulle öka. Han har dessutom ganska svårt att hålla hullet (eller ja, han går varken upp eller ner, men är lite tunn), så jag skulle ju föredra att inte dra ner mer på lucernet, men vad gör man inte...

Veterinären föreslog att han kanske fått i sig något under betesperioden, alltså något som skadat levern, men att värdena kanske skulle återhämta sig om jag nu justerade foderstaten med tanke på levern. Om jag har förstått rätt så återhämtar sig levern själv vid mindre skador?

Värdena som togs nu senast (5/11 2009) var tydligen som följer (med reservation för stavfel eftersom jag hade problem att fatta dialekten ;))

Bilirubin 14,6 (skulle ligga under 47)
Gallsyra 6,9 (skulle ligga under 10)
Kreatin 66 (skulle ligga mellan 90-150)
GLDH 76 (skulle ligga under 50)
GT 1,0 (skulle ligga under 0,9)
Alpen 9,4 (skulle ligga under 7,4)

HB 112 (skulle ligga mellan 106-169)
LPK 5,5 (skulle ligga mellan 5,0-10,0)
LYM% 28,1 (skulle ligga mellan 30-70%)
GRAN% 64,5 (skulle ligga mellan 30-70%)
MID 7,4 (skulle ligga mellan 5-10%)

Ringde också till den andra kliniken, som tagit blodprov 2007 och 2008, och bad dem skicka över journaler till den nu aktuella kliniken. Måste ha blivit något fel, för det hade inte gjorts, men jag fick i alla fall levervärdet för det senaste blodprovet uppläst för mig.

2008 GLDH 49 (skulle vara mindre än 50).

Skulle uppskatta lite tankar och råd, är lite förvirrad just nu. Kom överens med chefsveterinären att jag skulle ta ett nytt blodprov om tre veckor och sedan återkomma till henne för vidare diskussion.

* Någon som har erfarenhet vid leverproblem på häst?
* Någon som har förslag på hur jag ska göra med foderstaten (mindre lucern, men samtidigt behov av att gå upp i vikt?) samt kolhydratrikt foder? (förslag på mer än betfor?)
* Han är dålig i magen för tillfället (fick i sig hösilage och han tål inte hösilage alls) och äter därför bland annat bakjäst. Om jag förstår rätt så är det b-vitamin i bakjäst (positivt) men också protein (negativt?). Skulle ni fortsätta ge bakjästen, eftersom den hjälper magen? Glömde fråga veterinären vad hon tycker.
* Finns det något mer jag kan göra för att hjälpa hans lever? Har googlat leverproblem hela morgonen, och läste någonstans att man rekommenderat mariatistelfrön?

Tack på förhand! :)
 
Sv: Leverproblem/leverskador på häst!

Glömde bort att fråga om nån kan hjälpa mig med betydelsen för de olika benämningarna i blodprovet. Vad är egentligen vad? :)
 
Sv: Leverproblem/leverskador på häst!

proteinmängden i jäst är inget att tänka på, det är så lite.men reducerar du proteinet kraftigt samt öker kolhydraterna kommer din häst rasa i hull och tappa all muskulatur. så gammla hästar har ett mkt högt proteinbehov! och börjar dom först tappa så går det snabbt utför...

om det vore min häst så skulle jag nog inte ta bort lusernet men jag skulle lägga till olja för hullet. mariatistelfrö har en genererande effekt på levern, men dom bör krossas innan utfodring.

sen är det tyvärr så att när hästen blir såpass gammal så börjar organen att svikta. så det är inte säkert att han ätit giftiga växter, det kan vara åldersrelaterad också.

om det finns någon duktig akupunktör i ditt område så kan det vara till hjälp.
 
Sv: Leverproblem/leverskador på häst!

Vad har du för hö/ensilage? Har du kollat det?

Det kan ju mycket väl vara så att där är tex stånds eller alsikeklöver i höet eller på betet som han har ätit.

Min häst blir leverpåverkad vid sol i kombination med johannesört, dock har de aldrig tagit proven när hennes värden har antagits vara som högst så jag kan inte jämföra några värden. Iaf, för hennes del är det eksemtäcke och fritt från johannesört som gäller.
 
Sv: Leverproblem/leverskador på häst!

En häst med en lewerskada ska inte ha lite protein, däremot protein aw högt biologiskt wärde. Ger man lite protein så kommer hästen att börja bryta ner kroppseget protein för att bibehålla de nödwändiga funktionerna - och denna process kommer att skada lewern ytterligare.

Jag wet inte säkert hur man bör utfodra en lewersjuk häst, men jag föreslår att du tar kontakt med te SLU och frågar någon som är wäl insatt. För så mkt kan jag säga att swältdiet är fel.

De wärden du anger är inte heller särskilt orowäckande. Gallsyror, som är en utslagsgiwande test på lewerns funktion ligger normalt, och öwriga wärden är inte alarmerande höga. Jag tycker att du ska ta det hela med en nypa salt och kanske be om kompletterande prower.
 
Sv: Leverproblem/leverskador på häst!

Tack för svaret! Tänkte inte plocka bort lucernet helt, men om jag förstod rätt så har levern svårt att hantera överskott på protein och aminosyror (?) om den redan är aningen skadad.

Olja äter han redan.

Vad skulle en akupunktör kunna göra för vårt problem? :)
 
Sv: Leverproblem/leverskador på häst!

Ska kolla extra noga på höet, och se om jag kan se något som inte borde vara där. Funderar på om det kan vara betet ändå (han flyttade runt i småhagar tillsammans med en skadad kompis under sommaren) och jag vet att en häst som gick i angränsande hage fick i sig något oätbart och fick kraftiga förgiftningssymptom. Vid det tillfället hade jag dock redan bytt stall, och har alltså stått i annat område och stall sedan cirka 2,5 månad tillbaka.

Hade ingen anledning att ta blodprov då (finns ju inga direkta symptom, som sagt) men kanske ligger det kvar några månader i alla fall då, om han fick i sig något då? Vad tror ni?
 
Sv: Leverproblem/leverskador på häst!

Ska ta kontakt med SLU - bra förslag, tack! Ringer dom då och då med funderingar, men i just det här fallet så tänkte jag inte ens så långt. :)

Nej, någon svältdiet är det inte frågan om! Jag måste ju balansera med vikten, som han inte får tappa mer av. :)
 
Sv: Leverproblem/leverskador på häst!

Jag håller med övriga så här långt. Delvis översatt från humanmedicin har din häst levervärden (de 6 första) och blodvärden (de 5 sista) som är i stort sett helt normala, särskilt för en äldre häst.

Han behöver fortsätta få tillräckligt med proteiner och kanske även lite olja för att hålla hullet. Kanske har han fått i sig några giftiga växter på betet tidigare i sommar, kanske värdena var högre då, det vet vi inte... Många saker kan påverka levern, inte minst johannesört, stånds mm.
 
Sv: Leverproblem/leverskador på häst!

Tack för svaret! :) Det är ju inte bra att hans värden har ändrats, men det är ändå skönt att höra att det inte är så kraftiga avvikelser...
 
Hej hittade denna tråd nu .
Ser att den är gammal , men såg många bra svar här hoppas att få lite hjälp.
Har en gammal häst med dåliga tänder som fick dåliga lever värde men dom blev bra ganska fort .
Men han har tappat mycket vikt av det , gick upp lite vid betes släpp.
Har special foder som en foderkonsult har räknat ut en foderstat på .
Mycket prat han skall ej få i sig för höga protein halt i fodret .
Så hörde jag ett råd av en annan om riskli .
Är det skadligt för levern ?
Är det någon som vet ?
Mvh
 

Liknande trådar

Hästvård Är så himla ledsen, min älskade arab har levervärden som inte vill vara bra. I vintras fick han stora blåsor i munnen och vi åkte...
Svar
11
· Visningar
4 971
Senast: Nea_
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 015
Hästvård Ja...vår karusell är igång. Alltid är det något med min häst. Sitter nu med provsvaren i min hand och väntar på att veterinären ska...
Svar
11
· Visningar
5 256
Senast: devere
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 823
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp