Leversnittar = diarré?

Fibusen

Trådstartare
Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en ligamentskada) och har i princip bara ätit sitt torrfoder efter det, även som godis. De senaste månaderna har hon börjat få leversnitt som godis, men det har inte varit mycket, kanske 4 bitar MAX om dagen.

Hon har just varit skendräktig efter senaste löpet och är på väg ur det, men har ätit dåligt en period som alltid vid löp/skendräktighet. Och dum som jag var så har jag gett henne en hel del leversnittar extra senaste veckorna för att få ner lite mer i magen, har lagt några bitar i matskålen så hon även ätit sin hundmat. Hon fick igår också en matsked med blötmat (gastro) just för att hon skulle äta något.

Idag bara rinner det ut henne…. Kan det vara att det blivit för mycket leversnittar? Fler som reagerat på dom? Jag vet att hon inte tål vanlig blötmat, men denna är samma märke och sort som hennes torrfoder så känns konstigt att hon skulle få en jättereaktion på den? Samtidigt så har hon ätit leversnittar ”länge” igen utan den minsta reaktionen… Fast nu kanske magen är extrakänslig efter löp och skendräktighet plus att det blev mer leversnittar än vad hon brukar få?

Hon är annars pigg och glad, dricker vatten som vanligt iallafall och verkar inte alls påverkad av diarrén på något sätt. Inte så att hon springer hela tiden, men vi har varit på två promenader, sen har hon behövt ut på gården två gånger utöver det. Jag har alltid pasta för tarmfloran hemma, vilket hon har fått idag, så jag hoppas att det inte blir mer nu.

Hur som, leversnittar, är det bu eller bä att ge till känsliga hundar? Tänker hur jag ska tänka i fortsättningen…
 
Min blir normalt sätt lite sämre i magen under löp/skendräktighet, inte så det rinner som det gjort idag, men lite sådär att det ibland lämnar kladd kvar i snön efter man plockat upp efter henne. :o:angel::turd:

Sen om det beror på själva löpet/skendräktigheten eller om det är för att hon äter sämre och inte följer sina normala matrutiner vet jag inte, men med tanke på hormonerna flödar så vore det ju inte konstigt om magen blir påverkad, precis som den kan bli på oss.

Normalt sätt äter hon ca 1,5-2 dl foder, morgon, lunch och kväll, men under dessa perioder får jag vara glad om hon äter upp ett mål. Vissa dagar lämnar hon skålen helt. Klart det ställer till det i magen.

Nu har hon inte behövt ut mer sen jag skrev inlägget, och på sista promenaden så kissade hon bara så det verkar som om hon fått ur sig det som ställde till det, oavsett om det var blötmaten eller leversnittarna. Nu håller jag tummarna för en lugn natt där vi får sova utan att behöva springa ut flera vändor. Tacksam att jag bor i hus med inhängnad gård sånna här gånger! 🙌🏻
 
Min förra hund reagerade med diarré av leversnittar. Han var känslig i magen men kunde äta små mängder av det mesta, men absolut inga leversnittar. Magen rasade direkt.
 
Skippa all form av godis (köpt hundgodis innehåller ofta mycket skräp)! Jag hade fastat tiken en halv eller hel dag och sedan givit kokt kyckling (koka kycklingklubbor i vatten tills köttet börjar vilja ramla av. Låt det hela svalna i bulgongen, ta bort köttet från benen – brosk, skinn etc är näringsrikt och nyttigt – och ge lite tillsammans med buljongen och strö en påse FortiFlora över). Jag hade sedan tillsatt lite av tikens vanliga mat + FortiFlora tills att magen är bra igen.
 
Jag har gett alla mina hundar lever snittar (dom som är färdiga och räfflade) Som godis och ngr har haft känslig mage vad man än gav dom nästan...Men jag har oftast gett dom "riktigt" lever godis--det är olika stora bitar man kan köpa/kunde iaf köpa förut i välsorterad hundbutik som bara är av torkad lever - vilket hundarna tyckte/tycker är godare än dom räfflade som också har massor med bi produkter i sig som tex bi prudukt från fisk..
Sen har jag köpt tex ko lever och gjort egna lever godisar och då vet jag att dom inte får i sig ngr bi produkter...
Jag tänkte att det kan ju vara bi produkterna han inte tål?

En annan sak är att sen jag för länge sen började ge mer eget godis och mat den sk Barf metoden för att se om det funkade för hundarna som hade dålig mage...Och dom blev bättre i magen...även annat blev bättre som bättre päls/hud!

Det brukar funka att också ge färsk foder typ Mush där alla näringsämnen är tillsatta redan och med bra ingredienser som är bra för hunden...Man kan välja vad som är bäst för ens hund..
Veterinärer rekommenderar inte sån mat pga att dom vill sälja sina torrfoder produkter..
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden...
Svar
7
· Visningar
823
Senast: Philosophia
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 011
Senast: Hgfy
·
Katthälsa Har sedan 3 månader en katta som det har uppstått två problem med och tänker nu att jag kanske kan få lite input här på vad man borde...
Svar
19
· Visningar
1 641
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp