Licens för sadelmakare

lizzie

Trådstartare
Behövs det licens för att jobba som sadelmakare?

Och får en sadelmakare inte ändra en gammal sadel så kanalen mellan bossorna blir bredare?

/Lizzie
 
Vem som helst får göra vad som helst med sadlar men det är inte säkert att det blir bra. Riktiga sadelmakare har gesällbrev eller mästarbrev och ger sig troligen inte på uppdrag som har dåliga förutsättningar att lyckas.
 
Vem som helst får göra vad som helst med sadlar men det är inte säkert att det blir bra. Riktiga sadelmakare har gesällbrev eller mästarbrev och ger sig troligen inte på uppdrag som har dåliga förutsättningar att lyckas.

Ja, så har jag också uppfattat det.

Jag har tidigare lämnat en gammal Passiersadel för ändring av kanalen. Då var det Ingdams som ombesörjde kontakten med sadelmakare (det var 2008). De går inte att göra några underverk på riktigt smala kanaler - det har jag koll på, men den blev breddad så pass att sadeln fortfarande fungerar bra.

Därför blev jag väldigt förvånad när jag häromdagen hade ute en sadelmakare (som ska vara utbildad vid spanska ridskolan). Hon har alltså ingen svensk utbildning med gesällbrev etc. När jag frågade om hen kunde bredda kanalen lite på en gammal Passier cometsadel så var svaret: Det fick hon inte göra för då blir hennes licens indragen.

Vilken licens då, var min fråga. Och svaret var att få arbeta som sadelmakare.

Jag har varit i kontakt med Passier i Tyskland och det är inga problem att skicka sadeln till dem och de breddar kanalen i samband med omstoppning. Kände bara att det borde gå att göra även här i Sverige i samband med omstoppning.

Sadeln ifråga är från 1992 så det är ingen ny sadel med garantier etc. För då hade jag förstått att hon inte vill göra jobbet.

Som sagt vad! Jag har aldrig tidigare hört att det i Sverige krävs licens för att få driva företag och arbeta som sadelmakare.

Vilket gör mig misstänksamt inställd till sadelmakaren ifråga...

/Lizzie
 
Nu har jag fått svar från Sadelmakarnas Branschorganisation. Detta gäller för sadelmakare som är auktoriserade av SBO:

"Sadelmakare som är medlemmar i SBO och är auktoriserade för sadelinprovning och tillpassning finns regler att följa om hur och vad man får göra. Bland annat får man inte ändra på en grundkonstruktion, som kanalvidgning är."

Den sadelmakare som jag anlitat är inte medlem.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: lillan222
·
Utrustning Jag vill ha en stocksadel, så jag köpte en, den passade bättre än min dressyr sadel sa min sadelmakare/utprovare så jag blev jätteglad...
Svar
2
· Visningar
555
Senast: Baffa
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
272
Senast: lizzie
·
Utrustning Nu ska det bli gjort. En av mina hoppsadlar - en gammal Passier Comet - ska skickas till Passier i Tyskland. Jag har haft sadeln i 4 år...
2
Svar
28
· Visningar
3 503
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp