Licens till bultpistol?

Migo

Trådstartare
Jag antar att det krävs en licens (och viss utbildning) för att få äga och använda en bultpistol?
Vart vänder man sig för att få detta?

/Migo
som vill slippa vänta timmatal på nödslakt om det händer nått...
 
Sv: Licens till bultpistol?

vet bara att om man ska ta bult på en gris så måste man ha delegerad behandling det e en kurs på ca 3dagar,kostar ca 1500kr
 
Sv: Licens till bultpistol?

Hmm, det är får och häst framför allt som är aktuellt här... Även om det säkert är två helt olika "bössor":cool:
 
Sv: Licens till bultpistol?

Hoppas alla är medvetna om att bultpistolen anses vara ett effektivt bedövningsredskap som visserligen ofta (men inte alltid) leder till en snabb död. Det som dödar djuret är avblodningen efteråt.
 
Sv: Licens till bultpistol?

Våran granne här hemma bultar iaf sina får själv... tror inte han har någon licens eller liknande.
Såvitt jag hört har man rätt att själv avliva sin häst, men är ju inte säkert då att man får ut på försäkring osv.
 
Sv: Licens till bultpistol?

Nordpost säljer bultpistoler och ammunition till dem. Står inget om utbildningskrav...
Kostar 695 plus skotten 105. Inte så mycket för att ha i nödfall.
 
Sv: Licens till bultpistol?

Nordpost säljer bultpistoler och ammunition till dem. Står inget om utbildningskrav...
Kostar 695 plus skotten 105. Inte så mycket för att ha i nödfall.
Nordpost säljer slaktknivar också vilket är ett måste att ha för en korrekt avlivning. Har man ingen tidigare erfarenhet av slakt så är jag tveksam att man klarar av avlivningen på egen hand utan att förorsaka onödigt lidande.

Regler för avlivning av olika djurslag finns beskrivet här:

http://www.sjv.se/download/18.71828f571158338f31a80006180/2007-077.pdf

Som sagt, bultpistol är ett bedövningsredskap!
 
Senast ändrad:
Sv: Licens till bultpistol?

Jag är medveten om hur det ska göras, har varit med vid ett flertal tillfällen. Men vill ha en utbildning innan jag ge rmig på det själv:crazy:

Jag är fullt medveten om att försäkringar inte gäller osv. Men i ett nödläge så handlar det om att korta ner lidandet!

Är det bara att kontakta en hästslaktare och gå praktik som gäller alltså?

/m
 
Sv: Licens till bultpistol?

Är det bara att kontakta en hästslaktare och gå praktik som gäller alltså?
Om du läser Allmänna råd till 2 kap. 3 §:

"På slakteri bör den officiella veterinären vid slakteriet medverka vid planeringen och genomförandet av utbildningen. Vid övriga företag eller organisationer bör en veterinär medverka vid planläggningen och genomförandet av utbildningen. Utbildningen bör innehålla en teoretisk del och en praktisk del. Utbildningen bör anpassas till det eller de djurslag som hanteras vid företaget eller organisationen. Innan en person själv ska ansvara för bedövning, slakt eller annan avlivning bör denne ha arbetat parallellt med en person som behärskar de aktuella metoderna."

Driver du hästföretag så omfattas du av denna rekommendation och det är i samråd med veterinären du bör planera för ett eventuellt behov av att genomföra slakt av häst. Sedan kan du gå i lära hos en slaktkunnig person.

Lagstiftningen är till för att förhindra det onödiga lidande som kan uppstå vid en felaktig avlivning. I samband med exempelvis en olycka eller liknande händelse ska man också vara medveten om att den person som själv varit inblandad eller har nära känslomässig bindning till djuret eller djurägaren kan vara direkt olämplig att genomföra avlivningen eftersom omdömet kan försämras på grund av stress.
 
Sv: Licens till bultpistol?

Jag är enskild person, alltså inget företag. Men jag kan ju tycka att jag vill ha en bra utbildning ändå:cool:
 
Sv: Licens till bultpistol?

Snacka med grannarna och planera. Jägare med vapen finns lite överallt, och det går utmärkt att avliva en häst med studsare.

Ska köttet tas tillvara finns regler runt det, men det är väl inte detta du är inne på.

LIA
 
Sv: Licens till bultpistol?

Snacka med grannarna och planera. Jägare med vapen finns lite överallt, och det går utmärkt att avliva en häst med studsare.
Håller fullständigt med! Kolla även i övrigt med exempelvis distriktsveterinär som kan ge råd. Där vi bor finns djurambulans som kan komma. Sedan finns alltid 112 (vid exempelvis trafikolyckor).

Efter att läst om SÄPO och avlivningsförsöken av en trafikskadad ren för någon vecka sedan inser man att det här ska skötas av den som har vana och utbildning.
 
Sv: Licens till bultpistol?

Jägarna i krokarna är inga jag vill anlita- det är just negativa erfarenheter av dem som gjort att jag beslutar mig för att skaffa egen licens för att nödslakta.

Strajder: Självklart ska man ha en utbildning, det är ju det jag efterfrågar här!! Jag har sett amatörer(och alkisar till jägare) försöka avliva, och det kommer INTE ske här hemma:crazy:
 
Sv: Licens till bultpistol?

Jägarna i krokarna är inga jag vill anlita- det är just negativa erfarenheter av dem som gjort att jag beslutar mig för att skaffa egen licens för att nödslakta.

Strajder: Självklart ska man ha en utbildning, det är ju det jag efterfrågar här!! Jag har sett amatörer(och alkisar till jägare) försöka avliva, och det kommer INTE ske här hemma:crazy:

Utbildning är relativt enkelt att inhämta. Min erfarenhet är att det är betydligt svårare att få vana och rutin! De gånger jag avlivat djur har jag alltid kännt mig ringrostig i början (framför allt mentalt). Jag antar att du inte har planerat att åka runt och träna på grannarnas hästar!:devil:

Ju större djur och ju större känslomässig knytning desto svårare att genomföra det själv.
 
Sv: Licens till bultpistol?

Jägarna i krokarna är inga jag vill anlita- det är just negativa erfarenheter av dem som gjort att jag beslutar mig för att skaffa egen licens för att nödslakta.
Jag har sett amatörer(och alkisar till jägare) försöka avliva, och det kommer INTE ske här hemma
Menar du att samtliga jägare i din närhet är alkisar och/eller amatörer? Så himla illa kan det väl ändå inte vara?
Ett alternativ är att du skaffar dig egen licens.

Det är som Strajder säger:
Ju större djur och ju större känslomässig knytning desto svårare att genomföra det själv. Lätt att vara tuff på Buke, men en helt annan sak när du står där med bultpistolen/geväret.

LIA
 
Sv: Licens till bultpistol?

Trevlig attityd man får här då:crazy:

Jag har varit med och slaktat många stora djur, bla hästar, kor, får, höns och andra sällskapsdjur. Jag VET att det är känslomässigt svårt att avliva egna djur, jag har själv avlivat egna tamråttor i snart 15 år.

Men det är ÄNNU svårare att se sin häst/får/whatever ligga och lida i flera timmar för att traktens jägare inte orkar pallra sig över. Vi fick ringa ut kommunens viltvårdare för att få hjälp med nödslakt sist. Alla grannar vägrade komma.(ja vi har knäppa grannar. De har bla hotat oss för att vi rider på allmänna grusvägar:smirk:)

För mig är det klart bästa allternativet att i det läget själv kunna avsluta lidandet! Varför är det så fruktansvärt svårt att ta till sig??

Nej, jag tänker inte gå ut och träna på grannarnas djur. Men jag tror att alla yrkesmänniskor nån gång i sitt liv börjar jobba. Nånstans måste man starta- ingen föds med massa erfarenhet:smirk:
 
Sv: Licens till bultpistol?

Men du, att jämföra avlivning av tamråttor med att avliva hästar.... Det är väl ändå inte riktigt samma sak!?

Det är enorm skillnad mellan att vara med om att avliva och att själv stå där och hålla i bultpistolen. Det vet jag av egen erfarenhet och då har det dessutom varit häst som jag helt saknade personliga band till.
Man kan missa, även om man är duktig och erfaren och har utbildning. Man kan placera bulten för lågt i pannan, så den inte går in i hjärnan (bultning innebär att hästen blir hjärdöd, själva avlivningen är när den avblodas) Hästen kan rycka till precis i det ögonblick du trycker av och en skadad häst är det inte säkert att du kommer i närheten av för att göra ett nytt försök. Även sjuka och skadade hästar är flyktdjur!
Ska du ge dig på att avliva dina egna djur, tycker jag att du ska ta jägarexamen själv. Eller snacka med andra jägare än dina närmsta grannar!
Sen förstår jag inte heller resonemanget med att du måste vänta i timmar på nödslakten. Har ni inga distriktsveterinärer i trakten?

Givetvis måste alla yrkesmänniskor börja någonstans, men då har de förhoppningsvis en anställning och lärs upp av någon erfaren person på arbetsplatsen. När jag har bultat häst under min utbildning var det ju inte direkt så att jag fick bultpistolen och gick och sköt hästen när de andra fikade... Av naturliga skäl har du ju ingen chans att öva, utan det är skarpt läge varje gång...
 
Senast ändrad:
Sv: Licens till bultpistol?

Instämmer med Pimys svar.

Får jag fråga var du hittar något otrevligt i svaren?
Att vi har annan syn på saken än du, har vi väl rätt till?

Skulle jag be om hjälp med nödavlivning av en häst, skulle garanterat varenda jägare i grannskapet ställa upp. Varför dina grannar vägrar och är "knäppa", kanske du ska ta en funderare över.

LIA
 
Sv: Licens till bultpistol?

:bow::bow::bow:

HAr själv varit med om en massa avlivningar på häst men skulle nog inte fixa det själv.
Vi ringer distriktaren eller nödslakten.

Skulle det bli akut så har vi grannar med jägarlicens. (ej hänt)

Som du skrev, så krävs det nog mycket övning, med kunnig personal som omgående rycker in om det blir fel.
Något som en vanlig privatperson ej har möjlighet till.

Utan där blir det i så fall "misstag på djurens bekostnad"

AM
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
730
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
564
Senast: niardasp
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 233
Senast: mily
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp