Licenser och uppdateringar av hingstar i avel

rebus

Trådstartare
Jag tänkte betäcka ett sto tidigt i år, men jag blir ganska förvånad över att endast 51 hingstar hittills löst licens. T ex på Flyinges hemsida står det att man uppdaterar årets hingstprogram efter v.9 eftersom bruksprovet hålls då. Nu är arbetsveckan för v.10 slut och ingen uppdatering har skett hittills. Vill inte hingsthållarna att man ska välja just deras hingstar? Såklart finns det ett fåtal undantag som är duktiga och uppdaterar, men förvånansvärt många som inte gör det.
 
Sv: Licenser och uppdateringar av hingstar i avel

Själv tycker jag att det är ovanligt att så många hingstar redan löst licens. Som det ser ut nu brukade det förut se ut i början av april.

Är det en speciell hingst du är intresserad av kan du alltid kontakta hingsthållaren och be denne skynda på med licensen. Så har jag själv gjort.
 
Sv: Licenser och uppdateringar av hingstar i avel

Fast en del stationer börjar i nästa vecka har jag sett, och många den 1/4, borde de inte lösa licens innan de börjar med betäckningarna? Som Flyinge där man ej vet vika hingstar som kommer att ingå i årets program. Det vore intressant att veta vilka man kan välja på där.T ex har också Lövsta uppgett att de har 43 hingstar i sitt basutbud, dessa vet jag dock vilka de är, men de har ej löst licens på någon ännu.
Jag tycker ej det är stoägarens uppgift att påpeka för hingsthållaren att den ska lösa licens innan säsongen startar.
 
Sv: Licenser och uppdateringar av hingstar i avel

Om jag verkligen vill använda en hingst ser jag till att alla papper är i ordning innan jag gör det. Har varit i kontakt med en hingsthållare även i år för att kolla licenser. Tidigare år när jag kontaktat ASVH har de t ex bara väntat på ett provsvar innan det är grönt med licensen.
 
Sv: Licenser och uppdateringar av hingstar i avel

Nu har jag ej helt bestämt mig för vilken hingst jag ska välja, villkoren spelar också roll, och de brukar vara uppdaterade för året i samband med att licens lösts. Jag tycker därför att det borde ligga i hingsthållarnas intresse att ordna detta innan säsongen sätter igång. Men det är klart, om det bara är någon enstaka stoägare med ett fåtal ston i avel som tänker som jag så spelar det nog ingen roll för dem om de uppdaterar och löser licens
i god tid eller ej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp