Bukefalos 28 år!

Lick Treat

AraSlei

Trådstartare
Vill bara slänga ut en liten varning för Lick Treat, som de bl a sålde på Stora Hund i Älvsjö. En belöning som ser ut som en deodorant i utformningen, men med olika smaker, vi hade Bacon. I stället för en godisbit får hunden ett slick på "roll-on-kulan". Betydligt mindre kalorier, inget klabb och enkelt att alltid ha med.
Ipod, som dessutom är ganska svårbelönad eftersom han inte är något större fan av godis, älskar den!

På juldagen körde vi lite apportering, med Lick Treat som godis, och eftersom jag får busa upp Ipod ganska bra för att han ska tycka att apportering är roligt, så gjorde jag det också.
Han blev lite väl exalterad, och när jag skulle ge honom belöningen så lyckades han tugga till på Lick Treaten en gång innan jag hann dra undan den, och vips så låg "roll-on-kulan" i magen på honom :crazy:

Jag trodde faktiskt inte att den skulle släppa så lätt, även om det givetvis är mitt ansvar att se till att hunden inte tuggar.

Så, jag vill bara be er som använder den att vara lite extra uppmärksamma, Ipod tuggade på den en gång, och det räckte..

Kulan är dessutom ganska stor, och även om hunden mått bra sedan juldagen är han inte pigg idag, så vi ska strax in till djursjukhuset för ultraljud och eventuellt kontraströntgen. Jag hoppas innerligt att de slipper öppna honom, eftersom han blev opererad så tidigt som i slutet av oktober senast. Suck.
 
Sv: Lick Treat

Tack!

Ja, verkligen :eek:
Jag var helt säker på att den bara flugit iväg först, jag trodde aldrig att han kunde svälja den!
Efter idogt letande så hittade vi ändå ingen kula, så den slank nog ner...
 
Sv: Lick Treat

Usch så otäckt! Hoppas det går bra för honom.
Jag tycker dock absolut att du ska höra av dig till tillverkaren och höra hur de ställer sig till detta, kanske till och med försöka kräva ersättning! Det minsta de kan göra är att sätta upp en varningslapp på produkten om den inte går att modifiera.
 
Sv: Lick Treat

Usch så otäckt! Hoppas det går bra för honom.
Jag tycker dock absolut att du ska höra av dig till tillverkaren och höra hur de ställer sig till detta, kanske till och med försöka kräva ersättning! Det minsta de kan göra är att sätta upp en varningslapp på produkten om den inte går att modifiera.

Håller med!


Kl.

Jag har köpt en för jag bara ville testa. Och innan hundarna fattade så ville de bita tag. Jösses, hade aldrig trott att kulan kunde lossna så lätt :eek:
Nu hände inte detta, men skönt man vet att det kan hända så man har koll..
 
Sv: Lick Treat

Jag håller också med. Det låter som om det endast krävs ett bett kring området som håller fast kulan för att den ska lossna. Tillverkaren måste definitivt informeras om det.

TS: Hoppas att det går bra med Ipod och att de inte behöver öppna honom.
 
Sv: Lick Treat

Åh fy tusan! Hoppas allt går bra för Ipod!

Jag ska varna lite i hundgrupper jag är med i på FB :)
 
Sv: Lick Treat

:eek:
Fy vad läskigt!

Jag har en sån till mina och de älskar den, men de har liksom fattat grejen redan från början + att de är så små att de inte skulle kunna få i sig kulan.
 
Sv: Lick Treat

+ resten:

Tack för att ni hållt tummarna!

De såg ingenting på röntgen, och vet tyckte inte att vi behövde ta några fler prover. Han trodde inte heller att kulan skulle orsaka några problem om den fanns kvar, men vi skulle komma tillbaka om han började kräkas.

Det känns skönt att kulan inte fastnat, men samtidigt är han ju inte som han brukar riktigt. Även om veterinären tyckte att han var för livlig för att vara sjuk, så tycker vi som känner honom att han är alldeles för lugn för att vara normal.. :p
Förhoppningsvis är det bara att han är trött efter två dagars tuff jakt, han hade ingen feber och visade inget onormalt på rutinundersökningen.


Ska ta och skriva ett mail till tillverkarna i morgon ändå, tycker det är helt sjukt att kulan lossnade så enkelt!
 
Sv: Lick Treat

Har varit nyfiken på Lick Treat till godisglada labben, men med tanke på hans iver och det du berättar så blir det ingen sån här.
Du bör definitivt berätta för tillverkarna vad som hänt.

Hoppas Ipod piggar på sig snart!
 
Sv: Lick Treat

Detta har hänt där jag tränar också. Dock hann inte den hunden svälja utan kulan fanns kvar i munnen. Kulan kan ju av bara farten fastna även i halsen på små hundar. Så se upp när hunden är ivrig.

Tillägg: Det borde vara en metallring som sitter runt kulan. Som det är nu, plast, så ger den sig ju när den blir tuggad på.
 
Senast ändrad:
Sv: Lick Treat

kl
Fy vad otäckt.

Jag änvänder tub på mina vid sök och väldigt speciella tillfällen. Hanen tar gärna tag och tuben och trycker ut själv om man inte är snabb nog att belöna rätt. Så jag skulle inte kunan ha denna. Tack för varningen.
 
Sv: Lick Treat

Detta har hänt där jag tränar också. Dock hann inte den hunden svälja utan kulan fanns kvar i munnen. Kulan kan ju av bara farten fastna även i halsen på små hundar. Så se upp när hunden är ivrig.

Tillägg: Det borde vara en metallring som sitter runt kulan. Som det är nu, plast, så ger den sig ju när den blir tuggad på.
En till som råkat ut för detta. :(
 
Sv: Lick Treat

Ipod verkar piggare idag, han körde t om ett race i sängen i morse :)
När han gjorde sin morgonbajs så är han fortfarande lite lös i magen, och sen satt han och knep och knep, så jag undrar om kulan inte är på utgång nu.

Det verkar dock vara svårt att få tag på tillverkaren, på de flesta återförsäljares sidor står det bara "Tillverkare: Nej".

Det är ingen som har en förpackning och vill se om det står något på? Jag har slängt min :p
 
Sv: Lick Treat

KL

Hur stor är kulan? Ungefärlig diameter? Framgår inte av annonser för grejen ifråga. Är den av plast så är det tveksamt om den syns på röntgen utan kontrast.
Om den kan fastna i tunntarmen är ju beroende på hundens och kulans storlek. Så länge den ligger i magsäcken gör den troligen ingen skada men jag skulle förmoda kräkningar på tom mage eftersom den då ev. kan irritera magslemhinnan, lite beroende på typen av plast kanske och hur pass magsaften bearbetat kulans yttre, är den hal o glansig från början kan den kanske bli ruggad av magsaften?
Hur som haver verkar det vara en högst olämplig hundsak, jag hade nog personligen blivit orolig - OCH vänt mig till tillverkare/försäljare, det här är verkligen ingen GOD reklam för produkten.

Jag hade nog tänt till också och begärt ersättning för mina kostnader för såvitt det inte står en noggrann varningstext på produkten och jag hade använt den på olämpligt sätt.

Även om kulan inte hittas i hunden, den kan ju faktiskt ha "försvunnit" så att man inte hittar den trots letande, så är själva grejen med att den lossnat + hundägarens oro och alla besvär/kostnader en god orsak för dels ersättning och dels kontroll av produkten.
 
Sv: Lick Treat

Jag tror att det är "treateaters" som är tillverkare av lick treat. Jag googlade lite och de har lite annat belöningsgodis också, men jag hittade ingen hemsida av tillverkaren...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 860
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Jag har en cavalierdam på 11 år som jag har lite svårt att lyckas aktivera. När hon var yngre tränade vi både freestyle och agility och...
Svar
9
· Visningar
1 189
Senast: Aslan
·
Övr. Hund Både valpkursen och träningsgruppen har sommaruppehåll, och jag behöver någon att bolla idéer med! Jag håller på att lära in...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Brandgul
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 961
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp