Lifta i Sverige

Skjøldur

Trådstartare
Lifta -det gör nästan ingen nuförtiden. De enda brukar vara utländska ungdomar som luffar runt i Sverige om sommaren. Det är helt ute liksom. Jag är född -66 och då jag var ung tjej var det inte ovanligt, men man liftade aldrig ensam. Nu har bensinen blivit ruskigt dyr och jag tycker det vore en god ide (vet inte hur jag får accent). Jag tror inte enda orsaken till att liftandet upphörde är att det kan vara farligt utan "privatiseringen", folk är helt enkelt mer privata av sig. Det finns samåks-hemsidor på nätet men jag vet inte om de fungerar bra.
 
Min bror behövde lifta några km (kan ha vart någon mil, minns inte exakt) för ett par år sen med bensindunk i handen (vi hade alltså fått soppatorsk).
Mycket trafik just den dagen pga marknader, men det tog många bilar (varav många veteranbilar (som vi), som vi trodde skulle stanna) innan tillslut en mamma med bilen full av barn och mormor stannade och tog upp min bror...

Så, jag tror inte det är så lönt att försöka lifta idag ens (detta var alltså före Covid)...
Hade iofs varit kul att göra ett experiment, se om det gått bättre för mig än min bror... inte för att va sån, men... och jag hade nog inte velat/vågat heller faktiskt...
 
Jag har plockat upp folk några gånger, särskilt utanför min gamla folkhögskola. Bussarna går väldigt sällan här. Nu har jag låtit bli pga corona och jag skulle nog inte plocka upp en man som stod längs vägen nånstans. Känner mig alltid väldigt taskig när jag åker förbi. Jag vet hur det är när tåget plötsligt blir inställt och man inte har råd med taxi.

Finns även en hyfsat aktiv fb-grupp för samåkning i mitt område.
 
Jag är i samma ålder och liftade en hel del på 80-talet. Det var alltid lättare att få lift när man hade ridbyxor än om man hade vanliga kläder. Själv råkade jag aldrig ut för något men då allt för många vänner gjorde det slutade jag. Nu för tiden skulle jag aldrig våga vare sig lifta själv eller ta upp någon okänd. Jag kör gärna personer som jag är bekant med men aldrig okända.
Så jag tror inte att det handlar om egoism utan befogad rädsla.
 
Har både liftat själv och plockat upp andra, tycker att det är ett trevligt sätt att resa billigt. Mitt ex i Danmark brukade annonsera när han skulle till sina föräldrar 4 h bort och brukade fylla bilen med folk som bidrog med lite bensinpengar. Vet att en kompis som körde mycket mellan Malmö och Stockholm gjorde samma sak. Själv har jag kontaktat åkerier när jag ville åka längre sträckor, chaufförerna var ofta glada för sällskap och vid något tillfälle sov jag på en chaufförs soffa när vi kommit fram vid 4 på morgonen.

Snällast var killen som plockade upp mig, min väninna och våra 3 barn när min bil tackat för sig. Han körde oss hela vägen hem och vägrade ersättning. Eller tanten som plockade upp mig när jag missat bussen, hon körde ikapp bussen och släppte av mig så jag hann med. Det kommer jag aldrig glömma.
 
Jag har plockat upp två stupfulla unga tjejer som gått vilse i ett bostadsområde kl 04 på natten och höll på att frysa sina knappt täckta rumpor av sig. :D Körde hem den ena och droppade den andra vid pendeln, eftersom hon insisterade på det. Annars hade jag kört hem henne också, även om det var LÅNGT.

Men nej, jag vågar inte plocka upp en random liftare, även om jag egentligen skulle vilja!
 
Händer ibland att jag plockar upp liftare men det var länge sedan nu. En gång var 2009 när det var finanskris, då var det en fransman som sålt det lilla han hade där hemma och liftade sig upp till Norge för att söka jobb där. En annan gång var det en arkitekt som var på väg till sin sommarstuga på en ö utanför Strömstad.
 
Jag har både liftat och plockat upp liftare. Man gör ett snabbt överslag, sätter på empatin, tänker säkert och så kör man!

Det som sticker ut mest är en hästtransport med häst på en stor väg i en stillastående kö. Stekande sol familj med barn och så en kylare som smält.

Vi lastade ur hästen. Slängde på släpet på min bil, lastade hästen. Köade oss fram och körde 10 mil åt fel håll. De bjöd på lunch och soppapengar och vi har ett minne för livet.
 
Jag plockade upp en liftare förra söndagen :)

En ensam tjej klädd i full vandringsutrustning och vandringsstavar.. åkte först förbi men sedan tänkte jag att det är mycket ovanligt att en "vandrare" liftar på just det stället... jag bor inte centralt om man säger så... :angel:.. så jag vände och plockade upp tjejen..

Det visade sig vara en tjej från Schweiz som tappat sin plånbok på länsbussen.. jag körde ikapp bussen (ca 30 min i snabb fart.. :o ), vi hann ikapp bussen, hon hämtade plånboken, jag körde tillbaka henne till busshållplatsen där hennes vandringsled började och hon skulle skicka mig en Toblerone :D

Jag liftade en del i Sverige i min ungdom samt när jag "backpackade" runt i Australien i början av 90 talet.
 
Jag liftade en hel del när jag var ung. Samt plockade upp liftare.

Nuförtiden skulle jag inte våga. Såvida det inte ar väldigt unga
En gång plockade jag upp tre syskon som missat bussen. Tyckte inte de skulle stå utmed en hårt trafikerad väg och lifta.

Min bästa tur var en gån gär jag skulel 14 mil och började gå från gården ut mot riksvägen. En grnne stannade och frågade glatt om jag skulle lifta - jag hade ryggsäck. Hon skjutsade ut till vägen och där plockades jag upp nästan direkt. Det tog sex skjutsar och gick nästan lika fort som om jag kört själv.
 
Jag plockade upp en liftare förra söndagen :)

En ensam tjej klädd i full vandringsutrustning och vandringsstavar.. åkte först förbi men sedan tänkte jag att det är mycket ovanligt att en "vandrare" liftar på just det stället... jag bor inte centralt om man säger så... :angel:.. så jag vände och plockade upp tjejen..

Det visade sig vara en tjej från Schweiz som tappat sin plånbok på länsbussen.. jag körde ikapp bussen (ca 30 min i snabb fart.. :o ), vi hann ikapp bussen, hon hämtade plånboken, jag körde tillbaka henne till busshållplatsen där hennes vandringsled började och hon skulle skicka mig en Toblerone :D

Jag liftade en del i Sverige i min ungdom samt när jag "backpackade" runt i Australien i början av 90 talet.
Jag tycker det känns lite tryggare med vandringsfolk. Tänker att det är väl inte obehagligare att ge nån skjuts än att möta samma person på ett öde fjäll. Jag ska bli bättre på att plocka upp folk igen!
 
Fått lift en gång, gåendes längs landsvägen en riktigt snöblaskig vidrig vinterdag. Försökte inte aktivt lifta (bilen var på service och det var helt enkelt för kasst väglag för att cykla så jag tänkte att jag kunde stå ut med en promenad) men var väldigt tacksam när en mamma och dotter stannade och tyckte synd om mig. Visade sig att de bodde granngården med stallet jag skulle till och de stjutsade mig fram till dörren. :heart

När jag kört i diket (annan riktigt blaskig och kall vintermorgon) stannade en bil med en ensam, främmande man och erbjöd mig att sitta i hans bil med värme på medan vi väntade på bärgare. Det kändes lite läskigare men han kändes reko, visade sig vara trevlig och jag var jätteglad att slippa stå ute!

Också kört en tjej som hamnat på "vår" busshållplats och skulle till ett hus mycket längre bort på landsvägen i mörkret.

Så det är väl mer i sådana situationer jag skulle plocka upp någon själv också, snarare än någon som aktivt liftar. Speciellt om jag åker själv (eller ännu mer om jag åker själv med barnet bak i bilen) skulle jag vara skeptisk mot att våga plocka upp någon.
 

Liknande trådar

Äldre Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 846
Senast: Bison
·
P
Övr. Barn Skriver det här under anonynt nick, det kommer vara ganska lätt för er som brukar läsa här att lista ut vem jag är, men det känns...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 066
Senast: Thomasine
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 640
Senast: Elina8
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 008
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp