Ligament, sena, ortoped?

Gabbi

Trådstartare
Rådis veterinär stod något undrande till hennes nya skada. Efter att hon blev biten verkar hon ha trampat snett, möjligen i kombination med ett försvagat ben efter bitskadan. Hon har på framsidan av höger vrist/kota på frambenet, en varm svullnad. (till höger sett om man lägger två fingrar uppifrån över vristen.)

De första två dagarna var hon blockhalt, för att sedan stödja hyfsat på det. Nu stödjer hon till fullo på benet men haltar om hon försöker springa, och även i skritt om hon ansträngt sig det minsta. Efter vila nickar hon ordentligt de första stegen.

Vet's behandling var tio dagar metacam och koppelvila, dessa tio dagar har gått. Möjligen är hon mindre svullen, men hon är ju inte bra. OM det är en rejäl stukning, vrickning eller liknande, hur lång tid kan det ta? Två veckor kanske är en piss i oceanen, ska jag vänta mig 4, 6 eller 8?

Hon är röntgad och inget ben är av och ingen större skada hittades på ligament och dyl. Det sistnämnda tror jag hon kände efter när hunden var sövd.

Vet's rekommendation är att uppsöka ortoped om det inte blir bättre. Var finns det kunniga ortopeder i Sthlmsområdet?
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Huvva :crazy:

Vet noll om vilka ortopeder som finns i det området. Vill bara skicka en Rixkram till snygga Råda att hon återhämtar sig helt från eländet :love:
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Tack. Det gör hon nog, det är bara jag som vill att hon ska bli bra NU. Det är ju superväder för spår och sök och lydnad. Jag vill kunna jobba min hund till max, så jag tycker det är APtråkigt att bara gå koppelpromenader, och det har väl sina effekter på hunden också. Hon var ju redan nere på en låg aktivitetsnivå sen bitskadan, och nu får hon göra ännu mindre. I början hittade hon gamla tanter och dyl att skälla på (väldigt farligt), nu har hon istället fått fnattöverslag och ska upp i ansiktet och hälsa på folk hon aldrig brytt sig om och piper av glädje om man råkar ta på henne.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Sveriges bästa ortoped finns i Strömsholm, är kanske 13 mil dit från stockholm, men det är ju helt klart värt det att söka upp honom. Det är inte direkt i stockholmsområdet.. men ni kanske kan lösa den biten på något sätt?

Stackare.. Hoppas ni får ordning på allting snart. Kan tänka mig att Rådi inte är stormförtjust i att vila så mycket som hon har fått göra på sista tiden. Min hund har vilat bort större delen av detta året känns det som och han är bara knappt hälften så aktiv som er och det gillades inte :crazy:.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Strömsholm är inget problem att uppsöka om det är det bästa alternativet.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Alltså, har hon sträckt en muskel så kan det ta upp till tre veckor innan det är bra. Min tränares hund skulle göra en flykt (IPO) och hugger tag i figg och gapskriker ( och det är ingen hund som gapar i vanliga fall). Därefter var han blockhalt i bak. Hon hade haft en liknande skada på tidigare hund, där läkningen tagit hela tre veckor/en månad. DÅ var det muskeln som brustit.

På nuvarande hund gick det snabbt och smidigt att läka då skadan lindades mycket hårt när skadan var purfärsk, för att sedan lindas lättare 15 min efter.

Det är väl inget direkt svar på frågan, men räkna med mer vila om det ÄR en muskelbristning eller sträckt sena tex.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Tror jag hade hört med Strömsholm om jag var du :)

Edit; Såg att någon redan föreslagit det.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Christophe Bujon på Södra djursjukhuset vid Kungens kurva är erkänt duktig.

Du går hos Bagarmossen nu, eller hur? Både Sara Fridén och Marcel Lee är ju mycket duktiga ortopeder. Men kanske jag ändå skulle åka till Strömsholm eftersom de har MR-kamera. För det tror jag inte att de har på Bagis. Om Södra sjukhuset har det vet jag inte. I varje fall hade jag nog velat kolla upp leden och omkringliggande muskulatur ordentligt om det var min hund och då räcker inte vanlig röntgen och ultraljud tillräckligt långt.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Nej, jag går på Stockholms djurklinik. Bagarmossen hade jag kontakt med via telefon direkt efter skadan eftersom hundar ALLTID gör sig illa på helger (undrar varför?). De tyckte bara att jag skulle avvakta.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Aha, då var det i den vevan som Bagis kom upp. Jag visste bara att jag hade snappat upp Bagis i samband med skadan.

Har man kollat efter inflammation i leden med ultraljud förresten?

Att hundarna skadar sig akut på helgen tycks faktiskt vara mer regel än undantag.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Nej, hon är inte ultraljudad. Det var min tanke att det kunde vara nästa steg. Ibland kan det vara intressant att fundera på vad resultatet av en ev. undersökning kan bli också. Säger de bara "hon har XX, vila henne" så är det ju det vi gör redan. Hittar de däremot något som man måste gå in och åtgärda blir ju åtgärden den föreslagna. Dock tror jag väl inte det eftersom hon verkar för frisk och bra för att det ska vara en större skada. Jag tror jag kanske avvaktar några dagar och ser hur hon ser ut.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Men är det en ledinflammation så är det ju inte bara koppelvila tills hältan ger med sig, man kan ju behöva dämpa inflammationen mer aktivt.
 
Sv: Ligament, sena, ortoped?

Mmm. Hon har ju fått Metacam fram tills denna helg. Nu är kuren slut och jag var nyfiken på att se om det skulle synas en försämring, eller om hon skulle visa smärta när det smärtstillande tog slut.
Det är inte det att jag är emot behandling alltså, bara att jag är lite rådvill vad som är det lämpligaste och hur allvarlig skadan är.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
944
Senast: sassiball
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 138
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 124
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 314
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp