Ligamentskada eller vad?

Tjopphopp

Trådstartare
För två år sedan blev pållen halt. Först misstänktes kotledsinflammation eftersom 90% av hältan släcktes på bedövning där, men när hältan blev värre trots två behandlingar så bedövade vi om och då satt hältan i hoven. Varken röntgen eller UL visade någonting och symtommässigt diagnostiserades han med ligamentskada i hoven. Vilade sammanlagt 6 månader innan han friskförklarades och vilade sedan en månad extra.
Sattes igång och tränade och tävlade framgångsrikt 8 månader.

Blev sedan halt efter tävling, men hältan försvann på ett par veckor och då avståndet till vettig veterinär är långt och hältan gick över, så blev det inget besök där. Vilade precis som tidigare lite extra och sattes igång väldigt, väldigt försiktigt

Sattes igång och kom så långt att han hoppa innan han blev halt igen. Samma visa, försvann på ett par veckor och den gången åkte vi till veterinär och kom ner med en häst som inte visade någon hälta eller ömhet.

Gick ett par månader så var det dax igen. Halt hemma och borta ett par veckor senare då vi kommit till veterinär. Fick ändå vila längre (sammanlagt 3,5 månader) och sattes igång nu under tidiga våren.

Kom till träning och faktiskt en tävling och några veckor senare, halt igen... Nu har det gått ett par veckor och pållen är fortfarande halt.

Vi ska till veterinär, som tyvärr har lång väntetid, men det känns inte så hoppfullt eftersom hältorna återkommer. Ni som haft ligamentskada i hov, har ni varit med om liknande?
Funderar även på om vi måste bita i det sura äpplet och göra MR, vilket försäkringen inte täcker.
 
Nej. Skadan konstaterades dock på UL så var ju lätt att följa tills den var utläkt. Minns aldirg om det var yttre eller inre på hovleden, tror inre. Travade en månad rakt fram när den var utläkt o sedan normal igångsättning. Inga mer problem sedan. Hoppas ni hittar felet!
 
Nej, de som fått upprepade problem har haft mer än bara ligamentskador. Det har varit pålagringar med.
Då har man ibland kunnat få dem att hålla några år till genom anpassad ridning i balans på släta underlag.

Var bor ni? Funderar på om jag vet någon vet bra på sånt här där ni finns.
 
Nej, de som fått upprepade problem har haft mer än bara ligamentskador. Det har varit pålagringar med.
Då har man ibland kunnat få dem att hålla några år till genom anpassad ridning i balans på släta underlag.

Var bor ni? Funderar på om jag vet någon vet bra på sånt här där ni finns.
Inga pålagringar eller andra avvikelser har synts på röntgen, trots att många bilder tagits i alla olika vinklar.
Norra Sverige!
 
Det låter som ni inte hittat rätt diagnos. En MR av hoven visar med största sannolikhet felet, om det nu sitter i hoven.
 
Det låter som om det kan vara strålbensbursan som ställer till det. Min häst har varit skadad länge, med ett par omgångar av "frisk" emellan, och vi har åkt till ett par veterinärer som konstaterade kotledsinflammation och behandlade utifrån det. Hon blev till slut utdömd av en veterinär, men jag tyckte hon såg för frisk ut så jag bytte till Husaby och veterinären där trodde ligamentskada. Det var först vid återbesöket, vid longering, som hästen snubblade till bak och då bytte framben att halta på som det gick upp ett ljus för veterinären. Och det var strålbensbursan. Tydligen mycket svårt att diagnosticera. Just min häst kommer aldrig att komma tillbaka till tävling, men promenadhäst och ett par föl är vår framtid just nu. Hon går numera med ringskor och sulor (equi-pak) och kommer så göra resten av livet antagligen, men allt för att hon ska må bra. Det är ju tyvärr apdyrt med den typen av skor och dessutom var 6e vecka. Jag är bara glad att få ha kvar henne. Vi har en helt *underbar* veterinär som jag har största förtroende för. Jag har bett henne säga till om det blir för mycket för hästen och att vi då ska avsluta, men veterinären har tyckt som jag att detta är en häst med massor av livsenergi och väl värd att kämpa för.

Hoppas ni hittar felet på din häst. MR låter mycket klokt i detta fall. Jag var själv inne på det med min innan vi hittade vad som felades henne.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp