Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Asa_S

Trådstartare
Tillbakakommen från kliniken med egentligen mer frågetecken än uträtade sådana...

Bakgrund: hittade hästen ordentligt halt i hagen en lördag, ej feber, och var in på klinik efter helgen då hältan inte förbättrats. 3-gradigt halt på asfalt, vet gissade på fraktur, röntgen av hoven, ingen fraktur, däremot hbf på insidan av hoven (vf). Vet trodde inte på det som orsak till hältan så hoven bedövades bort (bed sattes vid nerveran som går ner till hoven, ovanför ballarna), men hältan var bara något lite bättre. Böjdes ej då hon bedömdes för halt för det. Ingen mer bedövning, vet bedömde att det var en låg hälta då hästen hade synlig puls ovanför kotan på insidan. Två kurer av något preparat som jag nu har hjärnsläpp på men med X i början, därefter bara hagvila, hältan då betydligt bättre.

Idag, ca 6 veckor senare: Trav på asfalt rakt spår initialt 1-gradigt halt, böjde ej eftersom jag var där för ultraljudsundersökning. Kollateralligamenten var helt OK, däremot uppvisade mediala sesamoidligamentet någon typ av skada, som av UL-killen bedömdes som "akut", "förtjockad" och av lokale vet "porös". Sedan sades inte så väldigt mycket riktat till mig, min uppfattning är dock att UL-killen var pessimistisk utifrån det han såg medans lokale vet vill behandla med ringsko och skrittning i 4 månader och sedan komma tillbaka för nytt ultraljud. Det var väl i ungefär samma läge det blev väldigt virrigt för mig. Det framkom inte om det var av avgörande betydelse för läkningen att hästen skrittas i 4 månader och när jag försökte få reda på det sa lokale vet ungefär att hästen skulle tycka det var roligare att skrittas än att stå (och då var det plötsligt tal om någon gång ibland) samt att igångsättningen skulle ta längre tid (vilket iofs är sant men inte har med prognosen att göra). Jag fick också intrycket av att UL-killen inte förväntade sig något stort resultat på ÅB i december (eller alls?), varvid lokale vet sa att om jag ändå inte rider under vintern (vilket jag normalt gör, fattar inte vart den kommentaren kom ifrån?) kunde jag ju komma tillbaka i februari och UL:a då.

Så nu står jag här som ett fån och vet inte egentligen vad som gäller. Inte sjukhage, det är helt klart. Men ska hästen skrittas varje dag i 4 månader, eller varje dag fram till februari, eller kan den för läkningens skull lika gärna stå i hage och skrittas igång senare, när det blir dags för igångsättning? Att det kommer att ta tid, det var de överens om, men är det någon idé att kolla i december? Ingen av dem tror att det är läkt då, så vad vinner man på att kolla det då? Är det lika bra att vänta med att kolla till i februari?

Svaren måste naturligtvis bli hypotetiska eftersom ingen har sett UL-bilden. Men i allmänhet: hur läker man en ligamentskada bäst? Hur lång tid väntar man innan man kan bedöma om det öht kommer att läka? Är det vanligt att man får ta bort hästen pga ligamentskada eller är det mer i undantagsfall det inte läker? Hästen är 175 cm hög och vi bor mitt på en bergssida, så det sluttar både uppför och utför runtomkring. Plan hage kan vi fixa, men inverkar hästens tyngd och vägarnas lutande på rehabiliteringen?

Ska försöka få tag i vet igen på fre (kan ej ringa från jobbet) men är inte säker på att svaren kommer att bli någe bättre. UL-killen har de ju bara anlitat så honom kan jag knappast få tag i. Därför frågar jag nu här, misstänker att den samlade erfarenheten här kanske är större än lokale vettens :confused:. Jag tar gärna också emot tips på vart man kan hitta info om sådana här ligamentskador.

TPF / undrande Åsa

edit: glömde - hästen är inåttåad.
 
Senast ändrad:
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Har en häst som fick en ligamentskada i hoven (kommer ej i håg namnet:confused:)för 2 år sedan.

In från hagen kommer blockhalt häst utan sko hb (som sedan hittades mellan 2 stockar)
Dom trodde först hovbensfraktur på kliniken. men såg inget på röntgen.
hoven gipsades ändå och boxvila antal veckor 2? (kommer inte i håg hur länge) + massa medikamenter...(inte så kul då hon var dräktig)

ner för åb hästen ohalt i skritt när vi knallade in med gipset, sedan när hon fick av det var hon lika halt igen, :cry:

Ny röntgen fortfarande ingen fraktur:confused: vet kliade sig i huvudet.
men misstanke om ligamentskada i hoven kom då fram.

PÅ den kliniken resonerade dom så här:
eftersom skadan satt i hoven med lite möjlighet för ev svullnader att "komma nån vart", så rekomenderade dom fullständig boxvila för att låta ligamenten läka ifred.

Hon fick 2 veckors boxvila till med gips, sedan åb med med råd att sko med ringsko med sidokappor långt bak för att "låsa" hoven ytterligare ett tag. 2 skoperioder.

Sattes sedan i gång långsamt på hårt/jämt underlag (skritt på asfalt)
Igångsättningen tog ca 6 v 1 vecka skritt, sedan succesiv ökning. Stod i sjukhage hela den tiden

Är i dag i full gång och tävlingsdebuten närmar sig, även stolt mamma till mitt nick Sazalamel nu 1 år

Lycka till med din häst
(jag hade nog valt sjukhage och vila)
 
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Förstår jag dig rätt om jag räknar med att ni hade ca 20 veckors konvalecens? Det blir drygt 4 månader.

Pratade med vet på annan klinik som sade att vila räcker, så jag kommer att låta henne gå i sin hage fortsättningsvis och börja skritta senare. UL efter 3 månader är tydligen standard, så då blir det nog så. Det jag hört från flera håll är att det läker men på lång tid, och hur hållbarheten blir vet man inte förrän man sätter igång hästen. Tur antar jag att det skett i hagen och inte som en direkt följd av träning för då hade prognosen för hållbarhet varit sämre.

Ingen annan som har erfarenhet?
 
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Hur gick det för din häst?? står med en ligamentskadad häst nu och det finns så otroligt lite att läsa om dom här skadorna...
 
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Vi testade skritta någon gång under tidig höst men hon var trög uppför så jag lade ner det efter att det visat sig efter kontakt med vet att det var tiden snarare än skrittandet som var av vikt. Om jag inte minns helt fel gjorde vi återbesök med UL i enlighet med första intentionen, alltså borde det varit i dec. Före åb hade hästen skrittats igång i två veckor för att jag ville åka på åb med en häst belastad enl rekommendation. UL visade att ligamenten fortfarande inte såg normala ut men UL-vet tyckte jag skulle sätta igång ändå eftersom man inte kunde veta om de någonsin skulle återgå till normalt utseende. Vi skrittade i säkert 1½ mån ytterligare och lade därefter in trav 10 steg per ridtur i flera omgångar och därefter likadant med galopp, det var alltså under säkert 2 mån till som en stoor del av ridturerna var i skritt och resten var av mer art styrketräning än konditionsbelastning.

Hoppas det går bra med din häst! Jag trodde aldrig det skulle gå så bra med min men det visar bara att man aldrig kan veta i förväg. Just detta ligament tror jag dock inte belastas speciellt hårt vid normala förhållanden, hon måste ha vrickat sig något otroligt i hagen, gått omkull över hoven åt fel väg eller något.
 
Senast ändrad:
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Min häst har inte en traumatiserad ligamentskada, däremot har hon vad veterinären benämner som "ligamentskador" pga en op i området. Hästen har behandlats med stötvågor i området, tre gånger med två veckors mellanrum. Detta för att ärrvävnad ska bildas och stabiliser upp området.

Vet inte om man kan använda stötvågor i det akuta skedet och hur det är med laser på dessa skador.
 
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Vilka/vilket ligament är skadat? Min häst fick ligamentskador i kotan, yttre sidoligamentet och raka kotsenbensligamentet (och ytliga böjsenan). Magnetröntgad häst. Fick stå i liten hage och skrittades i något halvår, när de väl hittade vad det var (tog ca 5 månader och många klinikbesök). Sedan låångsam igågnsättning med korta pass trav, och ett bakslag då vi fick skritta i en månad igen. Hästen blev bra, men totalt tog det 1.5 år efter skadan innan den var fullt igång.
 
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Det verkar vara väldigt olika med ligamentskador. Vissa klarar belastning, vissa inte.
Jag har ett treårigt sto som har ligamentskada på insidan av höger framknä. Kommer inte ihåg det exakta namnet på själva ligamentet.
Hon var halt på höger fram på första besöket hos vet i november. Ultraljud visade ligamentskada. Vid återbesök för ett par dagar sedan var hon fortfarande halt på höger fram, till och med mer halt nu än förr.
Vet trodde inte på en god diagnos utan trodde snarare att just denna skada inte skulle läka ut då det gått så lång tid.
Han sa att det är väldigt olika från individ till individ.

Stötvågsbehandling sägs vara mycket bra till ligamentskador.
 
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men berättar min story. Islandshästo som rörde sig dåligt. Inte akut halt på ngt vis, mest "dassig". In på klinik, de hittade en kotledsiflammation. Behandlades, blev inte bra, in igen, då hittade de en allvarlig ligamentskada. vets kommentar "Hon ska va MKT mer halt av den här skadan".
Skräp med hästar med så hög smärttröskel.
Sjukhage i 6 veckor. Ingen skritt. Mkt viktigt att hålla sig lugn. PÅ Åb såg det bättre ut, fick börja gå i stor hage om hon inte brallade och busade.
Gick bra. Sen fick hon fång. Men det hör inte hit.
Det som är viktigt att tänka på att ju att de (min iaf) inte får röra sig på knöligt underlag(frusen lera-katastrof), de får inte halka, eller göra nånting sådant. Snöstyltor är ju en mardröm.
Ring vet o hör efter hur de vill ha det! Hade jag nog gjort!
 
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Kan dra hela historien...
Började med att han inte kändes 100% fräsh åkte till klinik i gbg och det konstaterades knäleds och kotledsinflammtioner på båda fram... behandlades med tuppkamm och kortison + biolight i en vecka..

Tillbaka på återbesök efter 3 veckor och endast 0,5 grader på koterna helt ren på knäna.. vet sa sommarbete i 5 veckor och sen tillbaka.

Kommer tillbaka efter 5 veckor och han är 2 grader halt på både knä och kota i vä fram. helt ren i höger. frågar vet om vi kan uktraljuda men får ett nej det är ingen sån skada.
Sprutar igen men känner att det är ngt annat

Åker till annan klinik ovanför skara och dom hittar 2 st ligament skador i kotan både yttre och inre sidoligamenten + plus en skada på gaffelbandsfästet i knät. Sjukahe och promenad 1 gång om dagen behandlade även med chockwawe.
tillbaka om en månad.

Åkte fram och tillbaka några gånger och gjorde cochwawe. hältan var noll. Fick börja skritta uppsuttet efter 1 månad hade då skrittat och tömkört i 1 månad. tillbaka om 2 månader.

Kommer tillbaka på återbesök för att ultraljuda och och kolla hältstatus. hoppades på att få börja små trava. 2 grader halt och inre sidoligamentet nya akuta blödningar. Kör nu med biolight då han svarade positivt på det sist.

Har alltså enbart behandlat Ligamentskadan i 4 månader men totalt har han stått i 6,5 månader

han har också back on track på sig.
 
Sv: Ligamentskada - erfarenheter, prognos?

Biolight verkar med olika ljus bland annat IR och ngt mer kommer inte ihåg vad det hette. men även vet rekommenderade det. även om det är en alternativ behandling.

Många i min närhet som också har användt den har fått mkt goda resultat.
Biolight är ungefär som en lampa som man kör längs med kroppen på hästen.

Jag har skrivit lite mer om den på min blogg och det finns även bilder på när jag använder den på hästen där..

www.nathaliesegersten.blogg.se
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker"...
2
Svar
22
· Visningar
1 996
Senast: EZMK
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp