Ligamentskada i nacken, nån med erfarenhet?!

Pantertanten

Trådstartare
Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken bla (han har även ont i korset och är allmänt stel). Under hösten har jag masserat, värmt med värmekudde på nacken, kollat och åtgärdat tänder, jobbat jättemkt med uppmjukande övningar osv.

Han är väldigt svår att böja, och har svårt för galoppen. Tar gärna bara några steg innan han vill bryta av (på volt). Slänger gärna in bogen..
Han är bara 5 år och inte riden så mkt (oftast bara ut i skogen) så svårt att säga om han alltid har varit såhär i galoppen.. jag skulle säga att han har varit lite till och från, i perioder har det gått bättre, men aldrig superbra skulle jag säga.

Har nu varit hos veterinären som bla hittade ligamenskador på ena sidan i nacken, just bredvid örat typ..
Ska behandla med shockwave therapy/ljudvågs(tror jag det heter på svenska?) Behandling, men enligt vet så ser prognosen inte bra ut..
Ska tillägga att även röntgen gjordes och där hittades inga skador, så det är bara ligamentet.

Han hade en skada för ca 1.5 år sedan då han verkade ha slagit huvudet, ville/kunde inte lyfta det.
Veterinären blev ditkallad och kunde ej se någon orsak (han ömmade inte på nått speciellt ställe eller hade någon uppenbar skada). Han fick metacam och ordinerad vila tills vidare och problemen försvann efter ca 10 dagar.

Jag misstänker att ligamnetskadorna kan ha uppstått redan då, men man kan ju såklart inte veta säkert, han kan ju ha dratt en brall i hagen å ramlat nyligen också.

Det syntes iaf på UL att det inte var någon pågående inflammation, och hon kunde se att skadan uppstått av trauma.


Har Någon varit med om liknande?! Har försökt googla men hittar ingenting om ligament skador i nacken!
Har läst mkt om shockwave å den verkar ju ha haft bra effekt på många, men tänker att det då kanske är lite nyare skador? Om det stämmer som jag misstänker att han fick detta för nästan 2 år sedan så känns det rätt kört om det inte har börjat läka nånting av sig själv 😢

Skriv gärna om ni varit med om något liknande..
Är så orolig att jag ska måsta ta bort min kloka fina lilla häst så ung..
 
Jag uppdaterar lite här för dom som ev kan vara intresserade..
Veterinären var väldigt skeptisk till att behandling kommer att fungera.
Men efter att ha pratat med min ET (som har sett hästen 2-3ggr innan vi åkte till veterinären) så har jag iaf fått lite bättre besked..
Hon tror att han har goda chanser till att åtminstone kunna få ett bra liv som promenadhäst! Hon säger att hon ändå sett stor skillnad på hans stelhet och ömhet i nacken sen vi började koncentrera oss på att rehaba den för några månader sedan. Hon har arbetat i branschen i ca 16 år och har mkt erfarenhet, och nära kontakt med veterinär. Vi ska nu göra shockwave behandling 3 ggr sen åka på återbesök för att se om det gjort nån skillnad, och då kommer även ET vara där (Hon och den här veterinären arbetar ofta tillsammans). Vi kommer då lägga upp en plan för rehab och eventuella fortsatta behandlingar.

Enligt ET så är hon typ *nästan* helt säker på att han åtminstone kommer att fungera som sällskaps häst. Hon skulle va förvånad om vi inte kan rehaba så att han kan användas på hobbynivå, och säger att hon nog tror och hoppas att vi även kan få honom så fräsch att han kommer fungera helt normalt!

Så skönt att få input från nån som jobbat med liknande och har lite ljusare framtidshopp 😅 jag är nöjd sålänge jag kan ha kvar honom och han är smärtfri, även om vi såklart hoppas på full återhämtning ❤

Antagligen har han varit med om en smäll/fall eller liknande som dragit sönder ligamenten. Sen har det växt ihop och blivit som små krustor och ärrbildningar. Det är ligamentet som går mellan översta halskotan och fäster i huvudet. En väldigt ovanlig skada enligt veterinären, som hon bara har sett ett fåtal ggr..

Han var även väldigt dålig i bakpartiet (nått som ET även nämnt när hon varit här och vi försökt åtgärda), men då detta var mer akut har vi inte hunnit kolla mer på det ännu.. Antagligen så hör det ihop, och baken har tatt stryk då han försökt av/ombelasta pga ont i nacken..

Håller nu alla tummar för att detta ska gå vägen då jag kan behålla min fina häst ❤
 
Jag hoppas att allt går bra för dig och din häst.Min egen uppfödning fick jag tyvärr avliva när han var 4.5 år,men han hade kraftig atros i nacken.Det din häst har problem med svag bakdel kommer säkert från nacken,det var så det visade sig på min.Min veterinär sa att det beror på nerverna från nacken gör så att bakdelen inte hänger med. Men jag hoppas att det går bättre för din häst.
 
Jag har heller ingen positiv historia att dela med mig av, tyvärr.
Min femåriga uppfödning upplevdes också stel och ovillig, ville inte gå fram ordentligt och var lite snubblig. Snubbligheten förklarades först med att han var stor och valpig.

Han blev först behandlad i SI-lederna, när det var bra blev ursprungsproblemet värre. Vid nästa besök hos veterinär misslyckades han på alla neurologiska tester, och på röntgen fann man en medfödd skada på de två första kotorna i nacken.
Precis som för @valegro kom problemen bak från nacken på även min.

Min bedömdes inte vara säker att rida pga skadan och fick i veckan somna in.
Han hade inte ont av sin skada, men tillväxtzonerna var inte slutna än så veterinären uteslöt inte att han skulle få det när han växte mer. Med tanke på snubbligheten så var han inte heller längre en glad häst i hagen även om han var smärtfri. Såhär i efterhand är de små tecken han visade tydliga.

Lycka till med rehaben! ❤️
 
Ja jag håller alla tummar..
Det togs röntgen och UL där man såg att det inte var några skador på kotor, enbart ligamenten. Vi kollade även den där nerven som går genom halsen å hela kroppen (kommer inte ihåg vad den heter 🙈, men det är den som styr balansen osv) och det var inga förträngningar eller nått på den, så han är inte neurologiskt påverkad. Så utsikten ser ju ändå rätt ok ut. Jag återkommer efter ÅB och rehab och uppdaterar hur det har gått!
 
Jag har inte erfarenhet av ligamentskada i nacken men i ett bakknä. Min häst fick stå över 1 år och blev bra. Men reds också väldigt försiktigt i ett år sen innan vi började rida på mer ordentligt. Ligament tar lång tid att läka.
 
Jag tänkte göra en uppdatering på den här tråden för alla stackare som har hästar med liknande skador och googlar frenetiskt efter svar!

Hästen fick 3 behandlingar med chockwave, ca 2-3 veckors mellanrum. ÅB i februari, där det konstaterades att nacken kändes mkt bättre! Vi gjorde inget UL, då de sa att själva skadorna på ligamentet antagligen ändå alltid kommer att synas, men dom böjde igenom halsen och nacken och kände stor förbättring!
Hem med "tränings schema" och ÅB med equiterapeut. Fick övningar för att stretcha nacken och hålla den mjuk.
Idag (början av april) var equiterapeut ute och sa att hon skulle se nacken som helt återställd, hon hade aldrig trott att detta var en "nackhäst" om hon inte visste det sen innan!

Vi vet ju inte hur framtiden ter sig, och vi ska såklart vara extra försiktiga och uppmärksamma på ev framtida problem (ergonomiskt nackstycke, inga ryck i repgrimma och helt enkelt tänka ett steg extra kring allt som har med nacke att göra), men prognosen ser väldigt god ut, och som det ser ut nu så kommer han kunna ridas och tävlas som vilken häst som helst!
Behöver jag skriva att jag är så överlycklig över hur bra det gick för min lilla häst! 🥰
Efter sån dålig första prognos och trott att man ska måsta avliva, men kanske KANSKE får ha han som promenadhäst, till helt återställd på bara några månader! Helt otroligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 122
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 008
Senast: pews1972
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp