Ligamentskada

L8P8

Trådstartare
Min häst blev halt för ett par veckor sedan. Var hos vet och då blev diagnosen efter utredning "lätt stukning" och behandling med tuppkam i kotleden. Blev ordinerad två veckors vila/skritt och åb e två veckor. Jag var på åb igår och då var hon inte ohalt, inte ohalt alls, faktiskt. Liite hälta vid longering på djupt underlag, på hårt underlag var hon rejält halt. Reagerade kraftigt på böjprov på kotan, i knäet blev det inte mkt reaktion.

Bedövade bort kotleden och då minskade hältan, men försvann inte helt. Bedövade knäet, men det blev inte ngn skillnad. Röntgade kotan från sidan och bakifrån och då upptäcktes att sesamkotbenen satt lite olika högt. Då sa vet att om man får en skada på ligamentet som ligger mellan sesamkotbenen, så "orkar" den inte hålla uppe dem som den ska, utan det ena sesamkotbenet kan då bli lite sänkt. Det gjordes ett UL som konfirmerade skadan. Dock var det en lindrigare skada, ingen blödning utan bara lite uttänjt (och det känns ju bra).

Vet kallade ligamentet "sesamligamentet" el "sesambensligamentet", men jag kan inte hitta någon info om det och med tanke på att hon kallar kotsenbenen för sesamkotbenen, kan det vara djupa böjsenan hon menar? Jag skulle gärna ringa och fråga, men det är stängt på kliniken till på tisdag och jag försöker leta info om liknande skador. Jag fattar att det säkert är svårt för er att veta vad min veterinär menar, men det kanske finns någon som har bättre koll på hästarnas anatomi än vad jag har och som kan underlätta mina utforskningar lite. :)
 
Jag tror hon kan mena ett av de två sidoligament som finns på kotleden. Det benämns helt enkelt sidoligament..
 
Nej, det är inte på utsidan. Det är på baksidan, fast längre in, mellan kotsenbenen.
 
Hittar inget liknande kort ligament där i min hästanatomibok. Däremot sitter ju vad de kallar annuralligament på baksidan av kotan.
Och så blev trådlänken fel också, här kommer den igen: http://www.bukefalos.com/threads/skada-pa-hovbenets-sidoligament.1202063/

Om man läser texten på sidan från hästsverige verkar det kuna finnas fler ej namngivna ligament i området?
"På skenbenets baksida ligger de två böjsenorna. Den djupa böjsenan har sitt ursprung i den djupa böjarmuskeln och slutar i sitt fäste på hovbenets undersida. Vid kotleden ligger djupa böjsenan tillsammans med ytliga böjsenan i kotsenskidan. Ytliga böjsenan har också sitt ursprung i en muskel högre upp på benets baksida och fäster på kot- och kronbenen. I kotledsområdet hålls dessa senor i läge av olika ligament. Ett av dessa är det tvärgående annularligamentet"
 
Senast ändrad:
Vet kallade ligamentet "sesamligamentet" el "sesambensligamentet", men jag kan inte hitta någon info om det och med tanke på att hon kallar kotsenbenen för sesamkotbenen, kan det vara djupa böjsenan hon menar? Jag skulle gärna ringa och fråga, men det är stängt på kliniken till på tisdag och jag försöker leta info om liknande skador. Jag fattar att det säkert är svårt för er att veta vad min veterinär menar, men det kanske finns någon som har bättre koll på hästarnas anatomi än vad jag har och som kan underlätta mina utforskningar lite. :)

Om du googlar på "sesamoid ligament equine" får du upp ganska bra anatomibilder. Som du kan se finns där en massa små sneda och raka ligament omkring kotsenbenen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 874
Senast: Ajda
·
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 335
Senast: Svejsan
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 516
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 818
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp