Ligamentskador?

MisanMiley

Trådstartare
Hej.

Jag har en ponny där vi efter 3 behandlingar i hovlederna nu sett med röntgen och ul-ljud att hon har förändringar i infästningarna och ligamentskador i sidoligamenten, båda fram och både yttre och inre ligamenten är skadade.
Någon som varit med om liknande? Hur gick det för er? Förstår att prognosen är mycket dyster.
 
Hej.

Jag har en ponny där vi efter 3 behandlingar i hovlederna nu sett med röntgen och ul-ljud att hon har förändringar i infästningarna och ligamentskador i sidoligamenten, båda fram och både yttre och inre ligamenten är skadade.
Någon som varit med om liknande? Hur gick det för er? Förstår att prognosen är mycket dyster.

Inte haft skador på ligamenten i hovarna men på patellaligamenten i bakknäna. Ett stort hål i ena på 2 cm. Vila 1 år, sen skogsmulleridning 1 år. Hon är frisk idag.

Hästen ärmin uppfödning och i alla avseenden mina drömmars häst. Därav att hon fått all tid i världen och lite till att läka. Kanske inte hade gett en annan häst så lång tid då prognosen hela tiden varit oviss. Veterinärerna sa ju inte att hon skulle få 2 år på sig, utan mer vila 3 mån sen sätt igång och kom tillbaka.
 
Ja. Gav lång vila, 8-12 månader i hage, blev inte bra. Snarare försämring än förbättring. Hovar är svåra och läker sämre än andra ställen, fick jag höra.

Beklagar :(
 
Tror det var nått sånt en bekants häst fick. 6 månaders vila på box och i liten hage, ingen som helst förbättring efter det. Han fick vandra vidare dels pga prognosen och dels för att han inte mådde bra av att inte få röra på sig alls.
 
Jag känner till flera som haft det, två i närtid som konstaterades mha MR. Den ena stod i fålla typ ett år, blev bra men gick sen bort i en olycka. Strax innan det hade hon börjat kännas lite knackig men oklart om det var samma skada. Den andra går GP dressyr, både innan och efter skadan. :)
 
Min med skador i både inre och yttre ligamenten vid hovleden gav jag och min veterinär upp på efter typ 3 mån när hon bara blev sämre.
 
Hej.

Jag har en ponny där vi efter 3 behandlingar i hovlederna nu sett med röntgen och ul-ljud att hon har förändringar i infästningarna och ligamentskador i sidoligamenten, båda fram och både yttre och inre ligamenten är skadade.
Någon som varit med om liknande? Hur gick det för er? Förstår att prognosen är mycket dyster.
Vad intressant! Ni kunde alltså se detta med vanlig slätröntgen o behöver inte MR?
 
Min ponny hade en ligamentskada och han fick lång, lång vila. Veterinären sa ju vila 3 månader typ, men det räckte inte och jag lät honom vila vidare, ett år ungefär. Sedan skrittade jag honom bara, i tron på att han inte skulle hålla för något mer. Han fick tillbaka hältan en gång men blev åter bra med vila (några månader den gången) och sedan efter ungefär ett år till av bara skritt så var han väldigt fräsch, busade som attan i hagen utan några men och jag vågade trava och galoppera honom uppsuttet igen. Dock ingen hårdträning utan mer lätt skogsmulleridning. Vet inte om han hade klarat av mer men det fanns ingen anledning att prova. Fick till slut ta bort honom av en helt annan anledning.
 
Vår store har (och har haft) diverse ligamentskador.

Han började med höger fram, kollateralligament i hoven och vänster bak också nåt i hoven. Vi hittade det relativt tidigt och han åkte på sjukhage med totalt stillastående i 1,5 månader, samt sjukbeslag så ligamentet skulle få vila - sen fick han kolik och fick börja röra på sig under kontrollerade former.

Dom har läkt nu, men då tyckte han det var en strålande idé att ha sönder lite ligament i höger bakkota istället. Det har behandlats med sjukbeslag (han är en j-a dyr pålle den där ;-) ) och ridning endast skritt och trav på fast underlag. Veterinären har inte varit ute än för återbesök, vi räknar med att han ska komma ut i Oktober. Så där vet vi inte vad som kommer hända.

Enligt vår veterinär ska han kunna bli fullt återställd och återgå i full användning, men det återstår att se. Han vilade 6 månader innan vi kunde börja rida och efter 1,5 år blev han friskförklarad från första skadan - men då tyckte han ju att en ny skada vore roligt... Inte alltid så skoj med överaktiva hästar som far runt och busar i hagen :-(
 
Hej.

Jag har en ponny där vi efter 3 behandlingar i hovlederna nu sett med röntgen och ul-ljud att hon har förändringar i infästningarna och ligamentskador i sidoligamenten, båda fram och både yttre och inre ligamenten är skadade.
Någon som varit med om liknande? Hur gick det för er? Förstår att prognosen är mycket dyster.
Jisses, på båda fram?
Undrar vad hon gjort då..

Min fjording har haft på ena sidoligamentet.
Det gick väldigt bra. Fullt återställd för igångsättning på 4månader tror jag det var Men då gav jag det några veckor extra tror jag. ..
Utöver vanlig behandling med vila och promenader så valde jag även att åka så han fick tre omgångar stötvågsterapi för att stimulera läkningen..

Kul att ni får börja sätta igång.
 
Vad intressant! Ni kunde alltså se detta med vanlig slätröntgen o behöver inte MR?
På min anade veterinären någon skugga på slätröntgen och körde då ultraljud och hittade det. Så vi "slapp" också MR.
Det var ett antal år sedan också, och då känns det som man körde betydligt färre MR än nu.
 
Jag har varit med om ligamentskador i hov två gånger, olika hästar.
#1: diffus liten hälta som kom och gick, syntes på böjt spår. När ingen förklaring hittades efter flera vändor på kliniken så skickades vi på MR och ligamentskada i hoven hittades. Oklar prognos (typ "testa och se"). Hästen vilade i nästan ett halvår, var sedan ohalt och började ridas försiktigt igen. Skoddes med ringsko i början men jag upplevde att han blev öm av det så bytte till vanlig sko. Ligamentskadan gav inga mer problem sen...

#2: hittades med UL, hon hade skadat sig ordentligt och det var skadat från sidoligament i hoven ända upp i kotan, hela ena sidan liksom. Vilade i sjukhage. Åkte in på ÅB ungefär var 6e vecka och ultraljudade igen för att se läkningen. Läkte mycket snabbare än väntat, såpass att veterinärerna var förvånade och efter 3-4 mån började vi med igångsättningsprogram som dock avbröts pga en skallfraktur (:meh:🙄) så sattes igång under en längre period. Men skadorna läkte utan komplikationer.
 
Min häst har haft lindriga inflammationer i sidoligamenten i båda framhovarna (plus en liten slada på djupa böjsenan i höjd med strålbenet), det tog dock lång tid innan vet hittade rätt diagnos.
Hon blev bättre initialt av metacam och vila men sen stod det helt still i några månader. Till sist gjorde vi MRI och det var då problembilden blev tydlig, sen sprutades hon med kortison i hovarna + fick kortison intramuskulärt 10 dagar och då hände det grejer! Fick spruta hovarna en gång till för att bli helt hältfri och nu är hon under igångsättning. Har även fått specialskoning för att underlätta.
 
Hej.

Jag har en ponny där vi efter 3 behandlingar i hovlederna nu sett med röntgen och ul-ljud att hon har förändringar i infästningarna och ligamentskador i sidoligamenten, båda fram och både yttre och inre ligamenten är skadade.
Någon som varit med om liknande? Hur gick det för er? Förstår att prognosen är mycket dyster.

Mitt 7 åriga sto hade liknande problem, i hennes fall lät jag henne somna in. Hon hade inte perfekt benställning (men inget extremt, men tydligen tillräckligt i detta fall) och hovarna var inget vidare heller (ballförskjutning på insidorna) så var nästan förväntat att hon inte skulle hålla förevigt. Hon hade aldrig trivts som promenadhäst, blev stressad av att gå på lösdrift.

Har sett samma sak på en 1,5 åring, men där försökte man ge den tid att läka. Men ligamenten läkte "fult" och hästen blev nästan som stelopererad från kotan och nedåt. Började slita tån på hoven extremt, special skoddes, men var obekväm, fick ett avvikande rörelsemönster och blev rätt snabbt halt även på andra ben då den avlastade det stela benet så den blev inte mycket äldre än 2 år 🙁
 
Vad skönt att det gått så bra för en del!!!
Känns lovande 💕
Jag har precis fått diagnos efter MR: lättare skada på inre ligamentet vid hovbenet, inflammation i hovled och en galla där.
Jag upptäckte en liten hälta på böjt spår i september -19 mest kände jag att hästen stod emot och hästen undersöktes med böjprov, lina, röntgen, fick ledinjektion i hovleden och vila/skrittrehab i två månader.
Stretchade skrittrehabben några veckor och lade till 1månad för igångsättning då jag kände mig osäker, tyckte fortfarande han kändes lite emot.
Han såg fin ut i januari-februari men en månad efter att vi börjat rida på som vanligt, börjat hoppa lite etc blev han halt, och även på rakt spår utan böjprov, fortfarande ganska liten hälta men klart hovrelaterat med puls, värme. Trodde först det var hovrelaterat på annat sätt, sula eller hovböld och höll på ett tag med vila, gips, hovslagare då vi kaaanske kunde se en liten rodnad eller kunde känna en sviktande sula typ, men efter ett klinikbesök valde vi att göra MR.
Nu fick han ny injektion i hovled, antiflammatoriskt, specialsko, vila i box/ruta och enbart korta skrittpromenader rakt fram i 6 veckor efter det om allt ser bra ut lite utökat skrittprogram i ytterligare 6 veckor Och en igångsättning efter det. Åb om 3 veckor.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 086
Senast: Blyger
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
375
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 257
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp