Ligga i blöt

D

dressyrryttare

Hur länge kan man låta Krafft liggta i blöt? Funderar mest på att ha Krafft Turbo i blöt från ca 15.00 - 7.30...
 
Om du har krafft i blöt så länge kommer din kräsna häst(läste i ditt andra inlägg) garanterat inte äta det. Det kommer hinna bildas en mängd bakterier på så lång tid.

Varför ska du blöta Krafften för? Det behövs inte om det inte gäller lusern pelletsen. Om du tycker att det dammar lite så kan du ge en liten skvätt betfor(eller vatten för den delen) i en bytta bredvid som fodraren kan ha i samtidigt. Dock är ju inte det att rekommendera nu när det är så varmt.

Min häst(fullblod) äter Krafft Groov just nu och på kvällen ställer jag ett litet mått med vatten bredvid krafftbyttan. Stallägaren slår sedan vattnet över krafften när hon tömmer måttet i krubban. Min häst är hosthäst så det är därför jag måste göra så här. Dock ska jag byta till dammfri müsli etc senare i höst, för att slippa betfortramsandet. :cool:
 
Jo jag ska det för att jag har bla. salt i och det är svårt att balnda ut i torr pellets.
 
Men ge en liten skvätt betfor när du är i stallet med saltet i då?
 
Kanske du kan blanda salt i vatten och ha i en bunke bredvid som slås ihop vid fodring?
 
När min pålle åt krafft så låg den iblöt över natten,ingen fara alls!
 
Om jag ska blanda med betfor blir det jobbigt, för då måste jag sätta betfor varje gång.
 
Men jisses, jobbigt att slå en skvätt vatten på betforn? Som är färdig på 2-30 minuter dessutom. (om du har strimlad betfor)

Det är väl lika jobbigt som att slå en skvätt vatten på krafften. Men med betforn så slipper du risken att maten blir dålig och din häst får kolik.
 
Jag förstår inte skillnaden i jobb att hälla vatten på betfor som att hälla vatten på Krafften...
 
Kan vara bra att blöta pelleterat foder för att minska risken för foderstrupsförstoppning, och för att få i sin häst mera vatten.Minskar dam gör det ju oxå. Man kanske inte behöver blötlägga i flera timmar, men ett litet tag borde bara vara bra,
 
Absolut sämsta argumentet faktiskt. HUR vet du hur din häst mådde inuti? Om du går runt och har känningar i magen, ser alla det på dig? Tittade du på fodret i mikroskåp nångång innan du fodrade? Om du gjorde det skulle du nog inte fodra så något mer...
 
Håller med Nina med flera. Var i ligger skillnaden på att slå vatten på krafft eller vatten på betfor?
Gissningsvis är du i stallet åtmindstone 1 timme varje dag, mer om du rider, och då hinner ju betforen svälla mer än väl.
 
Sv: Ligga i blöt

Vi ger nya groov och blötlägger det för annars blir maten jätte torr...och det ligger över natten utan min häst har blivit sjuk iaf...så det e ingen fara !!!!!!!!!!!!!!:angel:
 
Sv: Re: Ligga i blöt

Ge inte betfor det inehåller 85 % socker och ger bara hästen rå energi och = hästen får en sockertopp...som inte om bildas i nog direkt enrgi.....
 
Sv: Re: Ligga i blöt

Missy och Vera skrev:
Ge inte betfor det inehåller 85 % socker och ger bara hästen rå energi och = hästen får en sockertopp...som inte om bildas i nog direkt enrgi.....


Var får du det ifrån???? Enligt uppgifter från producenten så innehåller betfor 23% socker.
 
Sv: Re: Ligga i blöt

Missy och Vera skrev:
Ge inte betfor det inehåller 85 % socker och ger bara hästen rå energi och = hästen får en sockertopp...som inte om bildas i nog direkt enrgi.....
Totalt fel. Snälla ta reda på fakta innan du påstår något så fel.
// Linda
 
Sv: Re: Ligga i blöt

Missy och Vera skrev:
Ge inte betfor det inehåller 85 % socker och ger bara hästen rå energi och = hästen får en sockertopp...som inte om bildas i nog direkt enrgi.....


Eeeh, vem har berättat detta för dig? Troligen bör du nog sluta lyssna på denna personen och börja läsa på innehållsdeklarationen själv.

Jag skulle aldrig låta krafft stå i blöt över natten. Skulle heller aldrig blanda havre och betfor tillsamman över natten. Hur svårt är det att ha det i separata hinkar? Anledningen till att jag inte skulle göra någotdera är att bakteriehalten troligen inte är särskilt bra för hästens mage samt att uppblött "krafftmassa" bara sväljs och hästen behöver inte ens tugga maten-vilket inte gynnar tänderna...

I avdelningen foderstrupsförstoppning har jag aldrig varit med om foderstrupsförstoppning vid fodring med krafft. Har själv gett mina hästar krafft i tio år... Två gånger har jag haft hästar med foderstrupsförstoppning och de har fått vanlig hel havre...
 
Sv: Re: Ligga i blöt

Nina83 skrev:
Varför ska du blöta Krafften för? Det behövs inte om det inte gäller lusern pelletsen. Om du tycker att det dammar lite så kan du ge en liten skvätt betfor(eller vatten för den delen) i en bytta bredvid som fodraren kan ha i samtidigt. Dock är ju inte det att rekommendera nu när det är så varmt.

Dock rekommenderar tillochmed Krafft själva att pelleterat foder blötläggs. Har själv råkat ut för tendens till foderstrups förstoppning 2 ggr - har en häst som äter i sakta mak, dvs inte slänger i sig, och det hände ändå. blötlägger alltid. har blötlagt över natt tillsammans med betforen, och det har alltid funkat bra och håller sig fräscht. brukar svälla betforen och sen blanda ner krafften - då sväller pelletsarna ganska lagom, samtidigt som det inte blir en soppa av allt.

Missy och Vera - ang betforen: snälla kom inte med påståenden som du inte har belägg för. onödigt att över huvud taget svara i en tråd om man bara ska kasta ur sig påståenden som över huvud taget saknar grund.
 
Sv: Ligga i blöt

Krafft ska inte blötas alls, då försvinner alla näringsämnen. Se istället till att hästen alltid har tillgång till vatten och kan dricka, gärna en vattenhink även om hästen har vattenkopp. Hästar som endast har kopp får i sig 30-40 % mindre vatten än hästar som har både kopp och hink.

Mvh Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 213
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp