Ligga stilla

D

DeZemBer

Jag håller på att träna min lilla vovve till att ligga stilla på komando.... Han är jätte duktig, när man bett honom ligga, och att stanna, så kan jag gå iväg en bit.
Oftast i alla fall. Ibland när jag går kommer han springande efter mig, och så lägger han sig brevid mig.
Hur ska man göra i det läget?
Gå tillbaka och lägga ner han där han låg från början?
Skälla på han?
Börja om med ligg och stanna på den nya platsen han sprang till?

Tacksam för svar! :)
 
Lugnt gå tillbaka med honom och lägga honom på samma plats igen. Inte skälla. Sen går du inte lika långt nästa gång.

När jag tränar platsliggning så tränar jag störning innan jag tränar avstånd. Med andra ord så står jag kvar en ½ m från hunden när den utsätts för olika strörningar. När den klarar det kan jag börja öka avståndet mellan hund och mig.

Jag tränar också att när jag sagt ligg så gäller det även om jag trycker och knuffar på hunden. Jag ska utan ord och röst försöka kunna lyfta lite lätt på hunden och hon ska då ändå ligga still.

När jag har ett riktigt säkert ligg börjar jag gå ut på avstånd.

Lycka till.
 
Ok!

Jag har en väldigt hoppig och studdsig hund...
Han KAN ligga stilla, han VET att han ska ligga stilla...
men man ser hur det rycker i hela kroppen på honom,
och ibland kan han inte hålla sig från att springa fram till matte ;)

Jag har tränat mycket på att bara ligga, sen har jag backat en meter i taget (hållt på och tränat i ca. 3 månader nu..)

Men men, det är väl bara fortsätta träna ;)
 
Går han upp så har du gått för fort fram. Man förlorar bara på att försöka lämna hunden och gå iväg en bit för tidigt.
Jag ska vara 100% säker på att min hund ligger kvar innan jag går ifrån, och då går jag max en meter och så gott som bara går och vänder tillbaka. Sen sätter jag mig lugnt ner hos hunden och berömmer. Ställer mig upp igen, samtidigt som jag säger ligg kvar, ev kan jag gå ifrån igen max en meter. Jag avslutar med sitt upp, och ett lugnt avslut med klapp och en godis. Jag leker aldrig efter plats, eftersom jag har sett tendenser att hundar ligger och spänner sig för de väntar på lekkomadot.
Jag går väldigt sakta framåt med att lämna min hund. En meter, två meter osv... Sen jag började träna så här så har jag aldrig haft en hund som gått upp på platsliggning.

Går din hund upp går du tillbaka till samma ställe han låg på från början, och börjar om. Acceptera aldrig att han får flytta sig en liten bit. Han ska tillbaka precis där du la honom först.

Ang lek efter plats. Alla belönar ju som de vill och det de tycker passar sin hund bäst. Men hade jag en livlig hund som din, skulle jag aldrig avluta med lek. Utan lugnt beröm och en godis, eller bara klapp om man inte vill ge godis.
 
platsliggningen är banne mig det enda jag riktigt lyckats med på min hund. låg i grupp för första gången för nån vecka sedan och rörde inte en fena! detta trots att han bara tränat i grupp sisådär 5-6 gånger i sitt liv. duktiga vovven! men det är träning träning träning. jag började med kopplad hund och sedan sprang jag runt och fånade mig, gick över honom och utsatte honom för olika störningar. därefter började jag med lös hund och lite störningar som nu är lös hund och mer störningar.
 
oftast bara ett "bra"
jag får inte låta för glad, då han då blir överlycklig och vet inte vart han ska ta vägen.
 
Ok, det är bra. En liten godis som är halvgod är också helt ok. Mat är lugnande.

Många gör nämligen felet att berömma dem massor när de väl har lyckats ligga plats och som resultat blir det en hund som ligger och laddar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Hermelin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: zarmino
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 184
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp