Bukefalos 28 år!

ligghall funderingar.

Buck

Trådstartare
Det finns lite lösa funderingar att bygga en ligghall till hästarna nu. Blir ingen lösdrift då hagarna inte hade klarat av det. men är bra att hästarna får lite skugga på sommaren och lä från vinden på vintern. Men vill ha lite inputt.

Jag har 2 hästar, 3 boxar. Bör man göra en ligghall på 6 eller 8*3 kvm då?
Vägg i vägg och under samma tak kommet ett vedskjul vara så blir en stor byggnad, får bara inte vara för stor. 5*6 hade vi först tänkt. Dvs 2*6 kvm vedbod och 3*6 kvm för hästarna med helt öppen front (så båda vågar vara inne samtidigt, bossig fuxdam).
Det ska inte vara foder eller vatten i ligghallen, bara spån eller halmpellets för att det inte ska se så skräpigt ut när hästarna drar ut det i hagen.
Kommer vara ordentlig gles panel på vedboden och ca 1cm på ligghallen så det är bra ventilation året om och inte växer mögel på veden.

3m högt i tak ska det vara och ingen belysning. Då det sätter vi på en annan byggnad.

Vad tror ni? Kan detta vara en bra idé eller är det dåligt att ha ved i samma byggnad?
är 6m för kort för 2 stora hästar? Ska man ta 2 m till och få det godkänt för ytterligare en häst bara för att vara säker för framtiden?
 
Eftersom du har tre boxar hade jag nog rekommenderat att du gör även ligghall/vindskydd som räcker till tre hästar. Sen, om jag inte minns galet, så räcker det med 80% av ytan för ensambox per häst när man gör ett väderskydd där det inte är någon utfodring. 3x9x0,8 = 21,6 kvm Vill du ha bakre väggen 6 m så kanske du kan göra vindskyddet 3,6 m djupt så räcker det till tre pållar.
 
Det finns lite lösa funderingar att bygga en ligghall till hästarna nu. Blir ingen lösdrift då hagarna inte hade klarat av det. men är bra att hästarna får lite skugga på sommaren och lä från vinden på vintern. Men vill ha lite inputt.

Jag har 2 hästar, 3 boxar. Bör man göra en ligghall på 6 eller 8*3 kvm då?
Vägg i vägg och under samma tak kommet ett vedskjul vara så blir en stor byggnad, får bara inte vara för stor. 5*6 hade vi först tänkt. Dvs 2*6 kvm vedbod och 3*6 kvm för hästarna med helt öppen front (så båda vågar vara inne samtidigt, bossig fuxdam).
Det ska inte vara foder eller vatten i ligghallen, bara spån eller halmpellets för att det inte ska se så skräpigt ut när hästarna drar ut det i hagen.
Kommer vara ordentlig gles panel på vedboden och ca 1cm på ligghallen så det är bra ventilation året om och inte växer mögel på veden.

3m högt i tak ska det vara och ingen belysning. Då det sätter vi på en annan byggnad.

Vad tror ni? Kan detta vara en bra idé eller är det dåligt att ha ved i samma byggnad?
är 6m för kort för 2 stora hästar? Ska man ta 2 m till och få det godkänt för ytterligare en häst bara för att vara säker för framtiden?
Håller med Ameo. Om ni gör ligghallen lite djupare än 3 meter så fyller den också sitt syfte lite bättre. Om ni har möjlighet föreslår jag att ni har några takskivor i genomskinlig plast så blir ligghallen ljusare och trivsammare för hästarna. Ligghallens väggar ska ju vara täta upp till mankhöjd ungefär och att ha vindnät istället för glespanel i den översta delen är också en idé för att spara på virket.
 
Håller med Ameo. Om ni gör ligghallen lite djupare än 3 meter så fyller den också sitt syfte lite bättre. Om ni har möjlighet föreslår jag att ni har några takskivor i genomskinlig plast så blir ligghallen ljusare och trivsammare för hästarna. Ligghallens väggar ska ju vara täta upp till mankhöjd ungefär och att ha vindnät istället för glespanel i den översta delen är också en idé för att spara på virket.
Det kan vara ngt. Blir i så fall ca 3m upp vindnätet kommer.

Men som jag räknat på måtten till 3 hästar, dvs 80% av 27kvm så räcker det med 3* 7,5 m. Själva bredden kommer att bero till större delen av vad för tak stolar vi får tag på. Men 3m för själva hästdelen är minimum.

Helst så hade man haft en åttakantig ligghall med flera öppningar och takfönster och vindnät, men jag är glad över att kunna smyga in en ligghall i vedskjuls bygget. ^_^
 
Behövs det verkligen mer ljusinsläpp förresten när man har långsidan helt öppen? Enklare att mocka med lastaren då ^_^. Och framförallt mindre drag i dörr öppningarna.
 
När jag tittar på ritningen så tror jag lösdriften kan bli bra men jag tror ni kan få problem med vedboden. Inte som vedbod i sig utan för att den ligger långt ifrån huset och om det blir vinter med mycket snö är det inte roligt att ha veden på så långt avstånd.
 
När jag tittar på ritningen så tror jag lösdriften kan bli bra men jag tror ni kan få problem med vedboden. Inte som vedbod i sig utan för att den ligger långt ifrån huset och om det blir vinter med mycket snö är det inte roligt att ha veden på så långt avstånd.
Vedboden är bara tork plats,
först så läggs stockar och grenar i hagen så att hästarna får barka av dem och så torkar de någorlunda.
sen så sågas och klyvs dom.
Veden läggs i stora lådor i ved skjulet där de får torka klart. Sen så tar vi lastaren och kör fram en ved låda så den står utanför huset med ett lock på :).
Så ved skjulet är bara för torkning och långtids förvaring.

Vedboden är nu i en del av stallet vilket ledd till möglig ved pga den eviga fukten vi har höst och vinter. Så vill ha ut veden från stallet ^_^. (Så kan jag bygga tork rum för täcken där istället också he he ;))
 
Nu tänker jag på brandskyddet om ni lagrar ved i samma byggnad eller i en byggnad i anslutning till stall/ligghall. Om man läser vad Lantbrukets brandskyddskommitté skriver om brandskydd så står följande; Vid lagring av månadsbehovet av strö i närheten av byggnaden utan någon brandsektioneringsvägg mellan lager och byggnad måste tillräckligt skyddsavstånd utnyttjas. LBK, rekommenderar 15 m skyddsavstånd. Det bör vara samma regler som gäller oavsett om det är strö eller annat brännbart som förvaras, men ni kanske har en brandsektioneringsvägg mellan veden och byggnaden?
 
Vi har en 'förhall' till vår lösdrift*. Den är indelad i två avdelningar då vi först hade en som var 7 x 3 och så byggde vi ut den med en del till som är 6 x 4 meter. Totalt är hela förhallen 13 meter lång och den har 3 öppningar om 2 meter vardera. Två längst ut på varje långsida och en ungefär på mitten.

Djupet 4 meter är helt klart att föredra framför 3 meter - hästarna rör sig bättre om varandra där det är 4 meter. 3 meter fungerar, men det blir mer känslan av att vara inomhus där det är 4 meter. Ska du ha helt öppen långsida så tycker jag verkligen att ni ska försöka få tag på takstolar så det kan bli så djupt som möjligt!

Försök sedan också göra så brett som det går för byggnaden ni ska utgå ifrån. En av våra tre hästar hade lite klaustrofobi och även om andra två (ledaren och den som var lägst i rang) var snälla ställde hon sig inte i 7x3-avdelningen om de andra stod där (tror inte att hon hade gjort det om långsidan var helt öppen heller). Det var därför vi byggde ut.

*) = Själva lösdriften är ca 7 x 5 meter och den känns lagom till två hästar, även om den är godkänd för fler än så. Därav vår förhall!
 
Jag tycker det låter litet. Min ligghall är 5x7 meter, ungefär, och det är verkligen precis att båda hästarna går in i den. Det är ju sällan en häst backar in i hallen, och de brukar vilja ha huvudet ut mot öppningen. Så tänk att hästarna ska kunna gå in och vända utan att en av hästarna ska bli trängd.

Sen är de rekommenderade måtten på tok för små enligt mig. Som sagt är mina 35 kvm precis lagom för två hästar, men om jag inte minns fel är det typ lagligt med fyra hästar på en sån hall.
 
Behövs det verkligen mer ljusinsläpp förresten när man har långsidan helt öppen? Enklare att mocka med lastaren då ^_^. Och framförallt mindre drag i dörr öppningarna.
et blir ganska mörkt ändå även med helt öppen långsida. Men vindnät släpper ju igenom ganska mycket ljus, så då blir det ju bra ändå :)
 
Svarar alla.

Då det inte är menat att vara en lösdrifts ligghall, utan bara ett vind skjul. Så kan jag nöja mig med minimi måtten. Hade det varit för en lösdrift så hade jag velat ha det dubbla minst med 3 utgångar.
Men man får bygga efter utrymme och 3*7,5 var större än vad min pappa hade planerat från början. Så får vara glad att det blev godkänt ;).
I och med att det är helt öppen sida så kommer det finnas plats även om den ena står i mitten och är sur. Får det plats en och en halv ponny i en 1,5*2 kvm hö häck så får de stora plats i ligghallen. ( finns alltid skjärte rum när det är tillräckligt dåligt väder ;)).
Och blir det för mycket bråk så delar vi av med en mellanvägg i mitten så det blir 2 "spiltor".
Men de kommer ändå in varje natt. Vill bara ha skjulet mest för att de ska ha skugga och lä.
 
Har inspekterat en annan ligghall idag, den var typ 5*7. Och jag känner nu at 3m kan vara i minsta laget.

Minst 4m djup och kanske 6m lång istället.
6*6 var det tänkt att byggnaden skulle vara från början. Och nu när vi räknat på hur stor vedboden bör vara så kan jag nog ta en m av den ursprungliga vedbods planen till hästarna så det blir 4m djupt.
 
Har haft lösdrift i drygt 10 år nu och jag anser att det är djurplågeri att inte ha lästall på sommaren under insekts-säsongen. När knotten försvinner går de inte in i lästallet överhuvud taget. För att de ska slippa knotten i lästallet måste det vara mörkt för att det ska vara någon nytta, då trivs de :D Hästarna alltså, inte knotten :cool:
Ena lästallet är 4x15 m och är godkänt för 12,46 st islandshästar men det har varit 15 st som mest inne samtidigt, varav 9 st hingstar:cool: Vi har en öppning åt söder kortsidan på 2 m bredd och en i väst som är 3 m bred. Det andra är godkänt för 9 st med en öppning åt väst och en öppning åt norr, bägge används flitigt under insekts-säsongen.
Vi har sand i lästallen som är lätt att gödsla ut och håller sig torrt hela året, hästarna älskar att rulla sig i det, man får se till att fylla på med jämna mellanrum eftersom de tar med sig en hel del ut ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Alla har ju inte så mycket insekter, så det är att ta i att använda ordet djurplågeri i sammanhanget.

Varför inte??? Tänk dig hur jobbigt det är för hästar som utvecklar eksem av svidknotten. :rage:
Vill man sedan hästarnas bästa så anser jag att man ska ha lästall under insektssäsongen. Frågar du hästarna så använder de lästallen hela dagarna ibland och är ute hela nätterna. Under höst/vintern går de inte in i lästallen. Därför anser jag att det är viktigare att ha lästall på sommaren om man inte bor på blåsig öppen plats utan insekter.

Rolle
IpL
 
Varför inte??? Tänk dig hur jobbigt det är för hästar som utvecklar eksem av svidknotten. :rage:
Vill man sedan hästarnas bästa så anser jag att man ska ha lästall under insektssäsongen. Frågar du hästarna så använder de lästallen hela dagarna ibland och är ute hela nätterna. Under höst/vintern går de inte in i lästallen. Därför anser jag att det är viktigare att ha lästall på sommaren om man inte bor på blåsig öppen plats utan insekter.

Rolle
IpL
Men bara för att det är insekter hos dig betyder det inte att ALLA har det. Hos oss har vi inga insekter, men det är på slättmark utan skog, kustnära.
 
Har haft lösdrift i drygt 10 år nu och jag anser att det är djurplågeri att inte ha lästall på sommaren under insekts-säsongen. När knotten försvinner går de inte in i lästallet överhuvud taget. För att de ska slippa knotten i lästallet måste det vara mörkt för att det ska vara någon nytta, då trivs de :D Hästarna alltså, inte knotten :cool:
Ena lästallet är 4x15 m och är godkänt för 12,46 st islandshästar men det har varit 15 st som mest inne samtidigt, varav 9 st hingstar:cool: Vi har en öppning åt söder kortsidan på 2 m bredd och en i väst som är 3 m bred. Det andra är godkänt för 9 st med en öppning åt väst och en öppning åt norr, bägge används flitigt under insekts-säsongen.
Vi har sand i lästallen som är lätt att gödsla ut och håller sig torrt hela året, hästarna älskar att rulla sig i det, man får se till att fylla på med jämna mellanrum eftersom de tar med sig en hel del ut ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
Brukar inte ha några problem med knott. Är mest flugor och solen som tär på hästarna. Platt hage på skåne slätten där det alltid blåser ^_^.
 
Brukar inte ha några problem med knott. Är mest flugor och solen som tär på hästarna. Platt hage på skåne slätten där det alltid blåser ^_^.
Misstänkte det ;) vi kan ha nån enstaka broms på sommaren och lite flugor, men verkligen inget som plågar hästarna. Allt blåser förbi.

Rider vi upp i skogen däremot är det full flugmundering som gäller.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 401
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp