Bukefalos 28 år!

Ligghall/vindskydd

Molin

Trådstartare
Hej!

Måste få fråga en sak.

Hur stor ska en ligghall vara ungefär? Jag vet att ALLA hästar ska kunna gå in och stå/ligga utan att bli utjagad av en annan häst. Men med mått ungefär?

Där vi står nu, lösdrift har dom inte byggt ligghallen ännu men har NU börjat med grunden (Bättre sent än aldrig) och nu går min tjej(dräktig) och lill syrrans 140cm ponny där samt en annan som flyttar på söndag. Markägaren ska flytta dit sitt sto och hennes kompis häst så fort ligghallen är klar och hagen till den (Vinterhagen).

Om jag minns måtten nu så ska dom vara 2.90*3.60m lr om det var 2.60*3.90m? Aja, något sådant i måttet iaf.

Räcker detta vindskydd till 3 stora hästar och en maxad C-Ponny? Ponnyn är dessutom 25 och väldigt låg i rangen, sticker så fort någon kommer emot surig mot honom. Min tjej kan hålla sig lite oxå.
Sen dom andra är ett hblsto och en tinker tror jag.

Jag tyckte det såg litet ut när han gjorde grunden, men jag kanske har fel?

Jag söker dessutom stall sen 2mån tillbaka nu ungefär dels för att dom aldrig byggde det dom lova innan vi flytta dit (Från början var vi 6st som flytta dit) nu 3kvar varav en flyttar på söndag.
Dom skulle ha byggt 2uteboxar, sadelkammare, foderkammare samt vindskydd. Inget vart dock gjort.

NU helt plötsligt har dom börjat och vi får stanna, men det känns lite litet detta vindskydd. Sen ska detta vindskydd bli två uteboxar vad jag fick veta av karln, när visste han inte.
Då blir det ju inget vindskydd igen och antar att deras hästar ska ta uteboxarna.
Vi har som ni kanske fattat haft liite problem med dessa. Men stället ligger bra och min och syrrans hästar verka trivas där förut att vindskyddet inte finns till som denna vecka ha varit regning samt snöfall idag :(

Vad tycker ni om detta vindskydd, ska vi flytta som vi tänkt eller stanna och ge det en chans?
Ska ringa om ett stall imorgon samt kolla på ett annat oxå.

Tack!!
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Oj var ju inte meningen att det skulle bli så där långt. sorry..
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Tack tack :D

Ja jag tycker den såg liten ut alltså. Men jag ska kika på fler stall.

Kan jag fråga en till sak, när är det man inte får köra ett dräktigt sto längre?

Min är beräknad den 22Juni...
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Det är lugnt;) du kan köra henne till en månad innan fölning, även om det inte är det bästa, det optimala är ju att känna sin hem miljö:) för att slippa stressen.
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Ligghallen är alldeles för liten. Den ska vara ungefär fyra gånger så stor för att räcka till för dessa hästar. En plats i en ligghall ska vara minst 80% av utrymmeskravet i box. Alla hästar ska kunna ligga ner i ligghallen samtidigt. Den ligghall som nu byggs kan inte anses vara en ligghall förrän detta är uppfyllt. Har inte stallägarna bättre koll än så här (föreskrifterna finns på jordbruksverkets hemsida och borde vara det första man tittar på innan man börjar bygga) så tycker jag att du ska flytta hästen.
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Ligghallen ska vara 0.8xboxstorlenxantal hästar. Reglerna för boxens storlek är olika beroende på hästarnas storlek. Vi byggde vår större för att båda skulle våga sig in samt för att slippa bygga om om reglerna ändras.
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Till mina 2 hästar byggde jag ett vindskydd på ca 4.5 x 6 meter. Mindre än så vile jag inte ha det. Praktiskt är at utnyttja ena kortsidan på en lada eller liknande, då "spar" du en vägg så att säga(i byggmaterial). Jag betalade ca 3tusen för mitt vindskydd, ink korrugerat plåttak och stolpar och reglar och fem miljoner skruv... Samt en helgs arbete! Hästarna hade gott om plats att ligga ner utan att krocka. Djurskyddsinspektörn som kom och kollade på det tyckte det var alldeles fantastikst bra. Kom ihåg att öppning HELST bör ligga i söderläge. Mendet är inget krav, men det är skönt för pållarna kalla morgnar.
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Okey. Ja men då hade jag rätt med för litet.

Ska kolla vidare på stall, dock inte det enklaste måste jag säga. Jag har bott i Örebro i snart 1½år. Jag tog med mej min tjej när jag flytta hit Augusti-06 men fick bara någon månad efter flytta hem henne till en kompis i Falun då hon inte trivdes i det stallet plus att jag inte hitta något stall som jag kände mej hemma i och som min tjej skulle gilla.

I augusti i år flytta jag hit na igen (Dräktig) och hittade ett perfekt stall :) Markägarna vi står hos nu hyrde en gård med hus och stall osv, dom hade satt 5år på hyrning för att deras tjej skulle få gå klart skolan ut och det där.
Jag trivdes enormt mycket i detta stall och lika så min tjej :love: Men efter 1½mån börja gårdsägarna strula med dom som hyrde (Vår markägare) och gårdsägarna ville sälja huset och ville att dom skulle dra tillbaka hyresavtalet osv. Det gick så långt att gårdsägarna började sno saker från stallet så då kom markägarna i förslag att flytta dom till lösdrift på deras mark vid torpet som dom köpt i somras.

Alla tyckte det lät som en bra ide då dom lova 2uteboxar, sadelkammare, foderkammare samt stort vindskydd. INGET hände under månaderna som gick och alla börja leta stall och ja snart är alla borta.
Svårare för mej och syster som har två hästar att hitta ett stall. Känns bara så förjävligt, går inge vidare för att ha häst här och det tar på mej, jag har mått så dåligt nu i några veckor så jag har inte ens orkat med skolan.

Jag hoppas detta löser sig snart för jag vet inte om jag vill ha och göra med markägarna längre.
NU bygger dom vindskydd, men enbart för att hon och hennes kompis ska flytta hem hästarna sina (Stora 160+). Men dom kunde inte bygga innan, det tycker jag är sjukt, och när dom väl sätter igång och bygger så gör dom ett för litet passande en häst typ :S
Dom sa att virket kosta dom ca 5700kr.... Lät dyrt men bra pris vid stort vindskydd tänkte jag, sen hörde jag måtten.

Ska ringa om stall idag, vi får hålla tummarna för jag vill nog ha bort mina. JAg orkar inte tjafsa med dom längre. Haft nog med problem..
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Det blir ju bara drygt 10 m2! Det är ju alldeles för lite. Menar du att de till och med skulle göra två uteboxar av detta? Det kan väl ändå inte vara möjligt. Eller har jag fattat fel? Du kanske menar att det vara två sådana här utrymmen? Då blir det i alla fall två små boxar.
Jag skulle tro att det kommer att bli så att en häst kommer att stå där inne och det är den som är högst i rang. De andra kommer att få stå utanför.
Jag har själv lösdrift för Sto med föl samt två unghästar. Jag har gjort om en länga med fyra uteboxar till ligghall. Jag har sparat en mellanvägg i mitten så att ingen ska behöva bli utjagad och så blir det två utgångar från varje del som vardera är 24m2. Jag kan säga att det hade inte räckt att bara ha en av dessa delar för då hade inte alla fått komma in samtidigt och då är det ändå mer än dubbelt så stort som din hyresvärd skulle bygga.
Jag skulle inte ha ett dräktigt sto gåendes på lösdrift utan ligghall vid denna årstiden, inte någon häst alls för den delen. Jag hoppas du kan få tag på ett annat stall för det verkar inte som om de är så kunniga där du är nu.
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Idag när jag var ut så såg bygget större ut än igår, å jodå jag hade rätt.

Jag gick fram och fråga om dom lagt på lite på längden och så var det. Nu kommer vindskyddet bli 2.60*8m. Lite bättre än dom mått han fixa efter igår.

Men kommer söka stall iaf, känns bättre :)
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Ja det var ju väsentlig skillnad men om inte hästarna är väldigt tajta så kommer det nog ändå bli så att inte alla får komma in. Det är fortfarande för litet. Hoppas du hittar ett bra alternativ i stället.
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Ja jo detta mått är ju betydligt bättre :)

Men jag hoppas hitta ett stall snart, just nu går deras (Kom idag) i en hage och våra i en annan hage. Vi kommer inte släppa ihop dom om det inte MÅSTE, då om jag inte finner ett stall inom nov slutet vilket jag hoppas.

Men helst vill jag inte det, dels för att min är dräktig och sen för att hon inte fått en virusabort spruta ännu, hon ska ha den nu i veckan, tror jag. Ska ringa vet på måndag.

Tack!
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Jag brukar också ge vaccin mot virusabort men man måste ju ge tre sprutor för att det ska hjälpa så det tar ju ett tag eftersom det ska ges i dräktighetsmånad 5,7 och 9. Du kan ju alltid försöka hitta ett stall där det inte finns tävlingshästar eller hästar som av andra orsaker är ute mycket och kan riskera att dra hem smitta.
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Jo precis, jag vet att man tar dom i 5, 7 och 9:e månaden.
Min är idag på dygn 119 :)

Vissa vet har sagt att första sprutan ska tas runt 121dygn medans andra säger vid 150dygn så vi får se vad min säger när jag ringer på måndag.

Ja jag vill inte hamna i ett stort stall.. Gillar inte sådana :S
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Har mina två hästar på lösdrift, deras ligghall är 4*8m och skulle absolut inte kunna tänka mig en mindre!

Min stallägare tänkte box till två hästar när han byggde den och att den skulle passa mina två kallblod:bow:

Tyvärr inga lediga platser hos oss, annars bara 5km från universitetet.
 
Sv: Ligghall/vindskydd

Smidigt men de ser ju inte så stabila ut. Tror inte hästarna skulle uppskatta att använda dem vid regn och blåst.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 337
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 455
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 510
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp