ligghall???

hejkompisar

Trådstartare
tja tja jag undrar om det är ett måste att ha ligghall? läste någonstans att det bara gäller ifall hästarna är ute mer än 16h om dygnet men på min ridskola har de ligghallar i ungefär hälften av hagarna och hästarna är ju inte ute dygnet runt. det kanske inte är ett måste men är det bra för hästen att ha en ligghall även om den inte är ute hela tiden?
 
Nej, hästarna behöver inte ha ligghall om de är ute mindre än 16h om dygnet när betestillväxt inte sker.

Personligen tycker jag att hästar alltid ska ha möjlighet till någon form av skydd i hagen, sedan kan det vara en ligghall eller naturligt skydd beroende på vad man har tillgång till. Mina hästar (som bor på lösdrift) hänger mest i sin ligghall på sommaren när det är varmt och flugor, då går de inte ut förrän på natten :p
 
I vårt stall finns ett vindskydd. Det är inte gjort för att vara en ordentlig lösdrift men hästarna uppskattar att stå där inne och mysa vid dåligt väder eller när det är varmt och flugit på sommaren.
 
tja tja jag undrar om det är ett måste att ha ligghall? läste någonstans att det bara gäller ifall hästarna är ute mer än 16h om dygnet men på min ridskola har de ligghallar i ungefär hälften av hagarna och hästarna är ju inte ute dygnet runt. det kanske inte är ett måste men är det bra för hästen att ha en ligghall även om den inte är ute hela tiden?
Lagen säger att ligghall krävs om hästen är ute mer än 16h. Om hästarna går in säg 12 och ut 22 kräver lagen alltså inte ligghall i hagen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 088
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 010
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp