Lightfoder som håller hunden mätt

Finns det några lightfoder som håller hunden hyggligt mätt?
Vampyrhunden har numera väldigt lätt för att lägga på sig och då jag dessutom funderar på att kastrera henne i höst behöver jag se över hennes kost. Just nu äter hon Royals sizefoder och jag är egentligen mycket nöjd med det men kan bara ge extremt små mängder då jag i perioder tränar mycket med godisbelöning (fodret duger inte då). Jag upplever att hon blivit tiggig och hungrig när jag dragit ner på maten så uppenbarligen blir hon inte mätt. Fyller på med (torkade-uppblötta) morötter och det funkar ju men mycket enklare att slippa hålla på och mixa.
Hon äter det mesta, det enda hon ratat hittills är Prima Dog och Purina. Det är torrfoder som gäller i första hand då vi inte riktigt vet från dag till dag vart måltiderna kommer intas. Ett plus är om det är enkelt att få tag på även i andra länder.
RC satiety och Hills metabolic är så goda att även min slimmade chihuahua stjäl från den tjocka, och tjockisen blir både mätt och normalviktig.
 
Jag ger ju både färskfoder och torrfoder, men med en kastrat som fått lätt lägga på sig behövde torrfodret vara magert. Jag testa några olika (Standaldt Mild och alla fick skitpälsar), Monster light (för mycket kalorier för ett lightfoder) och har nu gett honom Brit premium light ett tag och han gick genast ner i vikt på samma giva som förut. Fungerar toppen som godis till ala hundarna med :) Sen beror det ju på vad man vill ha i. Jag gillar Brits olika sorter och även om jag gärna undviker vete, så är det lite i just denna sort men jag har ingen känslig hund så det lilla bryr jag mig inte om.
Även Essentials kalkon-ris foder fungerar kanonbra, men är ett klart dyrare foder.
 

Liknande trådar

H
Hundhälsa Jag har en hund som har svårt att hålla vikten på normal dagsgiva. Hon får numera ca 2/3 av sin tidigare (ganska snåla) dagsgiva och är...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 014
Senast: Gilan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp