Lightfoder som håller hunden mätt

toughcookie

Trådstartare
Finns det några lightfoder som håller hunden hyggligt mätt?
Vampyrhunden har numera väldigt lätt för att lägga på sig och då jag dessutom funderar på att kastrera henne i höst behöver jag se över hennes kost. Just nu äter hon Royals sizefoder och jag är egentligen mycket nöjd med det men kan bara ge extremt små mängder då jag i perioder tränar mycket med godisbelöning (fodret duger inte då). Jag upplever att hon blivit tiggig och hungrig när jag dragit ner på maten så uppenbarligen blir hon inte mätt. Fyller på med (torkade-uppblötta) morötter och det funkar ju men mycket enklare att slippa hålla på och mixa.
Hon äter det mesta, det enda hon ratat hittills är Prima Dog och Purina. Det är torrfoder som gäller i första hand då vi inte riktigt vet från dag till dag vart måltiderna kommer intas. Ett plus är om det är enkelt att få tag på även i andra länder.
 
Magnussons ångkokta finns i en sort som heter lätt och mild, det ska vara för hundar som lägger på sig lätt. Nu är det ju inte torrfoder dock, men är i princip lika smidigt, korvarna kan förvaras i rumstemperatur om dom är oöppnade annars kylskåp några dagar.
 
Jag ger Hills i/d low fat digestive care. Tycker jag kan ge ganska bra mängd trots att jag dragit av för belöning och tugg. Men har ju en maghund, så kanske onödigt dyrt om man inte behöver den typen av foder.
 
Magnussons ångkokta finns i en sort som heter lätt och mild, det ska vara för hundar som lägger på sig lätt. Nu är det ju inte torrfoder dock, men är i princip lika smidigt, korvarna kan förvaras i rumstemperatur om dom är oöppnade annars kylskåp några dagar.
Nu tror jag inte det är något för oss eftersom vi spenderar mycket tid i bil och behöver ha maten med oss men vet du om det går att få tag på i södra Europa? Typ Portugal eller Italien?
 
Jag ger sen flera år tillbaka Magnussons light torrfoder till min glupske herre. Prisvärt, Svenskt och utan massa lull lull.
 
Nu tror jag inte det är något för oss eftersom vi spenderar mycket tid i bil och behöver ha maten med oss men vet du om det går att få tag på i södra Europa? Typ Portugal eller Italien?
Det vet jag inte, det är ett svensk märke i alla fall och tror den ångkokta varianten måste beställas online?
 
Skulle också säga antingen RC eller kanske Hill’s dietfoder. Har använt båda två med bra resultat, mätta hundar med bra hull (kastrerade tikar).
 
Det känns som att det blir Royal vi testar först. Mina hundar har alltid fungerat bra på deras foder och förutom att jag kan köpa det till bra pris via uppfödaren så länge jag är i Sverige så är det ju väldigt enkelt att få tag på vart som helst om drömmen om en vinter på sydligare breddgrader slår in.
Jag har aldrig tidigare haft behov av lightfoder utan snarare gått på olika högenergivarianter så det är en helt ny värld.
 
Fyller på med (torkade-uppblötta) morötter och det funkar ju men mycket enklare att slippa hålla på och mixa.
Nyfiken fråga, men var köper du torkade morötter?
Jag har en kastrerad hund som jag i princip alltid bantar eftersom han föder sig på luft och blir aldrig mätt och belåten. Jag har i dag ett foder som hans mage mår bra av så jag vill helst inte byta.

Mest handlar det om att jag inte gillar att han inte är "mätt", det känns så fel eftersom jag inte skulle utsätta mig själv för det trots min övervikt ;)
 
Nyfiken fråga, men var köper du torkade morötter?
Jag har en kastrerad hund som jag i princip alltid bantar eftersom han föder sig på luft och blir aldrig mätt och belåten. Jag har i dag ett foder som hans mage mår bra av så jag vill helst inte byta.

Mest handlar det om att jag inte gillar att han inte är "mätt", det känns så fel eftersom jag inte skulle utsätta mig själv för det trots min övervikt ;)
Jag har köpt i en butik för hästfoder. Men tror MeraDog har en sort också men den blir bara som en gröt när man blöter den.
 
Finns det några lightfoder som håller hunden hyggligt mätt?
Vampyrhunden har numera väldigt lätt för att lägga på sig och då jag dessutom funderar på att kastrera henne i höst behöver jag se över hennes kost. Just nu äter hon Royals sizefoder och jag är egentligen mycket nöjd med det men kan bara ge extremt små mängder då jag i perioder tränar mycket med godisbelöning (fodret duger inte då). Jag upplever att hon blivit tiggig och hungrig när jag dragit ner på maten så uppenbarligen blir hon inte mätt. Fyller på med (torkade-uppblötta) morötter och det funkar ju men mycket enklare att slippa hålla på och mixa.
Hon äter det mesta, det enda hon ratat hittills är Prima Dog och Purina. Det är torrfoder som gäller i första hand då vi inte riktigt vet från dag till dag vart måltiderna kommer intas. Ett plus är om det är enkelt att få tag på även i andra länder.
Royal canins bantningsfoder är suveränt! Mina hundar har gått ner bra på detta. Nackdelen har varit att detbestår bland annat av kyckling. Tror tyvärr att min ena hund är känslig mot kyckling därav att jag ej ger det längre. Men nu ger jag Spefic veterinärfoder mot bantning som innehåller nog mest fisk om jag inte misstar mig. Ej lika bra men helt ok. Dom går inte upp av det och pälsen och trampdynorna är mjuka och fina. Finns även i blötmat också som du kan ge i kongar och sedan frysa in. Då blir det lite mataktivering på köpet!
 
Här är en till som är inne på att gå över till lightfoder, har en kastrerad goldenhane på 6 år, som i för sig är normalviktig och välmusklad, men som i dagsläget får ett foder baserat på lax och potatis. Han får rätt liten fodergiva, då det är rätt hög fetthalt, men han älskar maten.
Sen får han en del gottor som består av olika slags proteiner ( förutom kyckling) i samband med träning ett par gånger i veckan.

Anledningen till att jag funderar på att gå över till ett lightfoder är för att ge honom en annan mättnad. Idag får han lite mindre än 2 dl 2 ggr/dag och det är inte mycket.. Att dra ner på belöning i träningen är inget alternativ

Har främst spanat in Magnussons Light, som använder färska animaliska produkter (ej kyckling) och inte köttmjöl
Skulle vi gå över på det, så skulle han istället få ca 9 dl om dagen, vilket också ger mig mer utrymme att ge en del av givan i aktiveringsleksaker på jobblunchen t.ex.

Vad har ni för erfarenheter av Magnussons generelt?
 
Här är en till som är inne på att gå över till lightfoder, har en kastrerad goldenhane på 6 år, som i för sig är normalviktig och välmusklad, men som i dagsläget får ett foder baserat på lax och potatis. Han får rätt liten fodergiva, då det är rätt hög fetthalt, men han älskar maten.
Sen får han en del gottor som består av olika slags proteiner ( förutom kyckling) i samband med träning ett par gånger i veckan.

Anledningen till att jag funderar på att gå över till ett lightfoder är för att ge honom en annan mättnad. Idag får han lite mindre än 2 dl 2 ggr/dag och det är inte mycket.. Att dra ner på belöning i träningen är inget alternativ

Har främst spanat in Magnussons Light, som använder färska animaliska produkter (ej kyckling) och inte köttmjöl
Skulle vi gå över på det, så skulle han istället få ca 9 dl om dagen, vilket också ger mig mer utrymme att ge en del av givan i aktiveringsleksaker på jobblunchen t.ex.

Vad har ni för erfarenheter av Magnussons generelt?
Ger Magnusson till båda mina. Valpen har fått det redan hos uppfödaren och min gammle har ätit det i många år nu. Han får light eftersom han är kastrat.
Har bara positivt att säga om det.
Jag har skäggras och den gamles skägg blev helt fritt från missfärgingar när jag bytte till Magnusson. Många Dvärgschnauzerägare ger M av den anledningen. Man kan ju undra vad det är i så många andra foder som skapar dessa missfärgningarO_o
 

Liknande trådar

H
Hundhälsa Jag har en hund som har svårt att hålla vikten på normal dagsgiva. Hon får numera ca 2/3 av sin tidigare (ganska snåla) dagsgiva och är...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 964
Senast: Gilan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp