Lilla hjärtat

Ja, det är helt vidrigt! Jag tror att det som måste till är en lagändring kring LVU, det är helt vansinnigt att domstolen inte ska ta med i beräkningen hur mycket ett barn knutit an till familjehemmet och hur det skulle påverka barnet att flytta därifrån.
Jag har inte läst domen men det låter ju också lite märkligt att de inte gick på socialtjänstens linje eftersom föräldrarna inte visat att de var drogfria, men det är ju svårt att veta vad som egentligen hände där.
Det blir så tydligt att barn bara ska vänta på att deras föräldrar när som helst kan ordna upp sina liv och då kräva tillbaka dem. Jag som jobbar med att, då och då, omhänderta barn har jättesvårt att trygga barnen när de väl kommit till ett familjehem eftersom man aldrig kan garantera dem att de inte ska behöva komma hem igen. Barn kan leva i rädsla i flera år och det är klart att det blir ännu svårare för dem att knyta an till familjehemmet och berätta om hur det verkligen varit hemma om de aldrig kan få en garanti på att de inte behöver komma tillbaka igen.
 
Antar att ni sett artikeln i DN om Lilla hjärtat? https://www.dn.se/nyheter/sverige/socialministern-efter-fallet-med-lilla-hjartat-lagen-maste-andras/

Jag blir så jäkla upprörd, arg och ledsen. Hur kan det gå till såhär? Hur är det möjligt?!? Vad kan en göra för att få en förändring?

Jag vill sparka, slåss och skrika, men det hjälper knappast. Så, vad gör jag?

Jag tror faktiskt att det kan hjälpa att sparka, slåss och skrika i det här fallet! Höga röster och protester!
 
Jag tror faktiskt att det kan hjälpa att sparka, slåss och skrika i det här fallet! Höga röster och protester!

Ja, men konkret? Vem ska jag sparka , slåss och skrika på? Finns det nån organisation där jag kan engagera mig? Jag måste rikta min ilska nånstans, och jag vill organisera mig så det händer något. Det räcker nu!
 
Ja, det är helt vidrigt! Jag tror att det som måste till är en lagändring kring LVU, det är helt vansinnigt att domstolen inte ska ta med i beräkningen hur mycket ett barn knutit an till familjehemmet och hur det skulle påverka barnet att flytta därifrån.
Jag har inte läst domen men det låter ju också lite märkligt att de inte gick på socialtjänstens linje eftersom föräldrarna inte visat att de var drogfria, men det är ju svårt att veta vad som egentligen hände där.
Det blir så tydligt att barn bara ska vänta på att deras föräldrar när som helst kan ordna upp sina liv och då kräva tillbaka dem. Jag som jobbar med att, då och då, omhänderta barn har jättesvårt att trygga barnen när de väl kommit till ett familjehem eftersom man aldrig kan garantera dem att de inte ska behöva komma hem igen. Barn kan leva i rädsla i flera år och det är klart att det blir ännu svårare för dem att knyta an till familjehemmet och berätta om hur det verkligen varit hemma om de aldrig kan få en garanti på att de inte behöver komma tillbaka igen.

Fyfan. Kan knappt föreställa mig hur det är att jobba med dessa fall. Jag har tänkt ställa upp som familjehem men vågar inte, just pga detta. Klarar inte av att knyta an och sen få barnet bortslitet. Eller att ha kontakt med mer eller mindre galna föräldrar, som ska umgås med ens barn.

Hur kan en ta del av domen?
 
Det är nog sekretess på den. (Upphörandet av LVU:t, alltså).
Familjehemsmamman fick väl (minns inte hur det stod) inte ens vara kvar i rättssalen när mamman häktades.
Fast om mamman döms/frias så blir nog den domen offentlig.
Aha. Har grymt dålig koll på juridik. Tack!
 
Det är så jävla sjukt! :cry: HUR kan det få gå till så här?! Hur kan ”dom” anse att det bästa för barnet är barnets biologiska föräldrar när dom uppenbarligen fortsätter i samma mönster som innan?

Barnet visst ju inget annat än sin fosterfamilj? HUR kan det då vara det bästa för barnet att komma hem till sina biologiska föräldrar?

Har man gjort bort sig så rejält så barnet blir helt och hållet omhändertaget så ska det FAN vara ordentliga koller därefter! Soc ska komma oanmälda minst en gång i veckan en lång tid framöver, föräldrarna ska lämna regelbundna negativa drogtester, dom ska bo i hem i början där föräldrarna får lära sig att ta hand om ett barn, där hemmet sen får avgöra när/om dom är redo att åka hem till ett normalt liv. (Med oanmälda besök och alltid negativa drogtester)

Och i det fallet när dom inte blev insläppta på juldagen när orosanmälan kommit in så ska dom fasiken ha rätt att slå in dörren för att komma in och göra husrannsakan på direkten!

Först flera flera år efter kan dom börja släppa det. OM biologiska föräldrarna skött sig prickfritt. Och det ska skötas prickfritt ett bra tag innan dom ens får börja träffa barnet!

Det är fasiken barn vi pratar om! Barn som inte kan/törs föra talan. Barn som dom anser att det bästa är alltid dom biologiska föräldrarna. Men vad tycker barnet själv i frågan? Barnet borde definitivt ha mer rättigheter i denna fråga!

Det är så jävla hemskt att det ska få gå till så här! Hon var älskad och blev en i familjen från första stund, och i 3 års tid. 8 månader i sin biologiska familj ledde till döden. Det har brustit, REJÄLT någonstans på vägen!
 
Jag som jobbar mycket med LVU och har väldigt mycket kontakt med socialtjänst och förvaltningsrätt kan nästan garantera att det var en ekonomisk hemplacering. Dåliga placeringar/omplaceringar/hemplaceringar är nästan alltid av ekonomisk karaktär. Vilket gör att man vill skrika, sparka och slåss ÄNNU mer! 😡😭💔
 
Jag som jobbar mycket med LVU och har väldigt mycket kontakt med socialtjänst och förvaltningsrätt kan nästan garantera att det var en ekonomisk hemplacering. Dåliga placeringar/omplaceringar/hemplaceringar är nästan alltid av ekonomisk karaktär. Vilket gör att man vill skrika, sparka och slåss ÄNNU mer! 😡😭💔
Men det var ju rätten som gjorde bedömningen, efter överklagan från bioflräldrarna. Tar de verkligen med ekonomin i beräkningen då? Det var ju inte socialen som ville detta om jag förstår det rätt.
 
Jag som jobbar mycket med LVU och har väldigt mycket kontakt med socialtjänst och förvaltningsrätt kan nästan garantera att det var en ekonomisk hemplacering. Dåliga placeringar/omplaceringar/hemplaceringar är nästan alltid av ekonomisk karaktär. Vilket gör att man vill skrika, sparka och slåss ÄNNU mer! 😡😭💔

Fattar kammarrätten beslut på grund av en kommuns ekonomi?
 
Lyssnade på en bok för ett tag sen, I händelse av min död. Nu handlar den om kvinnor som mördas, men det togs också upp om barnen. Barnen som i bland bevittnar mordet. Och att dessa män som dödar, nästan alltid får behålla vårdnaden av barnen trots dom. I vissa fall har pappan tydligen vägrat barnen psykologisk hjälp trots det dom sett.
Som nån skrev i kommentarsfältet på DN's facebooksida, ibland är de biologiska föräldrarnas rätt till sitt barn viktigare än barnets välmående. Sorgligt.
 
Lyssnade på en bok för ett tag sen, I händelse av min död. Nu handlar den om kvinnor som mördas, men det togs också upp om barnen. Barnen som i bland bevittnar mordet. Och att dessa män som dödar, nästan alltid får behålla vårdnaden av barnen trots dom. I vissa fall har pappan tydligen vägrat barnen psykologisk hjälp trots det dom sett.
Som nån skrev i kommentarsfältet på DN's facebooksida, ibland är de biologiska föräldrarnas rätt till sitt barn viktigare än barnets välmående. Sorgligt.

Har läst en bunt av domar som gäller de här barnen, Aftonbladet har en reportageserie också. Det är helt sjukt.
 
Det ör så sjukt sorgligt alltihop. Jag läste lite i länken ovan och såg att det fanns en bror till tösen. Vart är han nu? Fick han flytta hem också eller fick han stanna på HVB hemmet? Någon som vet?
 
Ja, men konkret? Vem ska jag sparka , slåss och skrika på? Finns det nån organisation där jag kan engagera mig? Jag måste rikta min ilska nånstans, och jag vill organisera mig så det händer något. Det räcker nu!
Din riksdagsledamot låter som ett lämpligt mål. Det är onekligen ett problem som behöver lösas med lagstiftning och då är det i riksdagen det behöver hända saker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 431
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
10 539
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 050
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp