Lilla hjärtat

Det finns en gråzon mellan det att barn har det så bra som de bör ha och att förhållanden uppfyller rekvisiten för omhändertagande. Den gråzonen är även ett skydd för individen för att inte bli utsatt för myndighetsövergrepp. Det är en svår balansgång var gränserna ska sättas och hur mycket staten ska kunna ingripa i hur människor lever sina liv.
Absolut, och rätt tänkt. Men det är ju synd om man måste omhänderta ett barn för mycket eller ett barn för lite för säkerhets skull osv. Eller om barnets hälsa inte är hotat av föräldrarna utan "bara" hotar andra barns hälsa.

Dessutom tänks det väl över om någonting bör göras, för helt perfekt just nu verkar det ju inte vara. Polisen har till och med önskat vissa ändringar.

Det är ju alltid dumt att ändra någonting som fungerar. Men att justera lite försiktigt när det inte fungerar tycker jag inte är fel.
 
Senast ändrad:
*Lång harang ang att vissa idioter inte borde få bli föräldrar om de väljer att fortsätta med droger och skit*
Raderat...
blir bara så ledsen för flickans skull:cry:
 
Detta kanske borde vara en utbruten diskusson, men bara en sådan sak som att inte ha någon erfaren kollega att bolla tankar med, någon som vet hur drastisk en kan vara i aktuellt fall - eller bara hur en ska prioritera som nykläckt på jobbet. Det är en enorm förlust att urarma erfarenhet genom att låta den erfarna och kompetenta personalen få andra arbeten - det är ju de riktigt bra som kan få andra jobb.
Fast en enhet där det helt saknas erfarna kollegor - finns det ens? De har väl ärendedragningar på barn och ungdom precis som i andra delar av socialtjänsten?
 
Fast en enhet där det helt saknas erfarna kollegor - finns det ens? De har väl ärendedragningar på barn och ungdom precis som i andra delar av socialtjänsten?

Jag har inte insyn, men jag har hört om ställen där det faktiskt helt saknas erfarna kollegor och det blir ju känsligt om det finns få, med tanke på ledigheter och sjukdom. Lätt att något hamnar mellan stolar när en har mycket att göra, springer för att få input, hittar ingen, lägger åt sidan för att hantera nästa etc.
 
Jag har inte insyn, men jag har hört om ställen där det faktiskt helt saknas erfarna kollegor och det blir ju känsligt om det finns få, med tanke på ledigheter och sjukdom. Lätt att något hamnar mellan stolar när en har mycket att göra, springer för att få input, hittar ingen, lägger åt sidan för att hantera nästa etc.
Ärendedragningar tror jag ändå hör till rutinerna på alla enheter i socialtjänsten. I det här fallet, har socialtjänsten ens gjort något fel? Jag trodde det var besluten i rätten folk opponerade sig mot, inte socialtjänstens agerande i första hand?
 
Då hade jag uppfattat det rätt. Men det vore ju kanske lägligt med ungdomsbrottsligheten och i sådana här fall att det fanns ett mellanting mellan allt eller inget. Som kanske kunde minska glappet mellan omhändertagen och ingen hjälp alls helt enkelt. Antar att man råkar omhänderta för tidigt i vissa fall och råkar vänta för länge i andra just för att inget mellanting finns.

Det händer allt att vi har insatser som är lite ”frivilligt under tvång”, dvs att vi säger att ni måste ta emot stöd för annars blir vi så oroliga att vi måste utreda om barnet kan bo hemma. Det är ju dock ett problem att det är svårt att tvinga människor att ta till sig kunskap och göra förändringar om de inte själva vill/är mottagliga. Därför leder det sällan till något bra tycker jag.
 
Absolut, och rätt tänkt. Men det är ju synd om man måste omhänderta ett barn för mycket eller ett barn för lite för säkerhets skull osv. Eller om barnets hälsa inte är hotat av föräldrarna utan "bara" hotar andra barns hälsa.

Dessutom tänks det väl över om någonting bör göras, för helt perfekt just nu verkar det ju inte vara. Polisen har till och med önskat vissa ändringar.

Det är ju alltid dumt att ändra någonting som fungerar. Men att justera lite försiktigt när det inte fungerar tycker jag inte är fel.
Kruxet är väl att det är hopplöst att skapa ett system där det alltid blir rätt. För varje barn som blir kvar hos föräldrar som inte borde ha hand om det finns det ett annat fall där det är skandal för att socialen har tagit barnen från föräldrarna och de inte får komma tillbaka.

Men kan kunde ju hoppas på en praxisändring, så att konsekvenserna för barnet att flyttas tillbaka till bioföräldrarna får vägas in i beslutet.
 
Fast det krävs nog lite mer än så för att anses som olämplig pappa ifall något hade hänt med mamma, eller som nu skedde i vårt fall, de separerade och vi blev varannanhelgsungar istället. Med rätt hjälp hade pappa kunnat bli en bra pappa, gissar jag.

Dock menar jag på att en pappa som misshandlar och hotar och försöker döda en mamma behöver ju inte misshandla barnen, det är inte så svart och vitt tänker jag.

Men tänk ett varv till nu...
Det kanske han inte gör, men risken finns ju också att han gör det, eller hur?
Och vad är det för förebild att växa upp med?
Har man så dåligt omdöme verkar det otroligt att man ska kunna ta hand om och ta ansvar för barn på ett bra sätt.
Självklart ska dock (ev övervakat) umgänge underlättas och fortgå i den mån det bara är möjligt, men att någon som har betett sig så mot sin partner skulle vara lämplig som ansvarig för ett barns hela liv och välmående känns faktiskt totalt orimligt.
 
Ärendedragningar tror jag ändå hör till rutinerna på alla enheter i socialtjänsten. I det här fallet, har socialtjänsten ens gjort något fel? Jag trodde det var besluten i rätten folk opponerade sig mot, inte socialtjänstens agerande i första hand?

Om du läser vad jag svarar på så kanske du ser hur diskussionen utvecklat sig.
 
Absolut, och rätt tänkt. Men det är ju synd om man måste omhänderta ett barn för mycket eller ett barn för lite för säkerhets skull osv. Eller om barnets hälsa inte är hotat av föräldrarna utan "bara" hotar andra barns hälsa.

Dessutom tänks det väl över om någonting bör göras, för helt perfekt just nu verkar det ju inte vara. Polisen har till och med önskat vissa ändringar.

Det är ju alltid dumt att ändra någonting som fungerar. Men att justera lite försiktigt när det inte fungerar tycker jag inte är fel.
Bevisbördan är tung. Det hjälper inte att "alla vet" att föräldrarna säljer droger allt vad dom orkar. Det måste bevisas. Sen anser jag att det borde kunna gå att väga in försörjningsmöjligheter i vågskålen. Ibland tror jag att bioföräldern vill ha barnet för att få större möjlighet till bostad. Eller besöksrätten används som möjlighet för att få in droger på anstalt mm. Barnet blir ett redskap för föräldrarna. Inte ovanligt alls. Men bevisa det. Inte lätt.
 
Om du läser vad jag svarar på så kanske du ser hur diskussionen utvecklat sig.
Jag har läst. Självklart kan man alltid göra mer, göra bättre, men därifrån till att det inte finns någon att fråga alls är det ju en bit. I det här specifika fallet verkar det ju inte handla om att socialtjänsten haft brist på kunskap och resurser, utan att alla följt lagarna och de helt enkelt inte är bättre än såhär.
 
Jag har läst. Självklart kan man alltid göra mer, göra bättre, men därifrån till att det inte finns någon att fråga alls är det ju en bit. I det här specifika fallet verkar det ju inte handla om att socialtjänsten haft brist på kunskap och resurser, utan att alla följt lagarna och de helt enkelt inte är bättre än såhär.
Fast alla lagar har ett visst utrymme för tolkning och beslutet om att barnet skulle återföras till föräldrarna fattades av människor...
Likaså har polisen rätt att slå in dörrar etc om de misstänker att någon är i fara och det borde de ju faktiskt kunnat misstänka på annandagen. Att vara flat och hellre fria än fälla börsverksamhet handlar om ett litet barns väl känns ju helt förkastligt. Någonstans behöver ju människor ta personligt ansvar även för sådant de gör i tjänsten.
 
Fast alla lagar har ett visst utrymme för tolkning och beslutet om att barnet skulle återföras till föräldrarna fattades av människor...
Likaså har polisen rätt att slå in dörrar etc om de misstänker att någon är i fara och det borde de ju faktiskt kunnat misstänka på annandagen. Att vara flat och hellre fria än fälla börsverksamhet handlar om ett litet barns väl känns ju helt förkastligt. Någonstans behöver ju människor ta personligt ansvar även för sådant de gör i tjänsten.
Ja, men det beslutet fattades ju i rätten, inte av socialtjänsten. Det verkar märkligt att lägga ansvaret för domen på socialtjänsten.
 
Ja, men det beslutet fattades ju i rätten, inte av socialtjänsten. Det verkar märkligt att lägga ansvaret för domen på socialtjänsten.

Ja, det man kan diskutera i form av socialtjänst är ju vad som hände sen.

Men det är ju två olika socialtjänster och lite grann två olika frågor (om tillbaka till bio alltid är bäst och hur det sköts när barnet väl är där).
 
Ja, men det beslutet fattades ju i rätten, inte av socialtjänsten. Det verkar märkligt att lägga ansvaret för domen på socialtjänsten.
Sorry - det uppfattade jag inte att någon gjorde.
Tycker dock ändå att socialtjänsten i senare läge kunde ha reagerar kraftigare på orosanmälningarna.
Och advokaten som var utsedd att företräda barnets bästa - honom ska vi inte tala om!! Fy fan! Det är bl a där jag menar att man har ett personligt ansvar som människa i sitt arbete likväl som man har det privat. Man ska inte bara kunna gömma sig bakom sin yrkesperson utan ta mig tusan fatta att man själv spelar en avgörande roll liksom.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 423
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
10 403
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
23 907
Senast: Amk
·
Relationer Jag måste prata med någon. Får ingen ordning alls på tankarna nu. Varning för långt och osammanhängande! Jag och min kille flyttade...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 283
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp