Lilla hjärtat

Fel i situationer där människor är inblandade kommer alltid att ske.


Nej det har bar inte men känns som antingen fel utbildning eller fel folk som anställs eftersom det blir så hemska fel och då ofta. Såna fel borde aldrig få ske.


D84F2BDC-837E-423D-8926-12DEC07D448E.png


Sedan är det nog svårt att exakt avgöra vad som är ”tillräcklig erfarenhet” och många som kan tillämpar att man är tvåsom jobbar tillsammans (av flera skäl).

Men allt arbete med människor är svårt.
 
Jag undrar däremot om man kanske har för låga krav/utbildning osv på dom som tar hand om tex barn och missbruksfall. Det borde inte vara möjligt att tex stapla orosanmälningar på hög, placera barn på hem med narkomaner och dömda kriminella osv.

Det kanske inte ska vara vanligt folk som tar hand om och beslutar om barns framtid.

Vilka ska det vara om inte ”vanligt folk” med utbildning kring just detta? Självklart borde det inte vara möjligt att stapla anmälningar på hög, och det skulle nog aldrig kunna hända i de allra flesta kommuner (absolut inte där jag jobbar i allafall). Däremot är det ju politikerna som är de som styr hur mycket pengar socialtjänsten ska få och stryper de budgeten leder det till fler misstag både på grund av arbetsbelastning och på att man inte kan hjälpa familjer med rätt stöd om stödinsatser dras in.
 
Hur f*n kan det ske? Vad är det för folk som jobbar på soc egentligen? Tycker man hör och läser allt för ofta om hur folk hanteras som sopor.

Många gånger har man för många ärenden och för få kollegor. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid för att hinna göra allt på rätt sätt.
Att behöva jobba över dag efter dag är inte en hållbar lösning i längden. Utarbetade handläggare gör inget bra jobb. Erfarna utredare lämnar socialtjänsten och det blir svårt att rekrytera och behålla kvalificerad personal.

Jag tycker att många socialarbetare behandlas som sopor i den allmänna debatten, det är inte ett gynnsamt sätt att få fler människor att vilja jobba hos socialtjänsten.
 
Jag undrar däremot om man kanske har för låga krav/utbildning osv på dom som tar hand om tex barn och missbruksfall. Det borde inte vara möjligt att tex stapla orosanmälningar på hög, placera barn på hem med narkomaner och dömda kriminella osv.

Det kanske inte ska vara vanligt folk som tar hand om och beslutar om barns framtid.
Vad tänker du dig att du ska anställa om det inte är vanliga människor? Magiska robotar?

Om det inte finns budget och personal nog så finns det ingen som kan göra mer än vad resurserna räcker till. Det är bara en fråga om vilka som kommer att falla igenom skyddsnäten.
 
Många gånger har man för många ärenden och för få kollegor. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid för att hinna göra allt på rätt sätt.
Att behöva jobba över dag efter dag är inte en hållbar lösning i längden. Utarbetade handläggare gör inget bra jobb. Erfarna utredare lämnar socialtjänsten och det blir svårt att rekrytera och behålla kvalificerad personal.

Jag tycker att många socialarbetare behandlas som sopor i den allmänna debatten, det är inte ett gynnsamt sätt att få fler människor att vilja jobba hos socialtjänsten.

Detta kanske borde vara en utbruten diskusson, men bara en sådan sak som att inte ha någon erfaren kollega att bolla tankar med, någon som vet hur drastisk en kan vara i aktuellt fall - eller bara hur en ska prioritera som nykläckt på jobbet. Det är en enorm förlust att urarma erfarenhet genom att låta den erfarna och kompetenta personalen få andra arbeten - det är ju de riktigt bra som kan få andra jobb.
 
Det är så jävla sjukt! :cry: HUR kan det få gå till så här?! Hur kan ”dom” anse att det bästa för barnet är barnets biologiska föräldrar när dom uppenbarligen fortsätter i samma mönster som innan?

Barnet visst ju inget annat än sin fosterfamilj? HUR kan det då vara det bästa för barnet att komma hem till sina biologiska föräldrar?

Har man gjort bort sig så rejält så barnet blir helt och hållet omhändertaget så ska det FAN vara ordentliga koller därefter! Soc ska komma oanmälda minst en gång i veckan en lång tid framöver, föräldrarna ska lämna regelbundna negativa drogtester, dom ska bo i hem i början där föräldrarna får lära sig att ta hand om ett barn, där hemmet sen får avgöra när/om dom är redo att åka hem till ett normalt liv. (Med oanmälda besök och alltid negativa drogtester)

Och i det fallet när dom inte blev insläppta på juldagen när orosanmälan kommit in så ska dom fasiken ha rätt att slå in dörren för att komma in och göra husrannsakan på direkten!

Först flera flera år efter kan dom börja släppa det. OM biologiska föräldrarna skött sig prickfritt. Och det ska skötas prickfritt ett bra tag innan dom ens får börja träffa barnet!

Det är fasiken barn vi pratar om! Barn som inte kan/törs föra talan. Barn som dom anser att det bästa är alltid dom biologiska föräldrarna. Men vad tycker barnet själv i frågan? Barnet borde definitivt ha mer rättigheter i denna fråga!

Det är så jävla hemskt att det ska få gå till så här! Hon var älskad och blev en i familjen från första stund, och i 3 års tid. 8 månader i sin biologiska familj ledde till döden. Det har brustit, REJÄLT någonstans på vägen!
Inte läst hela tråden men tänker väl att om ett barn är omhändertaget när det är 3-5 år eller liknande, då kan det vara ett rent misstag av myndighetspersoner eller föräldrarna kan skärpa sig och man kan testa igen osv. De har ju lyckats få barnet att överleva tills det är så gammalt i alla fall.

Men om det är så uppenbara missförhållanden att man tar en baby, på BB och babyn är omhändertagen i två år. Då är det hennes nya familj. Hennes föräldrar kände henne aldrig. Då kan de väl skaffa ett nytt barn om de vill ha ett barn, eller adoptera? Men såklart om det lämpar sig träffa barnet regelbundet.

Lite radikalt kanske men jag tycker nog att de inte längre är föräldrarna? Om de aldrig tagit hand om barnet, inte ens en vecka.
 
Inte läst hela tråden men tänker väl att om ett barn är omhändertaget när det är 3-5 år eller liknande, då kan det vara ett rent misstag av myndighetspersoner eller föräldrarna kan skärpa sig och man kan testa igen osv. De har ju lyckats få barnet att överleva tills det är så gammalt i alla fall.

Men om det är så uppenbara missförhållanden att man tar en baby, på BB och babyn är omhändertagen i två år. Då är det hennes nya familj. Hennes föräldrar kände henne aldrig. Då kan de väl skaffa ett nytt barn om de vill ha ett barn, eller adoptera? Men såklart om det lämpar sig träffa barnet regelbundet.

Lite radikalt kanske men jag tycker nog att de inte längre är föräldrarna? Om de aldrig tagit hand om barnet, inte ens en vecka.
Nu var väl syskonen omhändertagna också något mamman motsatte sig :( Stod i min morgontidningen men jag kan inte hitta artikeln på nätet
 
Nu var väl syskonen omhändertagna också något mamman motsatte sig :( Stod i min morgontidningen men jag kan inte hitta artikeln på nätet
Visste inte att hon hade syskon, trodde hon var ensambarn. Men det är väl väldigt lägligt att om ett barn dött under misstänkta omständigheter inte de övriga är kvar.

Menar bara att om ett barn omhändertagits och inte önskats som baby, från första veckan, under första åren, då borde de ha förverkat rätten till just det barnet. (som fallet Emmy där de inte ville ha barnet förrän det fyllde fyra och då plötsligt ska pappan ha barnet.) Det är nästan som om man kunde ta tillbaka sina donerade ägg eller spermier när de fyllt fyra.
 
Visste inte att hon hade syskon, trodde hon var ensambarn. Men det är väl väldigt lägligt att om ett barn dött under misstänkta omständigheter inte de övriga är kvar.

Menar bara att om ett barn omhändertagits och inte önskats som baby under första åren då borde de ha förverkat rätten till just det barnet. (som fallet Emmy där de inte ville ha barnet förrän det fyllde fyra och då plötsligt ska pappan ha barnet.) Det är nästan som om man kunde få tillbaka sina donerade ägg eller spermier när de fyllt fyra. Han har ju inte mer bindning till det barnet än någon annan har till en donerad spermie.
Nu sitter ju mamman inlåst så då blev ju barnen självklart omhändertagna jag läste artikeln lite slarvigt :o
Jag fattar inte riktigt detta att biologiska föräldrar alltid anses vara det bästa för barn så är det ju uppenbarligen inte
 
Lite OT men apropå orosanmälningar och brister i rutiner kring det:
När jag utbildade mig till psykolog gjorde jag praktik i en verksamhet som berörde spädbarn till föräldrar som behövde extra stöd. Ett barn far väldigt illa. Jag ville orosanmäla, men personalen skrattade i princip bort det och sa "vad tror du det kommer leda till för gott". Jag gjorde ingen anmälan, inte heller gjorde verksamheten det, och hela situationen har verkligen satt spår i mig. Det är nästan 10 år sedan och jag funderar ofta över hur det gick för det lilla barnet. Och för att inte tala om alla de andra barn som passerade verksamheten innan och efter tiden jag var där.
 
Nu sitter ju mamman inlåst så då blev ju barnen självklart omhändertagna jag läste artikeln lite slarvigt :o
Jag fattar inte riktigt detta att biologiska föräldrar alltid anses vara det bästa för barn så är det ju uppenbarligen inte
Jag kan verkligen förstå det när barnet knutit an till sina föräldrar, minns dem, är lite äldre och de älskar kanske varandra fast föräldrarna ändå inte klarar av det. Då finns ju verkligen en kontakt där och kanske kan föräldern bättra sig, kanske var det ett misstag att de tog barnet, kanske är fosterhemmet hemskt. Då är de ju föräldrar och barn och det är kanske det bästa att barnet flyttar hem.

Men när barnet omhändertagits som liten baby/inte önskats, då ser jag bara inte poängen. Annat än såklart att föräldern är med som snälla tant X som ger presenter. (om nu föräldern är snäll och ger presenter och inte har mördat ens mamma eller vad det kan vara)
 
Jag kan verkligen förstå det när barnet knutit an till sina föräldrar, minns dem, är lite äldre och de älskar kanske varandra fast föräldrarna ändå inte klarar av det. Då finns ju verkligen en kontakt där och kanske kan föräldern bättra sig, kanske var det ett misstag att de tog barnet, kanske är fosterhemmet hemskt. Då är de ju föräldrar och barn och det är kanske det bästa att barnet flyttar hem.

Men när barnet omhändertagits som liten baby/inte önskats, då ser jag bara inte poängen. Annat än såklart att föräldern är med som snälla tant X som ger presenter. (om nu föräldern är snäll och ger presenter och inte har mördat ens mamma eller vad det kan vara)

(och om nu kommunen ska vara krass och läbbigt ekonomisk, om fosterföräldrarna adopterar efter ett par år slipper kommunen betala mer :cautious: och barnet vad var det, flytta hem pga ekonomi)

Hoppas förresten de ändrar sociala myndigheters mandat så att de kan tvinga föräldrar gå utbildning. Nu kan de väl bara ge råd eller ta barnet? Finns väl inga möjligheter att tvinga föräldrarna lära sig ta hand om barn som mår mittimellandåligt eller tvinga dem ta emot hjälp när ett barn begår brott tex?

Jättekonstigt att de inte kunde bryta upp dörren med polisen när de hade fått orosanmälningar på lilla Hjärtat igen.
 
(och om nu kommunen ska vara krass och läbbigt ekonomisk, om fosterföräldrarna adopterar efter ett par år slipper kommunen betala mer :cautious: och barnet vad var det, flytta hem pga ekonomi)

Hoppas förresten de ändrar sociala myndigheters mandat så att de kan tvinga föräldrar gå utbildning. Nu kan de väl bara ge råd eller ta barnet? Finns väl inga möjligheter att tvinga föräldrarna lära sig ta hand om barn som mår mittimellandåligt eller tvinga dem ta emot hjälp när ett barn begår brott tex?

Jättekonstigt att de inte kunde bryta upp dörren med polisen när de hade fått orosanmälningar på lilla Hjärtat igen.

Nej det finns ingen lagstiftning som ger socialtjänsten rätt att tvinga till detta. Det möjlighet till tvång som finns är att omhänderta barnen om föräldrarna inte förbättrar sig. För att något sådant skulle kunna införas krävs en ändring av lagen.
 
Nej det finns ingen lagstiftning som ger socialtjänsten rätt att tvinga till detta. Det möjlighet till tvång som finns är att omhänderta barnen om föräldrarna inte förbättrar sig. För att något sådant skulle kunna införas krävs en ändring av lagen.
Då hade jag uppfattat det rätt. Men det vore ju kanske lägligt med ungdomsbrottsligheten och i sådana här fall att det fanns ett mellanting mellan allt eller inget. Som kanske kunde minska glappet mellan omhändertagen och ingen hjälp alls helt enkelt. Antar att man råkar omhänderta för tidigt i vissa fall och råkar vänta för länge i andra just för att inget mellanting finns.
 
Då hade jag uppfattat det rätt. Men det vore ju kanske lägligt med ungdomsbrottsligheten och i sådana här fall att det fanns ett mellanting mellan allt eller inget. Som kanske kunde minska glappet mellan omhändertagen och ingen hjälp alls helt enkelt. Antar att man råkar omhänderta för tidigt i vissa fall och råkar vänta för länge i andra just för att inget mellanting finns.

Det finns en gråzon mellan det att barn har det så bra som de bör ha och att förhållanden uppfyller rekvisiten för omhändertagande. Den gråzonen är även ett skydd för individen för att inte bli utsatt för myndighetsövergrepp. Det är en svår balansgång var gränserna ska sättas och hur mycket staten ska kunna ingripa i hur människor lever sina liv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 055
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 431
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
10 534
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 049
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp