Lillbrorsan.. faan

proxygirl555

Trådstartare
Usch jag sitter här o vågar inte svara på min mob. Min mamma försöker att ringa mig, men jag vet att det e hennes gubbe som ringer.
Igår så kom min lillebror hem, drogpåverkad. Han var jätteborta o han skrämde upp min andra lillasyster. Jag tog hand om honom, men sen vågade jag inte ha kvar honom ifall att han skulle få en psykos. Vet ju inte vad han kunde ha gjort, så jag körde hem honom till mamma. Han har ju vart jourplacerad hos mig efterom hans pappa e inte läglig som far o min mamma har fått en kraftig hjärnblödning så hon kan ej riktigt ta ansvar för denne lillkillen. Han e 16 år, o väldigt vilsen i sig själv. Men jag känner att han verkligen behöver hjälp med detta. Så jag pratade med soc, o nu e dom asarga.. Faam vad ska jag göra. Lillbrorsan e på väg hem hit nu, så jag får se vad han säger idag. Jag e så rädd för att få mer skit ifrån lennart.
Jag e lite rädd ang min lillasyster som bor hos mig eftersom Lennart kan ta detta emot oss, om vi inte hade sagt ngt till dom. Att vi inte kan ta hand om Natris eftersom vi döljde att tobbe tog droger.

Jag vill bara göra allt rätt, men ändåså blir allt så svårt. Faan oxå.. varför var han så dum o ta dessa grejerna för.. ÅÅåå.. Han e ju en sådan smart kille..
 
Sv: Lillbrorsan.. faan

Rent spontant utan att veta så mycket om varken er situation eller om vad lagen säger så borde din lillebror kanske få hjälp och bo nån annan stans, där han kan få hjälp av kompetenta vuxna som kan hjälpa honom att komma ur missbruket. Det låter som om det är för tungt för en storasyster vars mamma har fått en hjärnblödning och har en knepig gubbe samt en pappa som inte är lämplig som far.
 
Sv: Lillbrorsan.. faan

Hu, det verkar jobbigt!

Men jag måste ändå fråga, har det hänt förr eller var detta första gången?
Jag menar att alla har ju gjort dumma saker i tonåren och en del även i vuxen ålder men inser att det var ett dumt misstag som aldrig ska upprepas.

Är han i ett missbruk eller på väg in i ett så måste det ju tas tag i ordentligt och så fort som möjligt.
Att soc blev arga är ju skrämmande. Det är väl dit man ska vända sig för att kunna få hjälp med just sådana här saker?!
 
Sv: Lillbrorsan.. faan

Är det soc som är asarga? Jag tänkte att det var hennes familj som var arga men jag kan ha misstolkat.
 
Sv: Lillbrorsan.. faan

Du har nog rätt, det var nog jag som tänkte lite fel där!
Det hoppas jag iallafall för om soc blir asarga så är dom ju inte till så stor nytta :cool:
 
Sv: Lillbrorsan.. faan

jag pratade en hel del med min bror, o det kom ut att han har rökt hasch under en längre tid, men ej regelbundet. Jag ringde till soc o pratade med dom ang detta problemet, o det värsta var att de verkade inte bry sig. han ska ej bo här hos oss mer, men han vill bo hos mamma, men det fungerar ju ej, inte i praktiken. soc ringde hem till mamma o pratade med Ts pappa o han menade på att han visste inte ngt om vad som hade hänt, fastän att han hade suttit uppe med t hela natten. så soc sa bara, jaha, men vi finns här, o vi erbjuder pisseprov. mmeeeennn, gör ngt ist.. :(
 
Sv: Lillbrorsan.. faan

Soc menar att de inte kan göra mer än att erbjuda pisseprov? Det är annars vanligt är att man erbjuder vårdnadshavare i liknande situationer familjebehandling av något slag så att man "mobiliserar krafterna" runt din bror för att hjälpa honom in på rätt spår igen. Detta är en frivillig insats. Urinprov utgör då endast en av delarna i det som styrs upp runt den unga personen. Och ja, jag håller med om att urinprov och inget mer låter som en väldigt liten hjälp i sammanhanget. Up är ju ingen behandling .. Fråga hur de tänker?

Det kan vara att de resonerar som så att med x antal positiva prov har de på fötterna för att agera och få igenom t ex ett LVU i Länsrätten (att utebli är också att räkna som positivt). Akuta LVU-beslut kan soc.nämnden ta men det måste strax efter upp i Länsrätten. Vad jag förstår så var placeringen hos dig frivillig? (stor eloge till dig och din familj!) För att LVU:a en ungdom så behövs ganska allvarliga problem och så har man kanske inte bedömt att situationen är ännu. Men det brukar finnas många insatser man kan prova både innan och samtidigt med SoL- eller LVU-placering. Ligg på om hjälp!
 

Liknande trådar

Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
87 162
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 145
Senast: krambanan
·
Övr. Barn det är en väldigt lång historia detta, men jag gör den kort. det är så att man mamma hamnade på sjukhus för att hon fick en...
2
Svar
21
· Visningar
2 505
H
Övr. Hund Har du en hund som fick en dålig start i livet pga svält eller allmän vanvård. Berätta gärna hur det gick till o lägga gärna in bilder...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Angely
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp