Lille Nils

V

Vaccan

:love:
Vaccan har en ny kompis som heter Nisse :) Han är tre månader och har bott hos mej i två dar nu ,gostok :)
Han är en vanlig huskatt från ett slumhus (tyvärr) och har *tydligen men vet inte om jag litar på de* blitt avmaskad för en månad sedan ,då hade han ingen mask -men om och när ska ja göra de igen ?
Vaccination..och idmärkning ,är det nått mer eller och visst kan man gö de två samtidigt (måste han sövas ? Får jag vara kvar då ?) Jag tycker kanske inte det är så kul för jag var där och tog bort min ena kanin för en månad sen :(
Kastrering ,vilken ålder gör man det ,kan man liksom pricka in de före han blir sådär jättejobbig...kommer han bli det om han 1) är enda katten 2) inte har nån tjej ?
Vad kan man isf räkna med att han "gör" :confused:

Han är tre månader (typ/cirka/ungefär...) kan vetrinär se precis hur gammal han e ?
Han har diat sin mor varje dag ända fram tills...ifredags kväll då jag tog hem honom *fast han har börjat med torrfoder ,nu får han friskies junior ,jag upptäckte den stora skillnaden mellan adult och junior ,juniorbitarna är mindre (har alltid undrat vadeva ;))* så han trampar jämt på en me klorna och låter som ett tröskverk ,är han lite efterbliven nu och kommer va såhär hela livet ?

Många frågor ...för min lilla NisseKisse :love:
 
Jag minns när vi fick hem våran lilla kisse Chleo. :love:
Jag är ingen kattexpert, men ska försöka svara på 2 frågor som jag är relativt säkra på. :idea:

Kastrering ,vilken ålder gör man det

Våran veterinär sa att den bästa tiden att kastrera en katt på är när han är runt 6 månader.

Angående "trampningen" och purrandet.
Han är inte efterbliven! :D
Katter gör så hela livet igenom när de blir glada, jag tror inte de direkt väntar sig att de ska få mat av det men våra två katter gör ofta så när de är på kelhumör. :love:

Lycka till med NisseKisse!
 
Om du väntar med att idmärka honom tills du ska kastrera honom så behöver du bara söva honom en gång! :idea:
 
1, du behöver inte avmaska nu igen. är det en innekatt behöver du inte göra det på ett bra tag. avmaskningsmedel kan förstöra magen/tarmarna om man gör det för ofta då det är så starkt. det räcker med nån gång per år. vissa avmaskar ännu glesare. du märker om han avmagrar, hostar eller om det kommer ut maskar. då är det dax igen.

2, vaccinera bör du börja med snarast!! vid första vaccinationssprutan kan du även id-märka. du behöver inte söva katten då.

3, det där med kastrering är det olika bud på. vissa säger att det är ok när de är 6 månader. andra säger att de ska vara 1 år när det görs. kolla med din veterinär så får du se. när han blir könsmogen så kan han börja skrika och vilja träffa tjejer. han kan även börja strila (urinmarkera) och det är inte så kul men om det inte går för långt så försvinner det när man kastrerar.

4, torrfoder brukar det räcka med att ge. se till att köpa ett med bra innehåll och som är för kattungar. finns på zooafärrer. de är dyrare med det är det värt!!
kattmat på burk innehåller mest vatten så det är i stort sett onödigt att ge och blir dyrt.
ge absolut inte mjölk eller grädde för det är inte bra för magen!!

5, han är absolut inte "efterbliven" för att han spinner och trampar. det betyder att han mår bra, får kärlek och har det helt underbart!!

hoppas jag fick med allt och att det kommer gå bra!!
 
Ang sövande vi ID märkning så beror det på vilken typ av märkning du väljer.
Välger du chip så behöver du inte söva utan det kan du göra samtidigt med vaccinationen. Chpet läggs i nacken med hjälp av en spruta.
Väljer du däremot att öronmärka så måste katten sövas.
Finns både för och nackdelar med båda varianterna.

Ang foder så tycker jag absolut att du ska gå till en djuraffär och köpa ett riktigt fullfoder. Friskies är tyvärr inte tillräckligt komplett. Jag vill rekommendera Royal Canin som baserar sitt foder på kött och inte på spannmål som många andra märken.
Burkmat innehåller pricis som Adore sagt mest vatten men kan användas som "godis".
Övriga frågor har du redan fått så bra svar på så jag finner ingen anlendning att upprepa det.
PS Om katten ska vara inne så innhandla en bra klotång och klipp klorna regelbundet så spar du inredningen :) DS
Lycka Till
HD
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp