lillgrabben "slår ihop" - vad göra?

ameo

Trådstartare
Moderator
lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

Har idag suttit i STORM och ÖSREGN och tränat mina små ponnysar på banan. Fördelen med det var att vi var i princip helt ensamma på hela området, trots att onsdagar är "amatörernas afton" :p, dvs kvällsöppet på banan...

Min lille hingst, som äntligen kan TRAVA genom kurvorna tack vare sussen, har börjat slå ihop skorna i stället, nu när han kan ta ut steget ordentligt... :crazy:. Jag satt o funderade på vad det är man kan göra åt det, men mina kunskaper var bortblåsta/-regnade idag - om de någonsin funnits förut... :D Är det ett långsammare baksteg jag behöver för att komma tillrätta med det?
Det enda jag kunde komma på är att klä på honom boots bak, är det rätt eller fel tanke?
Andra tips?
Jag VET att man kan åtgärda det med skoningen, men tänkte slippa sko om honom mer i år, tänkte låta skorna hänga med så länge de håller, sen är ju ändå ponnysarnas tävlingssäsong slut så det blir barfota vintervila...
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

om du tynger honom fram istället så vänder han fortare, bak kan du ju sätta på nåt så han inte slår sig...ta det lugnt bara med honom så han får träna in sig i den nya takten, kan lika gärna vara att han är ovan att kunna slappna av i steget
om en stor häst slår ihop så kortas käken och så tyngs den fram...idealet är ju att den blir såpass stark att den klarar koorinationen själv...utan hjälp.....en svanstedt :rofl: :rofl:
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

Vad BRA det är att ha nån att fråga, när man själv får kortslutning... Vi testar med boots fram då, så får vi se om det funkar.. :)
Han slår egentligen mest bara ihop med inre benparet i kurvorna, när han försöker springa på där, så det är inget jätteproblem. Men det är ju onödiga galopper man får om de går att undvika enkelt.
Just nu är det mest en genväg för att snabblösa problemet jag är på jakt efter, för han kommer förmodligen inte varken träna el tävla särskilt mkt mer i år - mer än på söndag. Kanske blir det bättre, som sagt, när han själv hittar balansen.
Korta käken skulle jag egentligen också vilja göra(för att jag får en känsla av att han skulle behöva det), men det går inte... *suck* ponnyutrustning är inte anpassad efter hur små ponnysarna verkligen är, så det finns inte mer rem att göra hål i... Jag ska ta tag i att korta av remmarna hos sadelmakaren *nån gång*, men tills dess får det nog gå bra ändå..
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

om det går...så kan du göra en knut på käken...och länga i hålen sen...hmm ..fattar du?? inte lätt :rofl:
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

*haha* :rofl: :rofl:
Du har aldrig sett hur korta remmarna är redan från början på shettisselar va? Det finns liksom inte så mkt att ge på...

Nåväl, grabben ifråga startade (årsdebut!) i går och kom 4a på nytt rekord! 4 sekunder snabbare än tidigare!
(rekorden är ju viktiga för ponnysarna eftersom de oftast handicapas efter rekord istf pengar...)
Att hans dotter dessutom fick sin första årsseger och sänkte SITT voltrekord med 8 sekunder gör ju inte saken sämre... :D

För övrigt fick jag tips (áv en ERFAREN ponnytravmänniska, modell äldre än martha tom :eek:) om att linda honom bak också, det skulle kunna hjälpa honom att bredda något mer bak och kanske både förhindra att han slår ihop och ta sista udden av "kulbekymret" - för han ser fortfarande ut som att han klämmer något på kulorna om än BETYDLIGT mindre än tidigare, vilket det nya rekordet bevisar. (han har inte varit i närheten av att kunna gå snabbare än sitt gamla rekord före sussen...)
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

:eek: FINNS det verkligen nån som är äldre än mig :rofl: :rofl:
..och WOW vilka sänkningar....men jag är nog värst...från 21,3ak till 13,2ak , det är 8,1 sekund det :p
men va kul att dom små liven klarar av detta med att trava...det är minsann inte alla som kan..
...å nej :o har inte sett en shettis sele :D :D, fast finns det ingen som kan GÖRA ett nytt bakstycke åt dig?? Här på buke kanske det kan finnas nån duktig sadelmakare eller så....annars så känner jag en här, Fast det kanske inte är aktuellt längre :D
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

Du anar inte vilka rekordsänkningar det finns inom ponnytravet :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Där har "de stora" inte en chans...

/// Ghost
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

*hihi* jo, precis som ghost skrev, rekordsänkningarna inom ponnytravet kan vara ENORMA!
I lilla sprintermästaren (kat A, dvs shettisar) i somras sänkte segraren sitt rekord med nästan 20 sekunder om jag inte minns alldeles galet...
Och då ska man ändå veta att detta är de SNABBASTE i sin årgång, som börjar närma sig sina maxgränser för hur fort de kan gå = svårare att sänka rekorden...

Jag HAR en sadelmakare som ska hjälpa mig att korta av de remmar som behöver kortas. Problemet är bara att man måste orka ta sig dit också.... :eek: :o Han finns ju flera km härifrån ju... :rofl:
(är inget högprioriteret projekt direkt.... :p)
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

fel tanke. bootsen gör honom tyngre bak och därigenom ett längre baksteg. om du inte vill sko honom, får du laborera med tålängder genom att raspa hoven, kort tå=snabb överrullning och kortare/högre steg, lång tå=lång överrullning och längre/lägre steg. alternativt att använda kortare check för att få isär fram/bak. ;)
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

han ÄR skodd, tänkte slippa sko OM honom en gång till innan säsongen är slut... ;)

i övrigt så har jag någorlunda kommit tillrätta med problemet :)
helt bra blir det nog inte, kort ponny med stort steg.. men funkar han okej så är jag nöjd, han blir ändå aldrig nån riktig stjärna.. :)
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

hallå,
har alltid fått höra att när
hästen "smider" så beror det på att
tempot är högre än vad hästen för
tillfället klarar av....? Vet inte
hur det stämmer i ditt fall men kan
ju alltid vara värt å nämna :)

MVH
Shasta
 
Re: lillgrabben \"slår ihop\" - vad göra?

Jag skrev det kortfattat i din egen tråd i ämnet.. :)
Men jag tar det här igen.

Han går numera med boots fram och lindad bak. Detta i kombination med den tidigare ditsatta suspensoaren är tydligen rätt balans för honomm, för nu går han helt plötsligt 10 sekunder snabbare än han någonsin tidigare gjort...

Det som är viktigt är dock också att man skor dem rätt. Man kan göra ganska mycket med skoningen faktiskt. Korta tår fram ger en snabbare överrullning = de får undan framtassen en aning kvickare så att den hinner undan innan baktassen kommer farande. Man kan dessutom fördröja baksteget en aning genom att ha lite längre tå där. (OBS! ingen förändring av vinkeln, utan man bara antingen kortare av tån på längden eller låter bli - DET är skillnaden mellan långa o korta tår...)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 003
Senast: jerseyko
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 311
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp