Skye

Trådstartare
Hur tycker ni det funkat med limskor på häst som tappar "vanliga" skor.
Min har inte så mycket kvar att spika i längre efter ett struligt år och han behöver verkligen skor, så tankarna går kring att testa limskor tills hovarna återhämtat sig.
(Har barfotaboots hemma men han är tyvärr väldigt känslig för skav).
 
Hur tycker ni det funkat med limskor på häst som tappar "vanliga" skor.
Min har inte så mycket kvar att spika i längre efter ett struligt år och han behöver verkligen skor, så tankarna går kring att testa limskor tills hovarna återhämtat sig.
(Har barfotaboots hemma men han är tyvärr väldigt känslig för skav).
Inte svar på din fråga - men jag använde vanliga tubsockor i storlek jättestora och trädde på hovarna. Fick inget skav efter det 👌👍🏻
 
Min häst hade limskor typ två-tre skoperioder för ett par år sen. Jag tror vi då hade en skoperiod på 5 veckor (även med vanliga skor) och de satt bra de 5 veckorna. Tycker det var ett bra alternativ för att få hovarna att återhämta sig.
 
Jag har limmat mycket skor, och sålänge man gör grundarbetet väl och anpassar skon till hovens form så sitter limskor bra och länge även på trasiga hovar.
 
Jag hade limskor en period. De flög av hela tiden så vi gav upp. Men under den korta perioden de satt på rörde sig hästen bättre än med vanliga skor.
 
Hovslagaren pratar om att hen hellre "plastar" och spikar på vanlig sko, men vad jag förstått håller det sämre/kortare tid än vad limskor sitter, vilket gör att man måste sko om oftare, vilket betyder fler sömhål i hovväggen 😐
Jag är bara orolig att hästen kommer fortsätta dra av skorna med söm om hovslagaren plastar/lagar hoven och att man aldrig blir av med plastandet.

Gäller en ung individ där kontrollen (läs avsaknad) över sina ben i kombination med "livliga" repor i hagen gör att skorna glider av. De är inte böjda eller krokiga efter avtramp.
 
Jag vet en som satte på duplo skor på en häst som gärna drog av skorna. Lättare att forma dem efter hoven då de är av plast, bara att hyvla av extra sko som stack utanför hoven. Duplo skorna satt som de skulle.
 
Min häst går med duplo fram nu vanligtvis (hästen som provat alla sorters skor :p). Även i rehabperioder (då han har sämre balans/muskulatur) har de suttit bättre än järnskor. Det var min hovslagare som ville testa dem på honom där en av anledningarna var alla tappskor.
Nu har vi kanske kortare skoperiod än många andra, 6 veckor, och jag tror det varit en bidragande orsak till minskande antal tappskor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: super
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: Lyan
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp