Linda benen på natten?

P

puckis

Min häst blir väldigt svullen i benen om nätterna. Är det en bra idé att linda benen på nätterna? Man har ju hört alla tusentals skrämselhistorier med folk som lindat för hårt etc.
 
Ja, oftast minskar små gallor som dyker upp efter en natts stillastående om man lindar benen.
Så länge man är noggrann och vet hur man ska linda benen så är det ytterst liten risk att åstadkomma någon skada. Se till att du har rejäla underlägg och icke-elastiska lindor bara.
 
Du ska inte linda nattlindor som du lindar ridbandage. Jag använder fleecelindor ovanpå paddar och jag nästan bara rullar på lindorna. Mina har aldrig ramlat ner.

Prova dig fram! Var bara noga med att kolla så de inte sitter hårt.

M.
 
Oftast blir hästen svullen för att den står still och blodcirkulationen blir sämre. Att linda är jättebra, men du kan istället använda ett värmande liniment om du är osäker på att linda. Linimentet ska inte vara för starkt så det finns risk för att det bränner, men det kan du rådfråga försäljaren om.
 
Jag har provat att bara använda liniment men jag tycker inte att det ger någon märkbar skillnad.
Funkar det att linda med vanliga lindor eller måste det vara bomullspadd och fleece lindor? (Om man tänker på att inte linda hårt)
 
Det fungerar alldeles utmärkt med vanliga lindor, men det är bra om du har tjocka paddar, det minskar risken för sentryck oxå. Får du ingen effekt av det iheller, så kan man ha liniment under bandagen. Å andra sidan, om gallorna brukar gå ner när hästen kommer ut och rör sig, så brukar man anse dessa vara ofarliga gallor och inte nödvändiga att åtgärda, men det kan helt klart vara skönt för hästen att ha bandage på natten i allafall, det hjälper ju något. :)
 
Då börjar jag med det i natt. Visst går gallorna ner när han rör sig men han är ändå fortfarnade ganska ung och jag vill ju inte att de ofarliga gallorna leder till ngn förslitning eller skada på äldre dagar - det är bättre att börja i tid.
 
Jag har till min häst ett slags värmebandage som jag köpt från Ltrico. Man lindar inte utan man knäpper fast med kardborrband. Dom + arnikaliniment gör susen. :bump:
Finns för både fram och bak.
 
Var inne på sidan och tittade. De verkar jättebra! men jag hittade inga priser någonstans. Var ligger de på?
Tyckte utetäcket lät bra också. Jag ska ändå köpa nytt täcke så varför inte ett Back on Track täcke!
 
Back On Track är säkert jättebra men det finns billigare alternativ också.
Jag använder paddar (fodrade med något värmande specialmaterial) och de fungerar jättebra. Kostar ca 100:- paret om jag inte minns fel.

PM:a mig om någon vill ha adressen till tjejen som tillverkar paddarna.

mvh// Suzanne

http://hem.fyristorg.com/sodra.sjoanden
 
Ja, jag gör det även fast min Antica inte får tjocka ben. Utan för att hos oss blir det så kallt, (trots att vi bara bor 10 mil norr om stan blir det uppåt 30- :( vi bor väl i ett köldhål! :smirk:) att i vintras var vår travares ben alldeles stela och ISKALLA på morgonen, :o då fick vi massera med värmande liniment jättelänge... Så för att benen inte ska "frysa" lindar jag med ett par tjocka härliga fleecelindor som sitter där dom ska och värmer jättebra. :)
 
jag lindar för min häst bli svullen och stel annars men det blir hon inte med lindor så JA det är en bra ide.
kan du linda är det ingen fara jue
 
Puckis - får din häst havre / korn? Det kan vara orsaken till svullna ben faktiskt. Tror det är stärkelsen de kan reagera så på - kan vara värt att prova om det är så! Finns mkt annat foder du kan ge istället.
Min egen är ett typexempel på detta. Har haft problem med svullna ben på mornarna länge. (försvinner dock alltid vid rörelse) Nu har jag uteslutit havren och har inte sett röken av några svullna ben sen dess (ger ett bra hö, luzern, kli och olja).
 
heero- har jag inte tänkt på förut, :bow: min agge hade också svullna ben på natten förut nu har vi bytt till pellets och benen är inte svullna längre... att jag inte tänkt på det förut! :idea: Det kanske kan vara ett tips till du som gjorde den hära tråden..?? //Johanna
 
Back on track ska rtydlingen vara jätte bra,, har jag hört av massa personer.. det är ju inte farligt att linda om man lindar rätt, med paddar och så.. och om du känner dig osäker på att linda är det väll bara å fråga någon..

Fast det idealiska vore ju att göra något åt orsaken och inte syptomen.. låt din häst vara mer-längre-ute..
 
Vad menar du med "vanliga lindor"?Det man bör tänka på när man lindar stallbandage är att lindan inte bör vara så elastisk!Pga att det kan ge tryck skador och att när svullnaden i benet går ner så sitter dom inte lika stadigt.fleece lindor eller yllelindor eller stall lindor.Och alltid med padd under!Lycka till... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 763
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: animalasia
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
948
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp