Linda benen under skydd, hopp/FT

P

prallan

Är det någon här som gör det eller har gjort? Vi lindade ofta travhästarna under gamasherna men de har ju ett annat rörelsemönster än hopp/ft...
Ni som lindar, med vad för lindor? Tänker att vet wrap ligger närmast till hands, eller tänker jag fel?
 
Ser ingen mening med att linda under benskydd. Bättre i så fall att skaffa heltäckande skydd och boots.
 
Två främsta orsakerna, stadga åt senor samt förhindra skav av skydden.

Senor behöver ingen hjälp att få stadga, det är det som är deras jobb. Skulle de behöva det så kommer inte en linda att räcka.

Linda under skydd har jag övervägt pga att alla skydd kasar ner på min häst, men har inte och kommer inte att prova då det kommer att bli för varmt och värme är som man visat skadar senan.
 
Senor behöver ingen hjälp att få stadga, det är det som är deras jobb. Skulle de behöva det så kommer inte en linda att räcka.

Linda under skydd har jag övervägt pga att alla skydd kasar ner på min häst, men har inte och kommer inte att prova då det kommer att bli för varmt och värme är som man visat skadar senan.
Sanning med modifikation, de finns hästar som går bättre med yttre stöd av lindor för senorna. Det blir så knasigt att dra alla över en kam.
 
Finns, som sagt, väldigt bra skydd idag som andas bra och inte ger skav så jag ser ingen anledning att linda under. Tror ändå att det skadar mer än det gör nytta.

Det finns många skydd, det är svårt att veta vilka som inte skaver på varje häst som samtidigt ska fungera i vattenhinder. Blir så väldans dyrt ifall en ska köpa alla tänkbara skydd ist för att linda, IFALL det vore ett option, vilket det inte verkar vara :)

Jag är mer ute efter de som har provat, inte tror, men tack iaf :)
 
Även om bandage plus skydd har en funktion inom trav så kommer man inte upp i den påfrestningen inom terräng tävling. Är skonsammare gångart och lägre hastighet (även om det fortfarande går skitfort) sen iom vattenhinder så brukar man inom ft sträva efter så lätta och ventilerade skydd som möjligt som inte suger upp vätska eller får benet att bli för varmt. Skydden brukar sen ryckas av så fort hästen är av banan för att snabbare kyla ner benen.
 
Jag har gjort det, på min mugghäst för att inte benskydden skulle skava på den tunna, nyläkta huden. Då tog jag wetwrap ett par varv runt just det området, inte över hela benet.
 
Även om bandage plus skydd har en funktion inom trav så kommer man inte upp i den påfrestningen inom terräng tävling. Är skonsammare gångart och lägre hastighet (även om det fortfarande går skitfort) sen iom vattenhinder så brukar man inom ft sträva efter så lätta och ventilerade skydd som möjligt som inte suger upp vätska eller får benet att bli för varmt. Skydden brukar sen ryckas av så fort hästen är av banan för att snabbare kyla ner benen.
Det var precis så jag tänkte, men tack iaf :)
 
Jag har gjort det, på min mugghäst för att inte benskydden skulle skava på den tunna, nyläkta huden. Då tog jag wetwrap ett par varv runt just det området, inte över hela benet.
Funkade det? På alla sätt och vis,alltså :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Krumben
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 978
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp