Linda blev lurad på sitt livs hästaffär

I börja av sommaren -00 var jag och min sondotter nere i Kumla och hämtade två hästar, efter provridning. Det ena var en quartervalack och den andra ett svart korsningssto. Pappan var shagyaarab och mamman halvblod, med fullblodspappa. Det här stoet var tydligen också dopat när min sondotter provred, för när vi kom hem och hon började rida henne så smått fick hästen hysteriska utbrott. Tänder, rygg, ja hela hästen kollades, men inget fel hittades. Vi pratade med damen vi köpt hästen av, men hon ville inte gå med på återköåp, antagligen hade min sondotter inte tillräckligt med erfarenhet och klarade inte av hästen, sa hon. Jag ville gå vidare med stämning, och åtminstonde få pengarna tillbaka, men min sondotter ville behålla hästen, hon trodde det kunde bli något av henne. Efter mycket förhandlande med försäljaren fick vi tillbaka 52.000 kronor av de 55.000 kronor vi betalat. Idag har de varit ut och tävlat några mindre klasser, och hästen har skött sig ganska bra, men så är detett helsickes jobb hon har lagt ner på hästen.

/Gun
 
Men gud! Sånt får bara inte hända.
Men hon borde kanske provridit innan, fasstän jag vet att det inte var hennes fel. Hon blev ju lurad, men ändå. man ska inte vara så godtrogen.
 
Tycker jag känner igen detta att hon "gått en del på bakbenen...osv"...Letade häst i höstas/vintras och såg en annons om en häst som är efter Vivaldi-Unesco, 9 år, liknar dessutom hästen på bilden. Annonsen har legat ute jättelänge och finns fortfarande kvar, kan det finnas två...? Stackars tjej, och stackars häst! Men om det är samma kanske den länken skulle tas bort, eftersom den ligger här på buke? Jag menar, försäljaren kan ju inte betecknas som seriös? :mad:

/Sofie
 
Jag har också sett den annonsen.
Står ju att säljaren inte finns att få tag på, hon kanske har försökt sälja den vidare istället för att slippa behöva förlora de pengar hon en gång tjänat på häststackarn...
 
Stackars tjej...men varför inte prova rida hästen på plats, och varför inte ta hästen på prov...? :confused:
 
En kompis till mig råkade ut för en liknande sak;

Hon provred en häst som verkade hur bra som helst, 5 år, snäll att rida dressyr på och hoppa. Det verkade hur bra som helst.
När han kom hem så var det en annan häst, hur känslig som helst, man kunde inte ens lägga skänkeln emot sidan på honom. Han hade varit drogad när hon provridit honom.. Men han var ju världens snällaste i boxen och att pyssla med så hon behöll honom, hon kunde ju inte svika honom nu. Sen så hade hon honom i 3 år. Sen sålde hon honom till den tjejen som har honom nu. Helt ärligt, och hon ville han honom. Hon visste att han har vävt, att han står med krubbitarrem på sig i boxen, att han har blivit behandlad och att han är så känslig. Men hon ville ändå ha honom. Dom trivs jättebra ihop och han har funnit sig till ro. Han är fortfarande lika känslig och så, men dom passar varanndra..
Tänk att det lönar sig att vara ärlig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (LTZ) – Mitt engagemang för djuren och mitt motstånd mot all slags jakt har gett mig många fiender och jag har blivit mordhotad ett...
Svar
4
· Visningar
1 048
  • Artikel
Hästnyheter (LTZ) Bräckes kommunalråd, socialdemokraten Erik Magnusson, Pilgrimstad, och hans handgångna internationella sekreterare, Bräcke...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (LTZ) Cecilia Granerot gör sin första vecka som distriktsveterinär i Östersund. Hon är nyutexaminerad från veterinärprogrammet på...
Svar
0
· Visningar
1 163
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (LT) Om någon kan kalla sig en riktig cowboy, så är det sexårige Hampus, från Bäcken i Offerdal. I brist på hästar har han lärt sig...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: Geronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp