Bukefalos 28 år!

linda eller inte???

K

knasenknas

har ju hört att an ska linda en häst när den har gallor, stämmer?
min lilla polle har det men det är ett problem, min polle har det på bakbenen, typ vid "knät", vet inte vad det heter, typ där dom flesta transport skydden slutar, men iallafall hoppas ni fattar, å där kan jag ju inte linda?!? :confused: :crazy:
 
Sv: linda eller inte???

själv brukar jag aldrig linda när hästen har gallor.
däremot spola av benen med kallt vatten (inte iskallt) eller låta hästen vada i ån (om man har möjlighet till det)

Gallor är beror i de flesta fall på ledvätska som kommit ut från ledkapseln och det förhindras på bästa sätt genom att man kyler benen.
 
Sv: linda eller inte???

För den skull kan du ju stötta upp genom att linda benen. Linda i så fall båda bakbenen. Jag skulle också ta ut en hovslagare och se igenom hovvinklarna på bakbenen. Är vinklarna rätta så bör man inte ha problem heller.
 
Sv: linda eller inte???

Var väldigt noga med att skritta av ordentligt efter ridning. Minst 20 min efter ett hårt jobb! Slarv med detta kan också bidraga till gallor.
 
Sv: linda eller inte???

Du igen ;) Till trådskrivaren : Back on track paddarna är suveräna mot gallor dom håller blodcirkulationen i gång och drar ut gallorna. Finns även för hasen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: linda eller inte???

Har också hört att Back on track paddarna ska vara jätte bra mot jusst gallor. Ska själv testa de på min häst sen.
Annars har jag nån gång också hört att om man inte ska ge betfor på kvällen till en häst om den ska stå inne under natten, för då blir de gallor. Är nånting att de måste ut och röra på sig, men jag förståd aldrig varför och vet inte om det stämmer eller inte...
 
Sv: linda eller inte???

Som folk har skrivit tidigare Back on track är jättebra!! :love: Hjälper också att spola av benen med kallvatten eller att ha på kyllera efter ridning.
 
Sv: linda eller inte???

Det du beskriver låter som Hasgalla
Hasgalla uppkommer genom överansträngning.

Symptom
Svullnad strax ovanför hasen som kan flytta sig från in- till utsidan.

Behandling(av vanliga gallor, även hasgalla)
Massera med liniment och linda hästens ben. Här är det primära att öka blodgenomströmningen i det drabbade området. Hästen hålls med fördel i rörelse. Är orsaken överansträngning/överträning så måste hästens träningsschema ses över.

Tävlingshästar är ofta "galliga" p.g.a. den hårda träning de utsätts för. I travstallar är det mer regel än undantag med gallor i hästarnas ben, men så är skadefrekvensen hög där också. Gallor ska alltid ses som en varning om de kvarstår efter föreskriven behandling. Kyl alltid hästens ben efter avslutat arbete i förebyggande syfte. Misstänker du inälvsparasiter så måste hästen avmaskas omedelbart.
 
Sv: linda eller inte???

Nu är jag jobbig men hur tror du en tygremsa ska kunna stötta flera hundra kilo?
och varför ska man "stötta" en häst, är det inte slakt som gäller då?
/jenny
 
Sv: linda eller inte???

Du måste tro att jag är puckad i huvet.
Du brukar väl inte linda upp ett ben för att just det benet har gallor, utan du lindar väl motsvarande ben också? Men för att vara riktigt jobbig mot dig så kan jag väl undra ifall du nånsin varit i närheten av en gallig häst????


Till trådskaparen: Back on track verkar vara himla bra att använda. På travstall brukar dom blistra hästarna. Nåt jag reagerade på senast på ett travstall var att trakterna var så himla höga. Det kan också orsaka överansträngning om vinkeln inte är rätt.
 
Sv: linda eller inte???

Har du testat BoT hasskyddet????

Det har jag och mitt ex var HELT värdelöst. Själva passformen var bra men kardborrebanden som skulle hålla fast skyddet var på tok för små/smala. Så fort hästen lyfte på benet så ramlade det av. Det var nästan skrattretande så dåligt det satt fast :-). Jag fick alla pengar tillbaka + behålla skyddet eftersom det är helt värdelöst (vad jag nu skall med det till :-)) De kommer säkert att förändra designen, hörde att fler haft samma problem.
 
Sv: linda eller inte???

Jag tror inte att du är puckad i huvudet. :)

Jag bara reagerar mot ditt påstående att "stötta" ett ben.
Tar du tillbaka den formuleringen i samband med lindning av ett hästben är jag nöjd och belåten, och gör du inte det vill jag jättegärna ha en diskussion om det, eller en bra förklaring.
Varför tror du inte att jag haft galliga hästar?

Du brukar väl inte linda upp ett ben för att just det benet har gallor, utan du lindar väl motsvarande ben också?

vad menar du?? Förstår inte meningen alls. Linda upp?
Vid gallor lindar jag galliga benet, men eftersom "bra" gallor oftast uppkommer på båda benen lindar jag båda benen.
MVH Jenny
 
Sv: linda eller inte???

Man behöver ju inte linda men det är ngt som många gör, funkar lika bra om inte bättre med att kyla ner området.
 
Sv: linda eller inte???

Jag testade det första som kom och det var helt värdelöst, sedan kom ett nytt i oktober eller något som skall vara bättre.
 
Sv: linda eller inte???

Jag är helt imot att linda benen, gör det bara vid akuta skador då man behöver tex behöver ett jodopaxomslag. Har aldrig sett någon som helst förbättring av att hålla på och linda benen, det är inte naturligt. Tänk på att en del hästar har mer ledvätska än andra hästar och kan därför få gallor utan att det har någon som helst orsak eller negativ effekt.
 
Sv: linda eller inte???

Jag köpte hasskydd av märket premier och de sprack efter en natt. ;) tror att pållens hasser är för stora, men ja hade den största storleken de säljer...
 
Sv: linda eller inte???

Tycker som dig! Sedan undrar jag om det är någon som har testat magneterna från Uncab vid gallor, svullnader, träningsvärk mm?
 
Sv: linda eller inte???

Har inte testat dessa magneter, men däremot några andra med gott resultat. De kommer från Japans största hälsoföretag. Jag använder dessa både på min häst och på mig själv vid olika besvär. KANON!! :bump:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 694
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 868
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 334
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp