Bukefalos 28 år!

Linda med liniment ?

A

amandisen_

Hejsan, jag undrar om man kan linda hästens ben med liniment ? Kan man låta stallbandaget va på hela natten då eller måste man ta av det ? Finns det isåfall någon risk att dom kan skadas eller någonting annat ? Tacksam för svar :D / amandisen_
 
Sv: Linda med liniment ?

ok inget proffssvar... men jag tror man kan blistra benen om du har det över natten...
ska man inte ha liniment vid typ ridning å sen skölja av...
alt inget vid ridning å sen ha det efter utan å linda?

samma som att man ska vara försiktig med kylgel på vintern...
 
Sv: Linda med liniment ?

det är beroende på vilket liniment du använder.
vissa liniment ger/kan ge blisterskador om man lindar på det.
vissa liniment kan även ge blisterskador om benet utsätts för vatten/fukt efter att man linimentat.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 586
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 619
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 610
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp